پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مجلس شورای اسلامی

حوزه/با کمال تأسف باید گفت که در حال حاضر بسیاری از نهادهای کلان فرهنگی از رسالت ذاتی خویش تا حدود زیادی فاصله گرفته و به عمل زدگی و کلیشه های روزمره دچار شده‌اند.

خبرگزاری حوزه،/ با توجه به این که اکثریت مجلس یازدهم را جریان انقلابی تشکیل می دهد، این انتظار به حق وجود دارد که این مجلس به موازات تلاش مستمر و دغدغه مند در رابطه با کاهش آلام و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، در زمینه فرهنگی نیز با همان روحیه انقلابی و مشی جهادی به مقابله با آفات معضلات اصلی این عرصه بپردازد، در عین حال که مراقب باشد تا اسیر روزمرگی ها، بی تفاوتی ها و خمودگی ها نشود.
با کمال تأسف باید گفت که در حال حاضر بسیاری از نهادهای کلان فرهنگی از رسالت ذاتی خویش تا حدود زیادی فاصله گرفته و به عمل زدگی و کلیشه های روزمره دچار شده‌اند.

بخشی از چرایی این قضیه به این باز می گردد که نهادها و ارگان های دولتی به فعالیت‌های فرهنگی نگاه تقویمی، مناسبتی و در عین حال سلیقه‌ای دارند. در واقع بسیاری از فعالیت‌های این نهادها صرفاً با هدف ارائه عملکرد و بیلان کاری انجام می شود.

به همین خاطر نیز رویکرد بسیاری از مدیران فرهنگی به اصحاب فکر و فرهنگ، نگاه ابزاری است، ضمن آن که بسیاری از همین فعالیت های شعاری و کم اثر در وادی فرهنگ، مقطعی و بی بنیان است و تداوم و استمرار مطلوبی هم ندارد؛ بگذریم از این که متاسفانه نگاه و رویکرد انقلابی و جهادی نیز در این امور چندان مشاهده نمی شود که اگر وجود داشت، وضعیت فرهنگی جامعه این چنین نبود.

گرچه مقام معظم رهبری این هشدار را در خرداد ماه سال 95 بیان فرمودند اما امروز هم به طور خاص این مساله قابل طرح است: «برادران عزیز، خواهران عزیز! در مسئله‌ی فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری میکنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی -اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد... وظیفه‌ی ما تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از کالای فرهنگیِ مضر است. بنده در این زمینه احساس یک ولنگاری‌ای می‌کنم؛ باید این را شماها در نظر داشته باشید و اهمیت بدهید.»

بی شک یکی از جاهایی که به طور جدی مورد خطاب این بیانات دردمندانه رهبر معظم انقلاب است، مجلس شورای اسلامی می باشد.

در واقع عرصه فرهنگ و هنر یکی از عرصه‌های جدی و با اهمیتی است که مجلس یازدهم با آن روبروست؛ عرصه‌ای که به سبب ناکارآمدی ویژه در بدنه اجرایی کشور، به‌شدت دچار رهاشدگی و بی برنامگی است و در این میان مواجهه و مطالبه از ساختارهای اجرایی و نیز قانون‌گذاری برای امور فرهنگی و ترمیم قوانین و حتی حذف پاره‌ای از قوانین مزاحم بی شک یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مجلس یازدهم است که البته بخشی از پیشبرد این مسائل با کمیسیون فرهنگی است که ان شاءالله خردادماه سال آینده با شروع مجلس جدید شاهد تحولی اساسی در این باره بر اساس دغدغه ها و آرمان های انقلاب اسلامی باشیم.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha