سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌الاسلام عسگر دیرباز

حوزه/ رئیس دانشگاه قم بابیان این‌که نباید از قافله علم و دانش عقب بمانیم، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز تأکید رهبر انقلاب بر ارتقای مسیر دانش و پیشرفت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به گذشت یک سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: تمام مردم و مخصوصاً خواص جامعه باید بیانیه گام دوم انقلاب را مورد اهتمام ویژه قرار بدهند و خودشان را مخاطب این بیانیه بدانند.

وی به توصیه‌های هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب در این بیانیه اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها و رهنمودهای ایشان ارتقا مسیر دانش و پیشرفت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تأکید کرد: با هدایت رهبری و حمایت‌های اقشار حوزوی و دانشگاهی در هر دو قسمت هم حوزه‌های علمیه و هم آموزش و پروش گام‌های بسیار بلندی بعد از انقلاب برداشته‌شده است.

وی افزود: کشور به لحاظ فناوری هسته‌ای، نظامی، بخش صنعت نظامی، بخش خدمات، رایانه، نانوتکنولوژی، بیو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

نباید از قافله علم و دانش عقب بمانیم

عضو خبرگان رهبری افزود: هم‌اکنون نیز باید این مسیر با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند و به فرمایش رهبری نباید خود را به خواب بزنیم و به‌یکبار مشاهده کنیم که در علم و دانش از جهان عقب‌مانده‌ایم.

وی تأکید کرد: اگر دچار تنبلی و تعارض بشویم دیگران کار می‌کنند و قطعاً از این قافله عقب می‌مانیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز بابیان این‌که در سال‌های اخیر خیلی کارهای خوبی شده است، افزود: همان‌طوری که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بیان‌شده باید در این زمینه قدم‌های بلندتری برداریم.

آیین‌نامه ارتقای اساتید باید تغییر کند

وی افزود: برای آینده نیز چند راهکار به نظر من می‌آید، نخستین راهکار این است که در آیین‌نامه ارتقاء اساتید دانشگاه تغییری ایجاد شود چراکه الآن به‌گونه‌ای است که بیشترین امتیاز را به مقاله‌های پژوهشی می‌دهد، درحالی‌که در کنار این مورد باید امتیاز قابل‌توجهی را به کسانی بدهیم که مشکلی از مشکلات کشور را حل می‌کنند.

رئیس دانشگاه قم تأکید کرد: به‌عنوان‌مثال اگر کارخانه‌ای به خاطر تحریم قطعه‌ای از خارج وارد می‌کرده و الآن وارد نمی‌شود می‌توان آن را در دانشگاه‌ها بازسازی و تولید کرد و در نتیجه کارخانه‌ها از چرخه خارج نشوند.

وی ادامه داد: این‌یک مورد است که آیین‌نامه ارتقای اساتید را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که حل مشکلات کشور انگیزه‌ای زیادی برای دانشگاهیان داشته باشد و در ازای حل این مشکلات رتبه آن‌ها ارتقاء پیدا کند.

اساتید به نیروی دانشجو بهای بیشتری را بدهند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تأکید کرد: راهکار بعدی این است که اساتید به نیروی دانشجو بهای بیشتری را بدهند و عمده وقت خودشان را در دانشگاه صرف کنند به عبارت بهتر دانشگاه تنها کارش پرورش متخصص نیست بلکه پرورش متخصصینی که این فرد تعاملات خوبی در جامعه داشته باشد و همه بخش‌های کشور را بشناسد.

مرجعیت فرهنگی اساتید دانشگاه نیز باید موردتوجه باشد

وی افزود: عامل سوم مهارت زندگی و سبک زندگی است شاید تا حدودی از این موضوع غافل بودیم که در کلاس‌های درس مرجعیت علمی استاد را در کنار مرجعیت فرهنگی‌اش موردتوجه قرار نداده‌ایم و اگر در برنامه‌ریزی دانشگاهی به مرجعیت فرهنگی اساتید دقت می‌شد، وضعیت بهتری را شاهد بودیم.

رئیس دانشگاه قم تأکید کرد: در خصوص سبک زندگی اسلامی نیز اساتید توانمندی داشته باشند چراکه این کار موجب می‌شود که دانشجویان هر دو مهارت علم و مهارت زندگی اسلامی را باهم بیاموزند.

وی توجه به حوزه‌های علمیه را موردتوجه قرارداد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند دانشگاه‌ها را انقلابی‌تر کند و فرهنگ دینی و اسلامی را بیشتر در دانشگاه‌ها گسترش دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تصریح کرد: علاوه بر این الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت می‌تواند زمینه همکاری خوبی رابین نهادهای مختلف ایجاد کند و امت‌های اسلامی را در مسیر انقلاب قرار بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha