جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ پایان‌نامه« الگوی درمانی خودنظم جویی برای افسردگی بر اساس منابع اسلامی، تدوین مدل مفهومی و طرح نمای درمان و امکان‌سنجی و نتایج اولیه آن»، اثر حمید رفیعی هنر در گروه علمی روان‌شناسی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ، پایان‌نامه« الگوی درمانی خودنظم جویی برای افسردگی بر اساس منابع اسلامی، تدوین مدل مفهومی و طرح نمای درمان و امکان‌سنجی و نتایج اولیه آن»، اثر حمید رفیعی هنر در گروه علمی روان‌شناسی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد.

 بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، افسردگی تا سال ۲۰۲۰ به دومین اختلال ناتوان‌کننده دنیا تبدیل خواهد شد. از این‌رو، طراحی درمان‌های مبتنی بر دین، برای درمان افسردگی ضروری است. رساله حاضر، برای تحقق این ضرورت، چهار هدف را دنبال می‌کند: تدوین مدل مفهومی خودنظم‌جویی اسلامی، طرّاحی طرح‌نمای درمانی برای افسردگی، امکان‌سنجی و بررسی نتایج اوّلیه. 

رویکرد این رساله، کیفی و کمّی و روش آن، تحلیل مفهومی‌محتوایی، پیمایشی و آزمایشی است.

بر اساس یافته‌های این اثر، خودنظم‌جویی اسلامی، نُه مؤلّفه‌ دارد: خودتوانمندی‌شناسی، خودرابطه‌شناسی متعالی، خودنظارت‌گری، هدف‌شناسی، مانع‌شناسی اهداف، انگیزش مهار، مهار در مقام نفس، نظم‌دهی در مقام عمل و تداوم مهار. این مؤلّفه‌ها، سیستمی، با یک‌دیگر مرتبط‌ بوده و نظام‌مند، فرایند بازداری‌واداریِ متعالی را رقم می‌زنند. 

 همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد که شکل‌گیری طرح‌نمای درمانی برای کاهش علایم افسردگی در قالب یک درمان کوتاه‌مدّت ساختاریافته ده جلسه‌ای، مشتمل بر دو فاز شناخت و مهار، امکان دارد.

 امکان‌سنجی درمان خودنظم‌جویی اسلامی، از این راه‌ها به اثبات رسید: اتمام کل جلسات درمان مشارکت‌کنندگان، مطالعه دفترچه راهنمای جلسات، انجام فعّالیت‌های فردی، حضور در جلسات پیگیری، میزان رضایت از دوره درمان، میزان ادراک آسان بودن اجرای تکنیک‌ها و میزان ادراک سودمندی هر یک از تکنیک‌ها. 

 نتایج اجرای طرح‌نمای درمانی نشان داد که افسردگیِ هر سه آزمودنی از وضعیت متوسط‌ شدید، با روند افزایشی و با ثبات، به وضعیت خفیف و بدون آسیب، با روند کاهشی و با ثبات، رسید و شرایط در جلسات پیگیری یک‌ماهه و سه‌ماهه حفظ شد. درصد بهبودی و اندازه اثر نیز متوسط و مطلوب بود. نتایج ابزارهای سنجش افسردگی، همبستگی معنادار نشان داد و متغیّرهای برون‌دادی نیز از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون روند افزایشی داشت. 

 بر اساس شواهد، طرح‌نمای درمانی خودنظم‌جویی اسلامی، امکان کاربرد برای درمان افراد افسرده را داشته و می‌تواند در مجموعه‌های بالینی، برای بررسی کارامدی و اثربخشی به‌کار آید.

 شایان ذکر است، پایان‌نامه« الگوی درمانی خودنظم جویی برای افسردگی بر اساس منابع اسلامی، تدوین مدل مفهومی و طرح نمای درمان و امکان‌سنجی و نتایج اولیه آن»، اثر حمید رفیعی هنر در گروه علمی روان‌شناسی که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد، در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دفاع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha