جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
۱ سال پس از حمله به مساجد کرایست چرچ، نهادهای اطلاعاتی نیوزیلند جوابگو نیستند

حوزه/ کارشناسان بر این باور هستندکه حملات به مساجد نیوزیلند یک شکست جدی برای سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده و هر گونه سازماندهی مجدد باید با شفافیت بیشتری در قبال مردم باشد.

 به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از theconversation، براساس گزارش سرویس اطلاعات امنیتی نیوزیلند، حملات تروریستی به مساجد کرایست چرچ در ۱۵ مارس سال گذشته موجب افزایش چشمگیری در ابراز دیدگاه های افراطی و اسلام هراسی در مردم این کشور شده است.

در طی سه ماه پس از حملات تروریستی ، این سرویس ۴۵۵ مورد اطلاعاتی مربوط به افرادی را که ابراز نژادپرستی ، نازیسم یا برتری نژاد سفید داشته اند، دریافت کرد.

سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا (آسیو) ارزیابی سالانه تهدیدات را این هفته منتشر کرده و هشدار داد که گروه های راست گرای افراطی نیست به سال های گذشته سازماندهی بیشتری دارند. افراط گرایی راست گرا مدتی است که مورد توجه آسیو قرار گرفته است ، اما بدیهی است که این تهدید سال گذشته در نیوزیلند مورد توجه شدید و وحشتناک قرار گرفت. این سازمان اعلام کرد که  در استرالیا ، تهدید افراطی راست گرایانه واقعی است و رو به رشد است.

در حومه اطراف استرالیا ، گروهک های کوچک به طور مرتب  در حال شکل گیری هستند، ایدئولوژی های نفرت محورشان را به اشتراک گذاشته، سلام هیتلری می دهند و  آموزش های استفاده از اسلحه و مهارت های جنگی برگزار می کنند.

کارشناسان بر این باور هستندکه حملات به مساجد نیوزیلند یک شکست جدی برای سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده و هر گونه سازماندهی مجدد باید با شفافیت بیشتری باشد، به طوری که مردم میزان تهدید و نحوه پاسخ گویی سرویس های اطلاعاتی را از نزدیک شاهد باشند.

در نیوزیلند سطح تهدیدات تروریستی راست افراطی پس از حملات کرایست چرچ بالا رفته است.  

در سال ۲۰۱۸ سرویس امنیتی نیوزیلند گزارش داد که نزدیک به ۳۰-۵۰ نفر را تحت تحقیقات ویژه در رابطه با افراط گرایی خشونت آمیز قرار داده است.

کارشناسان ضمن انتقاد از عملکرد این سازمان می گویند با وجودی که سرویسهای اطلاعاتی اعلام کرده اند که کشور از تهدید خشونت آمیز در امان نیست، اما این خطر داخلی را ارزیابی نمی کنند. در عوض ، آنها مسئله را به عنوان «یک تهدید در حال رشد در سطح بین المللی ... که می تواند چالش آژانس های امنیتی در سراسر جهان برای آینده قابل پیش بینی باشد» ترسیم می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha