پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بداخلاقی های انتخاباتی از سوی هر طیف و شخصی که باشد بر خلاف رهنمودهای صریح مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است.

 حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: برخی بداخلاقی های سیاسی و انتخاباتی که در این ایام انسان مشاهده می کند، برخلاف موازین دینی و انقلابی و بیانات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است.

وی افزود: باید توجه داشت که اخلاق انتخاباتی در مکتب و دین ما چیزی جدای از اخلاق نیست و لذا کسی که در جریان یک فعالیت سیاسی به دنبال تبلیغات انتخاباتی است باید به عنوان یک مسلمان ملتزم به مباحث اخلاقی باشد.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین گفت: این در حالی است که در دیدگاه ماکیاولی که یکی از مهم ترین فیلسوفان سیاست غربی در ایتالیاست، اخلاق سیاسی با اخلاق فردی متفاوت است؛ ماکیاولی می‌گوید ما در اخلاق فردی نباید دروغ بگوییم، نباید کلاهبرداری کنیم اما در ساحت اخلاق سیاسی و اجتماعی، دروغ و کلاهبرداری اشکال ندارد و هدف وسیله را توجیه می کند.

وی اضافه کرد: در واقع دیدگاه ماکیاولی یکی از مبانی سیاست غربی است و امروز هم شما می بینید در کل دنیا سیاستمداران چگونه رفتار می کنند اما در منظر دین ما واقعاً این طور نیست، چرا که اخلاق انتخاباتی، اخلاق کار، اخلاق اجتماعی و غیره چیزی جدای از اخلاق فردی نیست، همانطور که ما در اخلاق فردی می‌گوییم دروغ بد است، یک کاندیدا هم نباید دروغ بگوید.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: برخی فکر می‌کنند که دروغگویی یعنی این که  الان شب است بگوییم روز است خیر صرفا این نیست، بلکه کاندیدایی هم که قول می دهد و نمی تواند به آن عمل کند یا اساساً جزء اختیاراتش نیست یا اگر در اختیارش است او نمی تواند انجامش دهد، این هم مصداق دروغ است.

وی از کاندیداهای انتخاباتی خواست تا به بیان توانمندی ها و برنامه های خود پرداخته و از تخریب رقبا به شدت بپرهیزند و تصریح کرد: پرداختن به برخی مسایل افراد از جمله زندگی فردی اشخاص که در ایام انتخابات کاندیداها علیه هم مطرح می کنند، به لحاظ شرعی و اخلاقی جایز نیست چرا که گاه مصداق غیبت و یا تهمت و افتراست.

وی گفت:البته این سخن به معنای نفی نقد علمی نیست، مثلاً رقیب در زمینه اجتماعی یا سیاسی موضعی داشته آن موضوع را نقد کنیم و بگوییم که قبول ندارم به این دلیل اما اگر کاری که نکرده را بگوییم مرتکب تهمت و یا غیبت شده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار همچنین با بیان این که برای رای آوردن در انتخابات نباید دست به هر کاری زد، ابراز داشت: گاهی اوقات برخی چیزها به صلاح انسان نیست و در روایات داریم که شما نمی‌دانید که بیماری به نفع شماست. چندین روایت از پیامبر خدا داریم که ایشان می خندیدند و وقتی از ایشان پرسیدند چرا می خندید می فرمودند به آن کسی که بیمار است می خندم که شکایت می کند چرا این طور است در حالی که به نفعش است و در روز قیامت خدا را شاکر خواهد بود و می گوید خدایا کاش بیشتر از این ها بیمار می شدم.

وی افزود: لذا وظیفه ما در تلاش کردن است و باید نتیجه را به خدا واگذار کنیم ؛ روی صحبتم با کسانی است که حرف خلاف می زنند چون می‌خواهند به هر قیمتی نماینده شوند و این همان حرف ماکیاولی است.بنابر این بر اساس نگاه اسلامی، همان طور که باید هدف و نیتمان درست باشد، می بایست وسیله ای که با آن می خواهیم به هدف برسیم هم درست باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha