جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ کتاب«عدالت سیاسی در قرآن کریم»، اثر حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری در گروه علمی «علوم سیاسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب«عدالت سیاسی در قرآن کریم»، اثر حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری در گروه علمی «علوم سیاسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش: در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: تحقیق حاضر، در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش اساسی است که از دیدگاه قرآن کریم، ماهیت نظریۀ عدالت سیاسی کدام است و چه مؤلفه هایی دارد؟ افزون بر این، به چند پرسش فرعی دیگر نیز در باره عقلایی یا عرفی و برون‌دینی یا درون‌دینی بودن عدالت، مبانی، مؤلفه¬ها و راهبردهای آن پاسخ داده شده است. 

 روش به کار رفته در این اثر، متناسب با رویکرد تفسیر موضوعی قرآن کریم، روش تفسیر اجتهادی است. 

 نگارنده، برای پاسخ به پرسش اصلی، بر این فرضیه تأکید دارد که به دلیل نگاه هنجاری قرآن کریم و مبانی هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی آن، عدالت سیاسی ارزشی بنیادین است که نوعی نسبت میان شهروندان برقرار می‌کند. در نتیجه، هر صاحب حقی، در عرصۀ سیاسی، به حق خود می¬رسد.

 این ارزش، شاخص¬هایی دارد که احقاق حقوق، قانون¬محوری، برابری فرصت‌ها و امنیت فراگیر از جمله آنها است. بر اساس این شاخص‌ها و با توجه به راهبردهای فرهنگی و اجتماعی، می¬توان امور جامعه را، در پیوند با قدرت، به نحوی سامان داد که هر امری به تناسب در جای شایسته و بایستۀ خود قرار بگیرد. 

 برخی نوآوری‌های این اثر عبارت‌اند از: ارائه نظریه و تحلیلی روشن از عدالت سیاسی بر پایه آموزه¬های قرآنی؛ بررسی عدالت سیاسی با روش بومی و قرآن¬شناختی تفسیر اجتهادی؛ ارائۀ مبانی بینشی، اهداف، مؤلفه¬ها و راهبردهای قرآنی عدالت سیاسی در یک منظومه؛ تبیین مبانی گوناگون عدالت سیاسی از منظر قرآن کریم و برجسته¬سازی مرزهای آن در تمایز با مکاتب رقیب؛ تبیین نقش مبانی در گزینش اهداف و اصول راهبردی.

 شایان ذکر است: کتاب« عدالت سیاسی در قرآن کریم»، اثر حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری  در گروه علمی «علوم سیاسی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات« پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی » منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha