جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست

حوزه/حاج قاسم سلیمانی سه کار بزرگ انجام داد. اول این‌که نگذاشت دست داعش بیش از این به زنان شیعه و سنی برسد. به شدت در برابر آنان ایستاد و نگذاشت جایگاه زن خدشه‌دار شود و نگذاشت به زنان بیشتری تجاوز شود و بیشتر از این کودکان حاصل از تجاوز متولد شوند. این کار بزرگی بود که سردار برای زنان عراقی و سوری انجام داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام  والمسلمین مهدی فرمانیان در نشست علمی «نقش سردار سلیمانی در حفظ جایگاه و حقوق زن در مواجهه  با جریان تکفیری»  که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم زن در دیدگاه سلفیه و داعش را بررسی کنیم، باید بدانیم که داعش بدون ریشه نیست و عربستان و آمریکا در به وجود آمدن آن نقش جدی داشته‌اند. البته ریشه تاریخی آن به اخوان المسلمین در مصر بازمی‌گردد.

وی در ادامه گفت: زن در تفکر اینان یک انسان درجه دو است و نه تنها شهروند درجه دو. در نگاه آنان زن آفریده شده است برای این‌که در خدمت مرد باشد. زن باید در فضایی باشد که از خانه بیرون نرود مگر در حالت اضطرار. اگر بخواهد از خانه بیرون برود، باید تمام صورت او پوشیده باشد و باید با محارمش بیرون برود. حتی اختلاط در بازار، جایز نیست و وظیفه حکومت اسلامی است که بین زن و مرد فاصله بیندازد.

حجت‌الاسلام  والمسلمین فرمانیان در ادامه گفت: از نظر داعش زنان نقصان‌العقل و نقصان‌الدین هستند و به هیچ وجه اجازه ندارند کارمند شوند. می‌توانند معلم شوند آن هم فقط در محیط صد در صد زنانه. لذا نمی‌توانند مدیر مدرسه شوند چراکه در این صورت ناچار هستند با مردان ارتباط بگیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نگاه سلفی‌ها، کج‌خلقی از صفات ذاتی زن است، لذا باید زن را تربیت کرد و کتک زدن زن برای تربیت او اشکالی ندارد. در نگاه اینان جمعیت غالب جهنمیان، زنان هستند. اطلاق لفظ سرور برای زنان جایز نیست. اگر یک زن فضانورد و فیزیک‌دان هم شود، باز هم نقصان‌العقل است. نباید با زنان مشورت کرد. نباید به حرف آنان گوش کرد، مگر در موارد خاص. آنان زنان را عامل فتنه می‌دانند؛ یعنی وقتی زنان وارد اجتماع می‌شوند، فتنه در جامعه زیاد می‌شود. لذا از باب کم شدن فتنه، باید جلوی آن‌ها گرفته شود. لذا رانندگی برای زنان حرام است. حتی جایز نیست یک زن در تاکسی تنها بماند چون مصداق خلوت زن با مرد نامحرم است.

این کارشناس سلفیه هم‌چنین گفت: داعش وقتی به ایزدی‌ها دست یافت، به دلیل آن‌که آنان را صد در صد مشرک می‌دانست، بدترین برخورد را با آنان کرد و زنان‌شان را به عنوان کنیز خرید و فروش کرد. حتی آنان را در بازار می‌فروختند و مدعی بودند که این قبیل از مسائل اسلام را احیا کرده‌اند. این‌ها کسانی هستند که مقتضیات زمان و مکان را درک نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام  والمسلمین  فرمانیان در ادامه به معرفی چهره واقعی داعش و خدماتی که سردار قاسم سلیمانی به شیعه و سنی کرد، پرداخت و گفت: حاج قاسم سلیمانی سه کار بزرگ انجام داد. اول این‌که نگذاشت دست داعش بیش از این به زنان شیعه و سنی برسد. به شدت در برابر آنان ایستاد و نگذاشت جایگاه زن خدشه‌دار شود و نگذاشت به زنان بیشتری تجاوز شود و بیشتر از این کودکان حاصل از تجاوز متولد شوند. این کار بزرگی بود که سردار برای زنان عراقی و سوری انجام داد.

وی گفت: حاج قاسم در برابر آنان ایستاد و به جهانیان آموخت که این طرز تفکر مخصوصاً در مورد رفتار با زنان در اسلام وجود ندارد و تفسیر داعشی‌ها غلط و باطل است. تفسیری که بدون توجه به مقتضیات زمان و مکان بود و برخی نسخ شده است و برخی از این آیات توسط علمای شیعه و سنّی جواب داده شده است. او توانست نگاهی که به اسلام است، عوض کند و بگوید نگاه داعش نادرست است.

حجت‌الاسلام  والمسلمین فرمانیان افزود: سومین کار حاج قاسم سلیمانی که بسیار ارزشمندتر و مهم‌تر است، این‌که به کمک مردم یک انقلاب کرد، بدون این‌که یک تیراندازی انجام شود و حتی یک مخالف ترور شود. امام حتی با ترور حسنعلی منصور هم مخالف بودند اما امام گفت مردم را همراه کنید و انقلابی با همراهی مردم انجام شد. این اسلام سیاسی مدل امام بود. حاج قاسم در مکتب این امام رشد کرده بود. آمریکا برای این‌که این اسلام سیاسی را زیر سؤال ببرد، بدل آن را یعنی اسلام سیاسی داعش را علم کرد و بسیار جدی به آن کمک کرد و آن را رونق داد و کمک کرد تا رشد کند. ولی سردار سلیمانی به شدت در برابر آن‌ها ایستاد. پس یکی از کارهایی که قاسم سلیمانی انجام داد این بود که نشان دهد نگاه اسلام سیاسی به زن غیر از نگاه اسلام سیاسی بدلی داعش است. در اسلام سیاسی که امام معرفی کرد، زن در جامعه حضور دارد. زن در کنار مرد است و به اندازه مرد می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد. زن همان‌قدر می‌تواند به مقامات عالی برسد که مرد می‌تواند.

وی در پایان گفت: شاید حاج قاسم مستقیماً در فضای زنان ورود نکرده باشد، اما حاج قاسم با فهمی که از اسلام امام و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) داشت، و بر اساس تکلیفی که احساس کرد، در برابر اسلام بدلی ایستاد و هم جایگاه اسلام سیاسی و هم جایگاه زن را حفظ کرد.

گفتنی است حجت‌الاسلام فرمانیان در پایان این نشست به سؤالات دانشجویان حاضر پاسخ گفت.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha