جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ پایان‌نامه«تدوین مدل مفهومی و طرح نمای درمانی لذت بری سعادت نگر بر اساس منابع اسلامی در نشانگان افسردگی»، اثر «مهدی عباسی» در گروه علمی «روانشناسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پایان‌نامه«تدوین مدل مفهومی و طرح نمای درمانی لذت بری سعادت نگر بر اساس منابع اسلامی در نشانگان افسردگی»، اثر حجت الاسلام مهدی عباسی  در گروه علمی «روانشناسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.


 بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: پژوهش حاضر، با هدف ساخت و امکان‌سنجی طرح‌نمای درمانی مبتنی بر لذت¬بری سعادت¬نگر و بر اساس تأثیر منابع اسلامی در کاهش نشانگان افسردگی سامان یافته است. بدین منظور، مؤلفه‌های مفهوم لذت‌بری سعادت‌نگر در منابع اسلامی استخراج و روایی محتوای آن بررسی شد. سپس، اهداف، تکنیک‌ها و صورت‌بندی طرح‌نمای درمانی مبتنی بر مؤلفه‌های مفهومی طراحی و روایی محتوای آن بررسی و در نهایت، کارامدی طرح‌نمای درمانی لذت‌بری سعادت‌نگر اسلامی در کاهش نشانگان افسردگی ارزیابی شد. 


 مؤلف، برای تدوین مدل مفهومی لذت‌بری سعادت‌نگر، از روش معناشناسی زبانی و برای تحلیل مؤلفه‌های مفهومی لذت‌بری و سعادت‌نگری در متون اسلامی، از روش تحلیل محتوا استفاده کرده است. همچنین، روایی محتوای مؤلفه‌های مفهومی لذت‌بری سعادت‌نگر و طرح‌نمای مبتنی بر آن را، از نظر کارشناسان گذرانده و برای بررسی کارامدی طرح‌نمای درمانی، از یک طرح آزمایشی تک‌آزمودنی با خط پایۀ چندگانه و با نمونۀ سه نفری بهره برده است. 


 مدل لذت‌بری سعادت‌نگر اسلامی، شامل دو دسته از مؤلفه‌های ساختاری و فرایندی است. مؤلفه‌های ساختاری، عبارت‌اند از: تجربۀ لذت، هشیاری به لذت‌بری و جهت‌گیری‌های سعادت‌نگر. مؤلفه‌های فرایندی نیز شامل انگیزه‌سازی، توانمندسازی عقلانی و سازواری عمل است. 


 روایی محتوا، برای تمامی مؤلفه‌های مفهومی مدل، به تأیید ده کارشناس رسید. بر اساس مدل مفهومی لذت‌بری سعادت‌نگر اسلامی، اهداف عملیاتی، تکنیک‌ها و صورت‌بندی طرح‌نمای درمانی مربوط، برای کاهش نشانگان افسردگی، در ده گام به دست آمد. همچنین، نُه کارشناس، روایی محتوای طرح‌نما را برای تمامی راهبردها، اهداف عملیاتی و تکنیک‌ها تأیید کردند. 


 نتایج این تحقیق، نشان داد طرح‌نمای درمانی مبتنی بر مدل لذت‌بری سعادت‌نگر اسلامی، روشی درمانی است که در کاهش نشانگان افسردگی تأثیر دارد.

 شایان ذکر است، پایان‌نامه«تدوین مدل مفهومی و طرح نمای درمانی لذت بری سعادت نگر بر اساس منابع اسلامی در نشانگان افسردگی»، اثر «مهدی عباسی» در گروه علمی «روانشناسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، در «موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)» دفاع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha