جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ زکزاکی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نیجریه دادگاه شیخ زاکزاکی را به تعویق انداخت

دادگاهی در ایالت "کادونا" در نیجریه، محاکمه شیخ ابراهیم زاکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی را به ۴ و ۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ موکول کرد.این در حالی است که از زمان فاجعه زاریا در سال ۲۰۱۵ میلادی، طرفداران شیخ زاکزاکی در مقاطع زمانی گوناگونی تجمعات آرامی را برگزار کردند و خواستار آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی شدند.ارتش نیجریه در سال ۲۰۱۵ میلادی با یورش وحشیانه به عزاداران حسینی در حسینیه حضرت صاحب الزمان(عج) شهر زاریا، حدود دو هزار نفر از سوگواران حسینی را به خاک و خون کشید و پس از زخمی کردن شیخ زاکزاکی، وی و همسرش را به مکان نامعلومی انتقال داد.

ترامپ درگیری‌های خشونت‌بار علیه مسلمانان را شعله ور کرد

همزمان با سفر "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا به هند، درگیری‌های خشونت‌باری در پایتخت این کشور به وقوع پیوست.کاربران در فضای مجازی گزارش دادند که برخی افراد به مسلمانان در هند، حمله و اقدام به غارت کسب و کار این قشر و توهین به اماکن مقدس آنها کردند."آرجون ستی" نویسنده و وکیل حقوق بشر در هند با انتشار فیلمی از هجوم به مسلمانان در این کشور در توئیتر نوشت: این کار را متوقف کنید. این دیدئو را ببینید و درباره آنچه در هند اتفاق می‌افتد بخوانید. همزمان با راه‌پیمایی ترامپ و [نورندا] مودی (نخست‌وزیر هند) در سراسر این کشور گروه‌های تبهکار دارند آشکارا به مسلمان‌ها حمله می‌کنند، کسب و کارهایشان را غارت می‌کنند و به اماکن عبادی آنها توهین می‌کنند.رسانه‌ها گزارش دادند که در درگیری‌های مرگباری که همزمان با سفر ترامپ به دهلی بین مسلمان‌ها و هندوها صورت گرفته دست‌کم ۱۳ نفر کشته شدند.این درگیری‌های خونین که خیابان‌ها در شمال شرق دهلی نو را به آتش کشاند، به کشته شدن یک افسر پلیس و ۱۲ غیرنظامی منجر شد.ترامپ قبل از ترک هند گفت که با نخست‌وزیر این کشور درباره خشونت‌ها بحث و تبادل‌نظر کرده است.او همچنین مدعی شد با نخست‌وزیر هند درباره افزایش حمله به جمعیت مسلمان‌ها در این کشور هم رایزنی کرده است.ادعای ترامپ در حالی مطرح شده که کارشناسان به قدرت رسیدن او در آمریکا و ادبیات‌ تفرقه‌آمیز او را یکی از عوامل شدت گرفتن مسلمان‌هراسی در سراسر دنیا می‌دانند.

طلبه‌ها پرستار بیماران کرونایی شدند

یک نفر باید پیدا می‌شد که با گذر از منطقه مین‌گذاری‌شده، به نیروهای خط مقدم دست بدهد و محاصره را بشکند. یک نفر باید از پای گوشی تلفن همراه بلند می‌شد و به‌جای همراه شدن با موج خبرهای ناامیدکننده، آستین‌ها را بالا می‌زد و بی‌ترس از خیس شدن، به دل دریا می‌زد. و این خط شکنی به نام جوانان باصفای قمی ثبت شد؛ همان داوطلبان جوانی که با اعلام آمادگی‌شان برای پیوستن به صف پزشکان و پرستاران فداکاری که در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، موفق شدند محاصره ذهنی ایجادشده در اطراف این مهمان ناخوانده را تا حدی بشکنند.نامه‌ای از جانب «خانه طلّاب جوان قم» خطاب به رییس بیمارستان علوم پزشکی قم منتشر شد که از آمادگی اهالی این خانه برای پرستاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا و مشارکت در هر فعالیتی برای مقابله با این ویروس دردسرساز حکایت می‌کرد. و همین حرکت به ظاهر ساده کافی بود تا موجی از حمایت هموطنان داوطلب و دغدغه‌مند از سراسر کشور برای همراهی با این حرکت ارزشمند شکل بگیرد. گفت‌وگوی ما با دو نفر از اعضای خانه طلّاب جوان قم، جزییات بیشتری از این اقدام ابتکاری را در اختیارتان قرار می‌دهد. به گفته مسئولان خانه طلّاب جوان قم، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال خانه طلّاب جوان در پیام‌رسان‌های «ایتا» و «بله»، برای مشارکت در این حرکت اعلام آمادگی کنند.

الازهر کتاب جامع احکام پزشکی خود را منتشر کرد

الازهر مصر در راستای به روزآوری و اصلاح متون درسی خود دوره احکام پزشکی را در اختیار دانشجویان این رشته قرار داد و گفت: این اولین گام است و احکام فقهی مربوط به سایر رشته ها مانند مهندسی و کشاورزی و داروسازی نیز به زودی در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.اما دوره فقهی حاضر مربوط به احکام پزشکی شامل ۸ جلد است که بنا بر اظهار الازهر شامل تمام احکامی است که یک پزشک در حرفه خود و مسائل پزشکی باید بداند و توسط گروهی از علمای دانشکده شریعت دانشگاه الازهر و علمای مرکزی فتوای الازهر تالیف شده است.جلد اول کتاب شامل موضوعاتی همچون مفهوم طب و مداوا و حکم یادگیری پزشکی و اخلاق پزشکی و جلد دوم شامل موضوعات مهمی همچون تلقیح مصنوعی در انسان، اجاره رحم، انتخاب جنسیت جنین، برداشتن تجهیزات احیا از بیماران و تغییر جنسیت است و در جلد سوم نیز به مسائلی همچون حدود برهنگی و پوشش، حکم اختلاط و خلوت میان مردم و زن، تاثیر ضرورت طبی و نیاز به معاینه عورت بیمار، حکم مداوای مرد توسط پزشک زن به عکس، حکم وضو به خاطر لمس بیمار وعورت او، حکم هدایای پزشکان، حکم ارجاع مریض به یک داروخانه ویژه مورد بررسی واقع شده است.در جلد چهارم این کتاب نیز موضوعاتی همچون تولید و فروش مکمل های غذایی، فروش دوای منقضی شده، استفاده غیر مجاز از دارو در غیر موارد مصرف، ارائه داروی مشابه توسط داروخانه به مریض بدون اطلاع دادن به او یا پزشک، احتکار دارو بررسی شده است و جلدهای دیگر کتاب نیز به موضوعات مختلفی همچون التزام پزشک به حفظ اسرار بیمار، مسئولیت جنایی پزشکان، رابطه میان پزشک و بیمار، تشریح، مداوا با قرآن، مداوا با محرمات، حکم برداشتن و جراحی چربی از بدن، برداشت پوست صورت، زیبایی دندان ها و اعضای بدن، حکم پیوند اعضا، حکم استفاده از اعضای مصنوعی و مسائل مختلف دیگر پرداخته شده است.

مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به فدراسیون خوجه‌های اثنی عشری پیام تبریک فرستاد

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با صدور پیامی انتصاب «شیخ صفدر جعفر» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) را به عنوان رئیس فدراسیون جهانی خوجه های اثنی عشری تبریک گفت.متن پیام حجت الاسلام والمسلمین اختری به شرح زیر است:جناب آقای حاج شیخ صفدر جعفر «دام عزه العالی» عضو محترم شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)سلام علیکم ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب المرجب و آرزوی صحت و سلامتی و مزید توفیقات جناب عالی از درگاه ایزد متعال؛ مفتخرم انتخاب شایسته جناب عالی را به عنوان رئیس فدراسیون جهانی خوجه های اثنی عشری از سوی خود و اعضای معزز و والامقام شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) تبریک و تهنیت عرض نمائیم.امید است با این انتخاب شایسته تحول اساسی و پیش رونده ای در تعامل سازنده میان این مجمع و فدراسیون خوجه های اثنی عشری که پیشتاز در امر خدمت رسانی به پیروان اهل (علیهم السلام) و مروج مکتب عصمت و طهارت در سراسر جهان می باشد به یاری حق تعالی تحقق یابد.

آیت‌الله مدرسی درباره انتخاب افراد بی‌کفایت های دولتی هشدار داد

آیت الله العظمی «سید محمد تقی مدرسی» از مراجع معظم تقلید کربلای معلی نسبت به انتخاب افراد بی کفایت و فرصت طلب برای منصب های دولتی در عراق هشدار دادند و گفتند: راه حل ریشه ای عراق منوط به انتخاب شخصیت های با کفایت و امانتدار برای پست های مهم است.معظم له همچنین خواستار جستجو و انتخاب شخصیت های مخلص برای موقعیت های حساس کشور شدند.آیت الله العظمی مدرسی در همین راستا به تشکیل مؤسسات تربیتی در جهت تربیت نخبه های سیاسی کارآمد و مسئولین با کفایت در کشور دعوت کردند.مجتهد شیعی اظهار کردند: مسئولیت تربیت تنها در مؤسسات سیاسی محدود نمی شود، بلکه تمامی افراد مخلص باید برای تربیت و رشد مردان شایسته و ممتاز برای خدمت به کشور و مردم تلاش کنند.

آیت الله صافی گلپایگانی پیام رجبیه صادر کرد

آیت الله العظمی «لطف الله صافی گلپایگانی» از مراجع تقلید شیعه به مناسبت حلول ماه رجب، خطاب به خواهران و برادران مؤمن پیامی صادر کردند.در این پیام آمده است: عزیزان! این اوقات گرانبها را غنیمت داشته و برای خود و دیگران و برای نجات ممالک اسلامی از دشمنان اسلام و پیروزی و سربلندی مسلمانان جهان، دعا کنید.متن پیام این مرجع عالیقدر به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر ماه رجب، سلام بر رجبیون، سلام و تحیات بر روزه‌داران، سلام بر شما عزیزانی که ندای «این الرجبیون» را لبیک گفته، و بر سر سفره‌ی رحمت خداوند متعال نشسته و از نعمت‌های بیکران آن، بهره‌مند می‌شوید. برخود ببالید، و به این سعادت بزرگ افتخار نمایید و شکر خدای منّان را به جا آورید. کدام لذت دنیایی را می‌توان با این لذات حالات خوش معنوی مقایسه نمود؟ کجایند آنان که به فکر عیش و نوش مادی و تفریح‌های غیر سالم همراه با گناه و لذات زودگذر دنیا هستند؟ این الملوک واین ابناء الملوک؟ آیا می‌توان برای قرب به خداوند و رسیدن به مقام والای انسانیت، ارزشی مادی معیّن نمود؟ هرگز، هرگز؛ اینجاست که باید آیه‌ی شریفه‌ی قرآن را با توجه و تدبّر تلاوت نمود:یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم ای کسانی که به خدا و پیامبر، ایمان آورده‌اید، به خداوند و پیامبر او پاسخ بگویید، آنگاه که شما را می‌خوانند تا حیات و زندگی واقعی به شما هدیه کنند.آری! این است حیات حقیقی و این است زندگی سرشار از معنویت و روح پاک و تهذیب نفس و تقرّب به خداوند متعال.خود را برای انجام وظایف و تکالیف الهی آماده می‌کنیم و به پیامبر بزرگ رحمت، حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله عرض می‌کنیم:در این دوره که وجود نازنین و شریف دوازدهمین فرزند برومند شما، امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در غیبت به سر می‌برند، همه‌ی ما ـ بویژه جوانان و روزه‌داران ـ با تمام وجود اعلام می‌نماییم که مانند یک سرباز فداکار و آماده، از احکام نورانی اسلام و معارف غنی اهل بیت علیهم‌السلام حمایت نموده و وظیفه‌ی خود می‌دانیم امر به معروف و نهی از منکر را در میان جامعه‌ی خویش انجام داده و با بدعت‌ها و مطالب انحرافی از دین برخورد داشته و این افتخار را تا ظهور موفور السّرور آن ولیّ دوران و قطب عالم امکان برای خود محفوظ بداریم.عزیزان! این اوقات گرانبها را غنیمت داشته و برای خود و دیگران و برای نجات ممالک اسلامی از دشمنان اسلام و پیروزی و سربلندی مسلمانان جهان، دعا کنید و فرج حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را از خداوند متعال مسئلت نمایید.

آیت الله علوی گرگانی شایعات مجازی را تکذیب کرد

هم زمان با شیوع کرونا در قم بازار شایعات در این شهر بسیار داغ است و برخی نیز در فضای مجازی به این شایعات دامن زده و سبب نگرانی همشهریان عزیز می شوند.از جمله شایعاتی که مطرح شده است خروج مراجع تقلید از شهر مقدس قم است که برخلاف واقعیت است، مراجع و علما از گذشته تاکنون همواره یار و یاور مردم بودند و در سختی و مشکلات نیز یکی از اصلی ترین پشتوانه های نظامی و جامعه اسلامی هستند.آیت الله العظمی علوی گرگانی از جمله مراجع تقلیدی است که در شهر مقدس قم حضور دارند و کارهای روزانه ایشان برقرار است و دوساعت به ظهر و دوساعت به غروب در دفتر حضور پیدا کرده و به سئوالات مراجعین پاسخ می دهند.دفتر این مرجع عالیقدر ضمن رعایت نکات بهداشتی از مقلدین و مراجعان پذیرایی کرده و آیت الله علوی گرگانی نیز همچون گذشته پاسخگوی سوالات این عزیزان است.

واکنش آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) به حاشیه های یک یادداشت پایان داد

آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) انتشار بیانیه‌ای با عنوان « آرامش و سکینه عمومی تنها واکسن شناخته شده برای مقابله با یک اپیدمی» را تکذیب کرد و با تاکید بر اینکه محتوای این یادداشت با سیاست‌های آستان مقدس در تضاد است، بر مشارکت با شورای تامین استان در راستای پیشگیری از شیوع کرونا تاکید کرد.براساس این گزارش، به دنبال انتشار یادداشتی با عنوان « آرامش و سکینه عمومی تنها واکسن شناخته شده برای مقابله با یک اپیدمی/معماری ایمانی حریم فاطمی سد پولادین مبارزه با اپیدمی کرونا» در کانال و پایگاه خبری آستان مقدس آستان مقدس حضرت معصومه(س) برخی از شبهات و برداشت‌های نادرست مطرح شد که مدیریت روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) جوابیه‌ای را صادر کرد.متن این جوابیه به شرح ذیل است:این مطلب فقط یک “یادداشت” و نظر شخصی نویسنده بوده و مطرح شدن این مطلب به عنوان “بیانیه” آستان مقدس در برخی از رسانه‌ها کار نادرست و غیر اخلاقی است. البته با فرد خاطی که بدون هماهنگی های لازم “یادداشت” مذکور را بارگذاری کرده است برخورد خواهد شد.محتوای این یادداشت برخلاف سیاست‌های رسمی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) است چرا که میان آستان مقدس و شورای تامین استان قم در مناسبت های مختلف، همکاری‌های بسیاری رقم خورده است.مسئولان آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها همانند دیگر مسئولان استان و کشور به ویژه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم و وزارت بهداشت و درمان به فکر سلامت زائران بوده و تاکنون نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.ناگفته نماند که بارگاه مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها سال‌هاست که پناهگاه مردم بوده و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) و گرفتاران زیادی با توسل به ایشان دردها و مشکلات خود را رفع کرده‌اند.

عربستان حج را به حالت تعلیق درآورد

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ورود افراد برای انجام حج عمره و زیارت مسجد النبی (ص) به خاک این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.این وزارت خانه افزود: عربستان سعودی برای پیشگیری از شیوع کرونا، تدابیری اتخاذ کرده که ممنوعیت موقت سفرهای زیارتی به این کشور برای انجام حج عمره و زیارت مسجد نبوی از جمله این موارد است.بر اساس این گزارش، اعطای روادید گردشگری برای ورود به عربستان به کشورهایی که ویروس کرونا در آن‌ها شیوع یافته، متوقف شده است.هنوز آمار مشخصی از وجود ویروس کرونا در عربستان سعودی منتشر نشده است.برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که عربستان به دلیل میزبانی از اجلاس وزرای دارایی و بانک مرکزی گروه ۲۰، برای پنهان نگه داشتن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور تلاش می‌کند.

سفرهای زمینی و هوایی به عتبات عالیات تعلیق شد

«محمد آزاد» سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به توقف سفرهای زمینی به عتبات، گفت: هم‌اکنون با توجه به دیده شدن نمونه‌هایی از ویروس کرونا در کشور، مرزها بسته شده است و امکان اعزام زائران در قالب کاروان‌ها از مرزها وجود ندارد. البته عراقی‌ها می‌توانند از مرزهای زمینی به کشورشان بازگردند.وی درباره سفرهای هوایی به عتبات نیز گفت: اعزام کاروان‌های عتبات به صورت هوایی نیز فعلا متوقف شده است و در حال حاضر اعزامی به عتبات صورت نمی‌گیرد.آزاد از برگزاری جلساتی با مسؤولان عراقی به منظور تصمیم گیری درباره اعزام‌های زائران به عتبات خبر داد و افزود: کاروان‌های زمینی و هوایی عتبات از جمعه تا یک‌شنبه به حالت تعویق درآمده است و روند اعزام زائران عتبات در جلساتی با مسؤولان عراقی بررسی و دوشنبه نهایی می‌شود.سفر زمینی به عتبات اوایل هفته گذشته پس از چهار ماه وقفه بازگشایی شده بود که اکنون نه تنها سفر زمینی بلکه سفر هوایی به عتبات نیز انجام نمی‌شود.

مسلمانان برای بیمارستان کانادایی چک کشیدند

جامعه اسلامی محلی در شهر ویندزور در انتاریوی کانادا، چکی به مبلغ ۱۵ هزار دلار به بیمارستان محلی شهرشان تقدیم کردند.طی مراسمی که در مسجد بیت الاحسان در منطقه جنوبی واکرویل برگزار شد، ناصر احمد نائب رئیس ملی انجمن اسلامی با اهدای نمادین یک چک به مقامات بیمارستان، جان کومیسو رئیس بنیاد بیمارستان منطقه ای ویندزور دست داد. در این مراسم مسئولین ارشد بیمارستان از اعضای جامعه اسلامی حاضر به خاطر کمک مالی قدردانی کردند.لازم به ذکر است این کمک مالی به مدت چند ماه توسط مسلمانان محلی از بین مردم جمع آوری شده است. یکی از شیوه های جمع آوری کمک مردمی، رویداد خیریه «دو همگانی» بود که به صورت سالانه به مسافت ۵ کیلومتر به میزبانی جماعت مسلمانان ویندزور برگزار می شد.

مسجد فاتح آلمان تخلیه شد

نیروهای امنیتی آلمان این مسجد را که در جنوب غربی آلمان واقع شده است، به دلیل اخباری مبنی بر احتمال بمب‌گذاری در آن، تخلیه کردند.مسجد فاتح وابسته به اتحادیه اسلامی ترکی امور دینی در آلمان ایمیلی دریافت کرد که در آن اعلام شده بود بمبی در آستانه انفجار در مسجد کار گذاشته است.پس از این ایمیل بلافاصله در جریان امر قرار گرفت و دستور به تخلیه مسجد به دلایل امنیتی داد و در اطراف مسجد موانع امنیتی قرار داد.پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه، هیچ‌گونه مواد منفجره در مسجد یافت نشد و تحقیقات پلیس و دادستانی آلمان درباره این حادثه همچنان ادامه دارد.

جامعه اسلامی عاملان خرابکاری مسجد انتاریو را بخشیدند

اعضای جامعه اسلامی مارکهام در انتاریوی کانادا، عاملان خرابکاری در محوطه مسجد را بخشیدند.در حالی که پلیس منطقه ای انتاریو تصاویری از چهار مظنون در رابطه با خسارت به املاک مسجد جامعه اسلامی مارکهام را که در تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۲۰ حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد منتشر کرد ، اعضای جامعه اسلامی با مراجعه به مظنونین پاسخ داده اند: پاسخ ما همیشه به چنین واقعه ای عشق و آغوش باز خواهد بود.گفته می شود مظنونین که به نظرمی رسد پوست تیره، مو های کوتاه داشته و ۱۸-۲۵ سال باشند به ساحت مسجد بی حرمتی کرده و اشیای مختلفی را به سمت ساختمان پرتاب کرده اند. آنها که یک اتومبیل هوندا آکورد نقره ای مدل قدیمی در ضلع شمال شرقی مسجد پارک کرده بودند از محل گریختند.جامعه اسلامی مارکهام بیانیه زیر را صادر کرد: همانطور که اخیرا در رسانه ها گزارش شده است خساراتی به مسجد ما وارد آمده است. ما به وقایع خرابکاری اخیر با درهای باز و قلب های باز پاسخ خواهیم داد.این نهاد افزود: ما همچنین از تلاش های همسایگان، جوامع و دستانی که برای تحقق همبستگی ایستادگی کردند تشکر می کنیم.در ادامه این بیانیه آمده است: ما با پلیس همکاری کرده ایم و می دانیم که تحقیقات با جدیت پیش رفته است. ما می دانیم که تعدادی از مظنونین تحت تحقیق هستند. در این زمان، در حالی که ما احترام می گذاریم و از جامعه می خواهیم که به یکپارچگی تحقیقات احترام بگذارند ، می توان گفت که پاسخ ما به این ماجرا همیشه عشق و آغوش باز خواهد بود. اسلام به ما می آموزد که رحمت و بخشش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اهداف ما همیشه این خواهد بود که از طریق نگاه های توانبخشی، به تغییر در رفتار بازداشت شدگان امیدوار باشیم. ما هیچ علاقه ای نداریم که مجازاتهای تنبیهی برای مهاجمین محقق شود و دوست داریم آن ها به مسیر بهتری برگردانده شوند.

ویژه برنامه آستان قدس رضوی لغو شد

مصطفی فیضی با بیان اینکه آستان قدس رضوی از ظرفیت بسیار خوب و قوی در حوزه بهداشت، درمان و سلامت برخوردار است، تصریح کرد: از همین رو طبق تصمیمات صورت گرفته در حوزه دارالشفاء با فعال کردن نوبت‌‎های خدمتی و با استقرار پزشکان متخصص به صورت ۲۴ ساعته موارد احتمالی شناسایی و به محض انجام بررسی‌های اولیه در صورت اثبات ابتلاء به بیماری اقدامات لازم درمانی انجام خواهد شد.وی گفت: بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز همانند گذشته با آمادگی بالا برای ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) آماده است.لازم به ذکر است؛ شماره تلفن داخلی ۲۴۲۴ از سوی مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی به منظور اطلاع رسانی موارد مشکوک راه اندازی شده است که به محض مشاهده مبتلایان به ویروس کرونا خدمه، خادمان و خادمیاران می‌توانند با این شماره تماس بگیرند و موضوع را اعلام نمایند.

عفو بین الملل به سیاست ضد اسلامی هند اعتراض کرد

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که احساسات ضد اسلامی سیاست های رهبران هر دو کشور هند و آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است.این اظهارات در بیانیه مشترک ارائه شده از سوی عفو بین الملل آمریکا و عفو بین الملل هند منتشر شد.انتشار این بیانیه در حالی است که «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا برای بازدید دو روزه از هند وارد این کشور شده است.ترامپ و «نارندرا مودی»،نخست وزیر هند در بحبوحه تنش های اقتصادی میان دو کشور با هم دیدار و گفتگو می کنند.«مارگارت هونانگ»،رئیس اجرایی عفو بین الملل آمریکا در این باره گفت: اکنون همه ارزش های به اشتراک گذاشته شده دو کشور هند و آمریکا در روابطی که با هم دارند،تبعیض،تعصب و دشمنی با مهاجران و پناهجویان است.

ستاد ملی مبارزه با کرونا آخرین تصمیمات را گرفت

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: به جای قرنطینه شهرها محدودیت عبور و مرور افراد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا اعمال می‌شود و در ورودی شهرها که پر تردد است، اکیپ‌های وزارت بهداشت مستقر می‌شوند و درجه حرارت بدن را با تب‌سنج‌های دیجیتال می‌سنجند و افراد مشکوک متوقف می‌شوند.وی ادامه داد: از همه مردم می‌خواهم که برای مسافرت حرکت نکنند. وقتی چند روز محدودیت و منع رفتن به مدرسه اعمال می‌شود، افراد سفر نکنند و از نقاط آلوده یا غیرآلوده به نقاط دیگر کشور سفر نکنند. اگر فردی مشکوک به ابتلا باشد، ۱۴ روز به قرنطینه می‌رود.وزیر بهداشت درباره تعطیلی مدارس گفت: درباره تعطیلی مدارس قرار شد مناطقی که موارد مثبت در آنجا شناسایی شده، جمعه شب تصمیم‌گیری شود تا در دوره سه‌روزه مدارس تعطیل شود و اگر نیاز به تمدید باشد، اعمال خواهد شد. فهرست مناطقی که آلوده تشخیص داده شده و منع رفتن به مدارس، جمعه اعلام خواهد شد.نمکی درباره آخرین وضعیت تعطیلی دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: دانشجویان یک هفته نزد خانواده‌های خود رفتند و برای ما دشوار است که ابتلا یا عدم ابتلا تشخیص داده شود. در نتیجه ستاد تصمیم گرفت که دانشگاه‌ها یک هفته دیگر تعطیل باشد.وی گفت: البته همه این موارد باید به تأیید رییس جمهوری برسد. دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود؛ به شرطی که اساتید به محل کار بروند و دروس مربوطه را به شکلی به دانشجویان ارائه بدهند تا شبهه نقل و انتقال ویروس به خوابگاه‌ها و کلاس‌ها وجود نداشته باشد.وزیر بهداشت یادآور شد: در این جلسه کمیته‌هایی برای مسئولیت‌های مختلف مشخص شد و روسای اصلی این کمیته‌ها مشخص و اهداف آن‌ها تعیین شد. نمونه‌ای از این ستاد در استان‌ها با عنوان ستاد استانی مبارزه با کرونا تشکیل می‌شود.وزیر بهداشت در ادامه توضیح داد: برای اماکن زیارتی نیز محدودیت ورود به حرم ایجاد می‌شود و افراد فقط می‌توانند از داخل صحن زیارت کنند. فعلا محدودیت ورود به حرم وجود خواهد داشت، به این شرط که افراد هنگام ورود به صحن از مایع دست‌شویی و ضدعفونی دست‌ها استفاده کرده و بی‌وقفه عبور کرده و تجمع نکنند و رد شوند.نمکی گفت: نماز جمعه نیز به مدت یک دوره در شهرهایی که آلوده تشخیص داده شده، برگزار نخواهد شد. همه این موارد تصمیم‌های مقطعی است.نمکی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۴۰۳۰ گفت: از امروز در کل کشور این سامانه راه‌اندازی شد. این سامانه در پاسخگویی بسیار پرشتاب است. قبلاً مردم سوالات خود را با سامانه ۱۹۰ مطرح می‌کردند. این سامانه با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه‌اندازی شده است.وزیر بهداشت درخصوص روند بهبودی بیماران مبتلا به کرونا در کشور نیز گفت: در این زمینه خوشبختانه خبرهای خوبی به دست می‌آید و تعداد افراد رو به بهبودی افزایش یافته است و امروز تعداد قابل توجهی از بیمارستان‌ها ترخیص شده و حدود ۳۰ نفر هم در قم ترخیص شده‌اند.

مسابقات بین‌المللی قرآن به تعویق افتاد

کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم با اعلام این خبر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور نگرانی‌هایی در زمینه برگزاری همایش‌هایی که با حضور تعداد زیادی از مخاطبان برگزار می‌شود وجود داشته است و در این راستا برگزاری مسابقات قرآن که جنبه بین‌المللی دارد و افرادی از سایر کشورها در این مسابقات حضور می‌یابند و همچنین با توجه به تعداد چشمگیر افرادی که چه به عنوان متسابق چه به عنوان مخاطب و برگزارکننده با این رویداد در ارتباط هستند، توجه به نکات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا امری ضروری به نظر می‌رسد.وی اظهار کرد: به همین منظور در جلسه ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن که در روز شنبه، سوم اسفندماه برگزار شد، مقرر شد که استعلام کتبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرکز تخصصی اعلام نظر در مورد این موضوع صورت گیرد تا نسبت به موضوع برگزاری مسابقات و مقدماتی که باید انجام شود، تعیین تکلیف شود.دولتی یادآور شد: با توجه به پاسخ استعلام که سه‌شنبه، ششم اسفندماه به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد در نتیجه مشخص نبودن وضعیت و با توجه به اینکه مسابقات در هفته سوم فروردین‌ماه ۹۹ برنامه‌ریزی شده و قطعاً بعضی برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها باید حتی زودتر از این زمان انجام شود، برگزاری مسابقات به تاریخ دیگری موکول شد.دولتی عنوان کرد: با در نظر گرفتن محل برگزاری مسابقات قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع) که به طور طبیعی از ازدحام فراوانی برخوردار است و حضور شرکت‌کنندگان که از سایر کشورها به ایران می‌آیند و عموم مردم که به عنوان مخاطب در مسابقات حضور می‌یابند و با توجه به مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا به وجود آمده، برگزاری مسابقات در ابتدای سال آینده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده مناسب نیست.وی تصریح کرد: بنابر این مسابقات قرآن بعد از ماه رمضان در تاریخی که پس از کارشناسی و با هماهنگی تمام دست‌اندرکاران مختلف مشخص خواهد شد، برگزار می‌شود و طی روزهای آینده نیز زمان جدید برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استاد اقتصاد حوزه درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین جمال خلیلیان استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به سوی معبود شتافت. همزمان با شب شهادت  امام هادی علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین جمال خلیلیان از اساتید اقتصاد و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، درگذشت.

حمله وحشیانه به تظاهرکننده مسلمان توئیتری ها را خشمگین کرد

انتشار عکس حمله وحشیانه به یک معترض مسلمان در دهلی با خشم گسترده ای در شبکه مجازی توییتر مواجه شد.درحالی که راهپیمایی ها در اعتراض به قانون جدید شهروندی در هند موسوم به NRC همچنان ادامه دارد، در جریان درگیری ها تصویر مرد مسلمانی که به شکلی وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار می گیرد در فضای مجازی منتشر شده است.بلافاصله پس از اعتراضات شدید دهلی که منجر به جان باختن بسیاری و همچنین به آتش کشیده شدن یک مسجد شد، تصویر منتشر شده از یک مسلمان که توسط افراد افراطی هندو محاصره شده و با چوب و اسلحه به جان او افتاده اند، خشم فراوانی را برانگیخت. در این تصویر مرد مسلمان بی پناه روی زمین زانو زده و سعی دارد با دو دست خود سرش را از حمله های بی رحمانه در امان نگه دارد.گفتنی است پس از تصویب قانون جدید بحث برانگیز در مورد تابعیت، خشم و سرخوردگی در جامعه اسلامی سبب به راه افتادن تظاهرات اعتراضی متعددی شده است. در اعتراض به قانون شهروندی دهلی در زمان بازدید ترامپ ، دست کم هفت کشته و ۱۵۰ زخمی به جا ماند.با این حال درگیری ها بدتر از گذشه بود و رسانه های اجتماعی اقدامات بی رحمانه هندوهای افراطی مرتبط با حزب حاکمیت را محکوم کردند.کاربران توییتر درحالی که خواستار اقدام بین المللی شدند، با انتشار عکس معترض مظلوم، از خشونت نسل کشی «نازی های هندو»  انتقاد کردند.

مسلمانان آمریکا علیه معامله قرن به پا خاستند

دکتر اسامه ابورشید، مدیر اجرایی مسلمانان آمریکایی برای فلسطین به نمایندگی از مسلمانان ویسکانسین در جلسه ای تحت عنوان «نه به سرقت قرن؛ در به اصطلاح معامله قرن و پیامدهای آن» صحبت کرد.ابورشید گفت: وقتی ترامپ معامله قرن خودش را اعلام کرد ، چه کسی در کنار او ایستاده است؟ فلسطینی ها کجا بودند؟ آنها حتی برای مشورت دعوت نشده بودند.وی افزود: محمود عباس آن را «سیلی قرن»  می نامد. من می گویم این فریب قرن است. ما به عنوان فلسطینی ها عادت کرده ایم. به ما بارها و بارها دروغ گفته اند.وی گفت: هیچ چیز جدیدی در مورد این طرح وجود ندارد به غیر از ایالات متحده که این بار دستش را رو کرده و می گوید که همه جانبه پشت اسرائیل ایستاده است. اگر کسی فکر کند این منحصر به دولت ترامپ است و اینکه ترامپ از راه سیاستمداران قبلی منحرف شده، من به شما خواهم گفت که این ۷۰ سال سیاست ایالات متحده است که ما را به جایی رساند که امروز هستیم. هر دولتی که آمد، دموکرات یا جمهوری خواه ، راه را هموار کرد.وی ابراز امیدواری کرد که سرانجام روزی نسل جوان آمریکا قطعنامه ای عادلانه برای فلسطینی ها فراهم آوردند.ابورشید که یک مفسر در امور فلسطین، خاورمیانه و همچنین سیاست های داخلی و خارجی آمریکا برای کانال های مختلف تلویزیونی از جمله الجزیره می باشد، پیش از این در میلواکی زندگی می کرده و عضو فعال جامعه مسلمانان محلی بود. پس از شنیدن جزئیات برنامه به اصطلاح صلح دولت ترامپ برای خاورمیانه که آن را «معامله قرن» می نامند، بیش از ۱۵۰ تن از مسلمانان میلواکی به مسجد مراجعه کرده و نگرانی شان را در این رابطه ابراز داشتند. مونج احمد ، نایب رئیس ملی این سازمان گفت:  ما این رویداد را برگزار می کنیم تا جامعه ما آنچه که نامش را «سرقت قرن» گذاشته ایم درک کنند. ما می خواهیم جامعه اسلامی درک درستی از دزدی داشته باشند و بتوانند به سئوالات مرتبط با آن پاسخ دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha