سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ کتاب «کاربرد قواعد فقهی در نمونه ای از قراردادهای بانکی»، اثر «مرحوم محمدنقی نظرپور، فرشته ملاکریمی» در گروه علمی «اقتصاد» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «کاربرد قواعد فقهی در نمونه ای از قراردادهای بانکی»، اثر «مرحوم محمدنقی نظرپور، فرشته ملاکریمی» در گروه علمی «اقتصاد» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش: در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: بررسی میزان انطباق قراردادهای بانکی بر قواعد و احکام عمومی باب معاملات، از گام‌های مهم و ضروری برای اجرای واقعی بانکداری اسلامی است. اهمیت قواعد فقهی در حوزه معاملات، به قدری است که می‌توان ادعا کرد بدون شناخت و استفاده صحیح از این قواعد، نمی‌توان به نظام بانکی و ابزارهای مالی سازگار با روح و اهداف شریعت اسلام در حوزه اقتصاد دست یافت.

 این کتاب، به صورت کاربردی، قراردادهای بانکی را از منظر قواعد فقهی مطالعه و شاخص‌های کلیدی ارزیابی سلامت قراردادها را بر اساس قواعد فقهی استخراج کرده است. این مطالعه، گامی مهم در مسئله نظارت شرعی و اطمینان از رعایت موازین اسلامی در انعقاد قراردادهای بانکی به شمار می‌آید.  

 نوآوری این کتاب، در روش مطالعاتی آن است؛ زیرا مدل مطالعاتی نوی را در حوزه پژوهش‌های بانکداری اسلامی ارائه می‌کند که بر اساس آن، منابع معتبر فقهی با چشم‌انداز کاربرد در حوزه مسائل بانکی مطالعه شده است. افزون بر این، نمونه‌ای از ماده‌ها و تبصره‌های قراردادهای بانکی از منظر قواعد فقهی، به دقت و کاملاً کاربردی، ارزیابی و تحلیل شده‌اند.  

 نتایج به دست آمده از این مطالعه، حاکی از آن است که در برخی موارد، شیوه‌ انعقاد قراردادهای بانکی و شروط ضمنی آن از لحاظ انطباق با قواعد فقهی، دارای اشکال است و بانک‌ها باید از طریق بازبینی قراردادها به رفع این اشکالات بپردازند.  

 در همین راستا، نویسندگان کتاب به ارائه توصیه‌های سیاستی، جهت رفع اشکالات موجود، نیز پرداخته‌اند.

شایان ذکر است: کتاب «کاربرد قواعد فقهی در نمونه ای از قرار داد های بانکی»، اثر «مرحوم محمدنقی نظرپور، فرشته ملاکریمی» در گروه علمی «اقتصاد» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات «پژوهشکده پولی و بانکی» منتشر شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha