پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
زیارت عاشورا

حوزه/ یکی از زیارت هایی که ائمه اطهار (ع) بر خواندن آن تاکید فراوانی داشته اند، زیارت عاشورا می باشد؛ اما باید دانست در خواندن این زیارت علاوه بر آثار اخروی، آثار فراوان دنیوی نیز نهفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از زیارت هایی که ائمه اطهار (ع) بر خواندن آن تاکید فراوانی داشته اند، زیارت عاشورا می باشد؛ اما باید دانست در خواندن این زیارت علاوه بر آثار اخروی، آثار فراوان دنیوی نیز نهفته است.

در این باره مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره) بیان داشته اند: زمانی که در سامرّا مشغول تحصیل علوم دینی بودم، اتفاقاً اهالی سامرّا به بیماری وبا و طاعون مبتلا شده بودند و همه روزه عده ای می مردند.

روزی جمعی از اهل علم در منزل استادم مرحوم سید محمد فشارکی (ره) بودند؛ ناگاه مرحوم آقای میرزا محمد تقی شیرازی (ره) که در مقام علمی مانند مرحوم فشارکی بود، تشریف آوردند و صحبت از بیماری وبا شد که همه در معرض خطر مرگند.

مرحوم میرزا فرمود: «اگر من حکمی بکنم آیا لازم است انجام شود یا نه؟»

همه ی اهل مجلس تصدیق نمودند، سپس فرمود: «من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامرّا از امروز تا ده روز مشغول خواندن زیارت عاشورا شوند و ثواب آن را هدیه به روح شریف نرجس خاتون والده ی ماجده ی حجة بن الحسن (ع) کنند تا این بلا از آنان دور شود.»

اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان ابلاغ نمودند و همگان مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند. از فردای آن روز تلف شدن شیعیان موقوف شد، با اینکه همه روزه عده ای از غیر شیعیان می مردند، به طوری که بر همه آشکار گردید که این واقعه بی علّت نیست.

برخی از غیر شیعیان از آشنایان شیعه ی خود می پرسیدند: سبب اینکه دیگر از شما کسی تلف نمی شود چیست؟

آن ها در پاسخ می گفتند: زیارت عاشورای امام حسین (ع) ما را نجات داد.

پس آن ها هم متوسّل به امام حسین (ع) شدند و همانند شیعیان مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند.

پس از مدّتی بلا از آن ها نیز برطرف شد.

۱. محمد شریف رازی، گنجینه دانشمندان، ج ۱،  ۳۰۴.
۲.سید علی حسینی، کرامات و مقامات عرفانی امام حسین (ع): ۱۱۰-۱۱۱.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha