جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شایعه

حوزه/ اخیراً شایعاتی مبنی بر حضور ۹ اتوبوس از روحانیون قمی در روستای زیبای نوفرست منتشر شده! شایعه ای که دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و دستمایه ای برای تخریب روحانیت و دین شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این روزها بازار شایعات در خصوص ویروس کرونا داغ شده و هر کس که نفاق و کینه‌ای از حوزه علمیه، روحانیت، نظام و دین به دل دارد، تلاش می کند با پخش شایعاتی بی اساس و پوچ، مردم را نسبت به دین و روحانیت بدبین کند.

در این زمینه رسانه های غربی  و سعودی که با پول های هنگفت در صدد تخریب نظام و انقلاب و جمهوری اسلامی ایران هستند، این فرصت را غنیمت شمارده و با لیدری رسانه بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال، از طریق شبکه نفوذ و حلقه‌های داخلی خود در کشور، سعی دارند با ایجاد فضای نا امن فکری، علاوه بر ایجاد ترس و دلهره میان مردم، عامل انتشار کرونا را به روحانیت ربط دهند!

فضای کشور آنقدر در این روز ها ملتهب شده است که اندک خبر و شایعه ای شرایط کل منطقه را بر هم می زند.

اما در خراسان جنوبی بازار این شایعات هر روز به دلیل هیجانات منتشر شده از این بیماری که یک هفته است به این استان آمده، بیشتر شده است چراکه با توجه به نمودار جمعیتی این منطقه، رشد تصاعدی این بیماری را در خراسان جنوبی شاهد هستیم و امروز افرادی که در خارج از کشور توسط رسانه های غربی حمایت می شوند از طریق انتشار اخبار کذب در شبکه های اجتماعی بدنبال برهم زدن آرامش مردم هستند.

در همین چند روز  گذشته برخی کانال‌های تلگرامی از حضور ۹ اتوبوس حامل روحانیون قمی در روستای نوفرست از توابع شهرستان بیرجند انتشار پیدا کرد.

این شایعه در حالی دست به دست می شد که ذکر کرده بودند این طلاب به دعوت مدیر و مجموعه حوزه علمیه به این استان سفر کرده اند، اما با پیگیری خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  این موضوع سریعا با حضور معاون استاندار و فرماندار بیرجند در روستای نوفرست، تکذیب شد.

اما موضوع زمانی جالب تر می شود که با وجود تکذیب و حضور مسئولان و بازدید از منطقه شایعات باز هم ادامه پیدا می کند، بطوریکه شایعه دیگری در فضای مجازی مطرح می شود که تعدادی از روحانیون را برای قرنطینه کردن به این روستا منتقل کرده اند.

این شایعات در فضای مجازی باعث شد نه تنها مردم این روستا را نگران شوند بلکه سایر هم استانی ها نیز درگیر این شایعات شوند.

اما اصل ماجرا چیست؟ آیا واقعا طلاب یا روحانیون از قم برای تفریح یا قرنطینه به بیرجند آمده اند!؟

برای پاسخ به این سؤالات به سراغ حجت الاسلام هابیل خسروی مدیر حوزه  علمیه خراسان جنوبی رفتیم تا ببینیم منشا این اخبار و شایعات کجاست.

وی به خاطر پخش این گونه شایعات که باعث اضطراب و نگرانی بیجا در استان می شود ابراز تأسف کرد.

 وقتی صحت و سقم ماجرا را پرسیدیم با صراحت جواب داد: مطلقا چنین اخباری صحت ندارد و هیچ روحانی از قم به روستای نوفرست و یا هر روستای دیگری در استان سفر نکرده و این موضوع اساسأ کذب است.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم نباید به شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می شود اهمیت دهند، گفت: مردم نباید به این شایعات توجه کنند چرا که اگر فکر کنند، متوجه می شوند که ۳۰۰ طلبه نمی توانند در یک روستا قرنطینه شوند؛ چنین شرایطی در یک روستا وجود ندارد که ۳۰۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا  را بدون هیچ امکاناتی از یک راه دور(حدود ۱۵۰۰ کیلومتر) به منطقه ای بیاورند و قرنطینه کنند.

وی ادامه داد: مردم باید آگاه باشند و به این شایعات توجه نکنند و تنها به نکات پیشگیری از بیماری توجه کنند.

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اینکه دشمن بدنبال تخریب پایه های نظام است، تاکید کرد: دشمن می خواهد به هر ترفندی پایه های اصلی نظام اسلامی را متزلزل کرده و با دامن زدن به این حاشیه ها مردم را نسبت به جامعه روحانیت و نظام بدبین کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: این شایعاتِ دشمن زمانی در حال پخش بود که خراسان جنوبی یکی از پاک ترین استان های کشور مورد مبتلا به ویروس کرونا نداشت و می خواستند از همین طریق با استرس و هیجان به مردم به اهداف دیگری که در سر می پروراندند، برسند.

وی افزود: به مردم توصیه می کنم تنها نکاتی که پیرامون پیشگیری از ویروس به اطلاع مردم از رسانه ی ملی می رسد، توجه کنند و ان شاءالله بدون توجه به حاشیه ها با کمک خدا این بیماری را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.

 از سوء استفاده از غربی ها در نبود سواد رسانه ای در کشور تا ایجاد شایعه و ترس در جامعه

 برای پیگیری بیشتر ماجرا به سراغ فردی رفتیم که از نزدیک با شواهد ماجرا در ارتباط بود؛ حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی که در مورد باقی شایعات هم اطلاعاتی در دست داشت.

او قویا همه شایعات را تکذیب کرد و متذکر شد افرادی که به کشور های خارجی پناهنده شده اند با یک سری اهداف خارج از عرف، به دنبال برهم زدن آرامش مردم این منطقه هستند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به اهداف شوم دشمنان در پشت پرده ی جریانات ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: دشمنان می خواهند با قدرتی که در رسانه‌های استکباری دارند با ایجاد ترس و هراس در بین مردم به القای واهمه در جامعه پرداخته و مقاصد و اهداف پنهانی خودشان را در دنیا، پشت این هجمه رسانه ای به سرانجام رسانند.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه در این چند روزه شایعات مختلفی در خصوص قرنطینه و یا سفر روحانیون از قم به یکی از روستاهای شهرستان بیرجند به وجود آمده است خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که این مسائلی که مطرح شده است همه شایعه ای بیش نبوده است و با فکر انسان نیز سازگار نیست که ۹ اتوبوس به روستایی بروند برای قرنطینه و درمان و در آنجا سکونت پیدا کنند.

وی ادامه داد: در همان لحظات نخستین پخش شایعه که از طریق افراد پناهنده شناخته شده و معلوم الحال در فضای مجازی انتشار پیدا کرده بود، با حضور مسئولان ذی ربط این مسأله تکذیب شد، اما شاهد بودیم بعد از تکذیب باز هم با طرح شایعه ای مضحک تر از قبلی روبرو شدیم که مشخصاً هدفی جز ایجاد ترس و دلهره در مردم منطقه نداشت.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  گفت: در این روستا از سال گذشته تعدادی از روحانیون با توجه به طرح و ایده ای که از طرف حجت الاسلام دهقان مطرح شده بود، مدرسه ای قرآنی را راه اندازی کردند که زیر نظر آموزش و پرورش به دانش آموزان به روش های جدید، آموزش هایی اصولی و علمی صورت می گرفت.

حجت الاسلام نوفرستی یادآور شد: برخی ها از این موضوع نیز سوءاستفاده کردند و قصد داشتند این شایعه را به این مدرسه  که توسط روحانیون اداره می شود، ربط دهند.

وی ادامه داد: همه شایعات مطرح شده کذب است، چرا که این مدرسه نیز بعد از اعلام تعطیلی از سوی آموزش و پرورش سه هفته است تعطیل شده است!

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به بزرگنمایی‌هایی که از ویروس کرونا شده است در جامعه اشاره و تصریح کرد: با توجه به آمارها و نکاتی که  مسئولان مرتبط  گفته اند درباره این ویروس به شدت بزرگ‌نمایی می‌شود.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه این ویروس منحوس را شکست خواهیم داد، خاطرنشان کرد: ان شاءالله این ویروس کرونا را با توجه به زحمات پزشکان و کادر درمانی در کل کشور با کمک جامع مردم و مسئولین شکست خواهیم داد و مردم نیز باید همت کنند و به مسائل حاشیه ای و شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می شود، توجه نکنند.

کاسبان کرونا

این روزها در جامعه با توجه به نداشتن سواد رسانه ای کافی هر شایعه ای سبب بروز مشکلات می شود و آنچه در این میان مشهود و عیان است، رذالت و خباثت کاسبانی است که در هر شرایط و موقعیتی می خواهند جامعه را نا امید و نگاه مردم را نسبت به دین و روحانیت بدبین کنند!

 قطعا خطر این کاسبان ویروس، از خود کرونا بدتر بوده و پیش از هر چیزی باید مردم را از این نوع ویروس واکسینه کرد و نجات داد.

گزارش : مسعود نوفرستی

انتهای پیام/ ۲۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • م دزعولی DE ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    0 0
    باسلام بنظر بنده شما با این ادبیات بیشتر به این شایعه دامن میزنی کمی با ارامی حرف بزنید و سر راتست بگید مردم میدانند ومیفهمند چقدر تکرار میکنید >؟ تکرار کردن قبح ذاتی و درونی شایعه را عریان و ازبین میبرد یا کمرنگ میکند ...