جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت پیمان

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی تصریح کرد: ما باید ضعف های نظام آموزشی کشور در عرصه های تربیتی را ترمیم کنیم، ضمن آن که بدانیم بیان نواقص به معنای نفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه های تربیتی و آموزشی نیست.

آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت ۸ اسفند، سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی که به نام روز تربیت اسلامی نیز نام گذاری شده است، اظهار داشت: امور تربیتی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از جمله نهادهایی بود که به همت شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش تاسیس شد و همان طور که جمعی از نیروهای انقلابی عاشق راه امام (ره) وارد نهادهایی مثل سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و کمیته انقلاب اسلامی شدند، بخشی از نیروهای فرهنگی وفادار به امام و انقلاب پس از کسب آموزش های لازم، به عنوان اولین مربیان امور تربیتی و پرورشی در سال ۵۹ کارشان را در سطح مدارس شروع کردند.

وی افزود: در واقع وظیفه اصلی این ها تبیین و ترویج فرهنگ و مبانی انقلاب اسلامی با رویکرد تربیتی بود، ضمن آن که یکی از پایگاه های مهم در راستای پشتیبانی دوران دفاع مقدس همین عزیزان فعال در امور تربیتی و پرورشی مدارس بودند.

نهادی پربار و کارآمد در دهه اول انقلاب

وی اضافه کرد: در هر صورت این نهاد در دهه اول انقلاب حقیقتاً بسیار پربار و کارآمد بود و شخصیت های ارزشمند فرهنگی در سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی در این نهاد مشغول به فعالیت بودند که در واقع زینت و افتخار آموزش و پرورش به شمار می رفتند.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین گفت: نیروهای امور تربیتی در آن مقطع حقیقتاً بار سنگین فعالیت های فرهنگی مهم انقلاب را بر عهده گرفته بودند به این معنا که این عزیزان در سطح مدرسه، کار سازمان تبلیغات، نهاد روحانیت، کار نمایندگان ولی فقیه را نیز به نوعی انجام می دادند و لذا برکات و دستاوردهای بسیاری نیز فعالیت دلسوزانه و مخلصانه آنان به همراه داشت.

وی یادآور شد: همچنین برای تقویت جریان تربیتی، ستادهایی در مدارس تشکیل شد که مربیان پرورشی و یک دبیریا معلم به انتخاب آن ها با مدیر واحد آموزشی این ستاد را تشکیل می دهند و مراسم های جذاب و پرمحتوا را اجرا می کردند.

تقویت اعتقادات دینی در کنار نشاط بخشی آموزشی

پیمان همچنین گفت: یکی از اهداف و برنامه های نهاد امور تربیتی، تبیین و آموزش مباحث اعتقادی و احکام و ترویج اخلاق در کنار نشاط بخشی به جریان آموزش بود، ضمن آن که مسابقات قرآن و نهج البلاغه نیز به همت نهاد امور تربیتی برگزار می شد و از سویی در آن مقطع زمانی، موج معنوی حاصل از دفاع مقدس در سطح جامعه نیز به این جریانات در دل مدارس کمک می کرد.

وی با بیان این که در دهه اول انقلاب در سطح مدارس به ندرت با ناهنجاری و بزهکاری ها مواجه بودیم، ابراز داشت: این ها همه از جمله برکات فعالیت های تربیتی و فرهنگی و اخلاقی در سطح مدارس به همت همین نهاد امور تربیتی بوده به طوری که حتی فضای دانشگاه های ما نیز تا حدود زیادی از انحرافات و آلودگی ها مصون بود.

نقش مهمی که به تدریج در نظام آموزشی کمرنگ شد

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه از دهه دوم انقلاب به بعد، نهاد امور تربیتی دستخوش یک سری تغییرات نابجا و نادرستی شد و جایگاه امور تربیتی در آموزش و پرورش پس از ادغام با امور ورزش و انجمن های اولیا و مربیان و غیره،  عملاً تضعیف شد.

وی افزود: البته هر کدام از این بخش ها در جای خود دارای فعالیت ارزشمندی بودند اما به هر حال نباید جایگاه امور تربیتی تضعیف می شد.

وی گفت: از سوی دیگر بخش قابل توجهی از مربیان امور تربیتی یا بازنشسته شده و یا در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و لذا این نسل مومن و پاک و پای کار انقلاب به تدریج کنار رفت و بنده به عنوان کسی که در یکی از استان ها مسئول امور تربیتی و معاون پرورشی آموزش و پرورش بودم به جرات می گویم که نهادهای فرهنگی ما نتوانستند جایگزین نسل اول و دوم انقلاب را در این باره به گونه ای تربیت کنند که بتوانند خلأها را مرتفع سازند.

نقش مخرب رسانه های نوین در عرصه تربیتی

پیمان بیان داشت: به مرور زمان نقش امور تربیتی کاهش یافت و به تبع آن، مصونیت مدارس ما از شبهات فکری و اعتقادی و ناهنجاری ها و غیره از میان رفت، ضمن آن که به تدریج و با افزایش رسانه ها و گسترش تکنولوژی مدرن، متاسفانه شاهد شیوع فرهنگ غرب در کشور شدیم که امروزه به خصوص اثرات مخرب این مساله را مشهودتر از زمان های قبل مشاهده می کنیم.

وی افزود: به دیگر سخن، در دهه دوم انقلاب به بعد شاهد مشکلاتی بودیم و در سال های اخیر نیز با گسترش استفاده از گوشی های هوشمند تلفن همراه، این موج مخرب ضدفرهنگی توسعه زیادی پیدا کرده و حال آن که در این بین، سدی مستحکم در برابر این جریان به وجود نیامد به این معنا که نه خانواده ها به معنای واقعی کلمه در این باره توانستند نقش آفرین باشند و نه نهاد مدرسه همچون دهه نخست انقلاب، برنامه های محکم و باقوت را اجرا می کرد، چرا که نهاد امور تربیتی هم عملاً نقش کمرنگی داشت.

اهمیت برنامه های فرهنگی در نظام آموزشی را درک کنیم

دبیر شورای دین پژوهان کشور تصریح کرد: امروزه به عقیده بنده، هر مسئول دلسوز عرصه فرهنگی باید متوجه این مساله باشد که چقدر امور تربیتی دارای اهمیت است و در مواجهه با نسل جدید کاری کنیم که این ها نه در سطح مدارس و نه به خصوص در سطح دانشگاه ها جذب افکار منحرف و برنامه های دشمن نشوند، به خصوص با عنایت به این که متاسفانه در حال حاضر تشکیک در مذهب و وجود خدا از سوی برخی جریان ها ترویج داده می شود و ما در مواجهه با این قضایا به هیچ وجه نباید منفعل عمل کنیم.

وی افزود: از سویی در سال های اخیر به تدریج دایره اطلاعات مذهبی دانش آموزان ما حتی در شهر مقدس قم نیز کمتر از قبل شده و این مساله زنگ خطری است که باید به هشدارهای آن به درستی توجه کنیم.

اشاره به ضعف ها به معنای نفی دستاوردها نیست

پیمان همچنین اظهار داشت: البته در کنار بیان نقاط ضعف و نواقص نباید نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های آموزشی و فرهنگی غافل شویم، چرا که به هر حال امروز بخش مهمی از جوانان ما که پیکره تنومند و مقتدر بسیج در داخل و تاثیراتش را در جبهه عظیم مقاومت اسلامی در منطقه می بینیم، محصول همین نظام آموزشی کشور هستند که با وجود ضعف هایی که دارد، اما برکات و دستاوردهایش چشمگیر و امیدوارکننده است.

وی گفت: آن چه مهم است این که ما باید کاری کنیم نسل جدید که در مساجد و نمازهای جمعه و مراسم های مذهبی حضور پرشوری دارند، روز به روز بیشتر شوند و در عین حال عمق معرفت دینی و سیاسی و فرهنگی آن ها نیز در راستای اهداف مقدس نظام اسلامی افزایش پیدا کند که اگر این گونه شد به حول و قوه الهی بر دشمنان در نبرد تمام عیار فکری و فرهنگی و عقیدتی پیروز خواهیم شد.

باید به دنبال جبران مافات باشیم

این محقق و صاحب نظر در علوم انسانی همچنین بیان داشت: در واقع اشاره دلسوزانه ما به نقاط ضعف به این خاطر است که اساساً سطح توقعات و انتظارات از انقلاب اسلامی که بر اساس رهنمودها و مواضع امام یک انقلاب فرهنگی بوده، بیش از این هاست و از این حیث ما باید ضمن شناسایی دقیق نقاط ضعف و نواقص کار خود، به دنبال جبران مافات باشیم

وی گفت: ما باید کاری کنیم که اعتقادات و باورهای دینی در نسل جدید تقویت شود و این را هم می دانیم که اگر اسلام در همه عرصه ها در کشور ما حاکم شود، قطعاً مشکلات مردم ما از جمله گرفتاری های معیشتی و اقتصادی و فرهنگی نیز مرتفع می شود.

پیمان در خاتمه سخنان خود افزود: البته دشمن نیز در طول چهل سال اخیر فشارهای بسیاری بر کشور و نظام ما وارد کرده که نمی توان آن ها را کتمان کرد اما با این حال ما باید بر اساس اهداف مقرر در بیانیه گام دوم که مقام معظم رهبری به خوبی تشریح فرمودند، زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را با تکیه بر همین جوانان مومن و متعهد و انقلابی فراهم کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha