جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام علی علیه السلام

حوزه /حضرت علی(ع) از این لحاظ میزان عمل کند،که مورد تأیید خدای عالم و پیامبر اسلام است و در عمل و رفتارشان ذره ای مناقشه و خلاف دین وشرع نبوده است.

آیت الله فقیهی در گفت وگو  با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که آیا اعمال و رفتار حضرت علی(ع) به عنوان واقعیت برداشت می شود و مردم لازم است از حضرت پیروی کنند یا نه؟ گفت: براساس روایات که به ما رسیده این مسئله وجود دارد که فعل، قول و تقریر معصوم(ع) حجت است، یعنی هر عملی را که حضرات معصومین(ع) انجام دادند، دلیل بر این است که آن عمل یا واجب، مباح و یا مستحب است. بنابراین معصومین(ع) عمل حرام و حتی مکروه انجام نمی دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: حضرت علی(ع) هر عملی را انجام دادند بر همین اساس یا واجب، مستحب و یا مباح است. به همین دلیل این اعمال این بزرگواران برای ما حجت است و لازم است پیروان آنان،‌آن  عمل را انجام دهند.

این استاد حوزه اظهار داشت: مسئله دوم تقریر معصوم(ع) است. اگر در حضور معصوم(ع)، کاری انجام شود و این بزرگوران انتقاد و ایراد نگیرند و سکوت کنند، این همان تقریر معصوم است. این نشان می دهد که آن کار جایز است و برای ما حجت است و می توانیم آن را انجام دهیم.

وی بیان داشت: قول معصوم هم نیز این چنین است. اقوالی از معصوم به ما رسیده این اقوال برای ما حجت است و لازم است به آن اقوال عمل کنیم. حالا آن قول گاهی واجب، مباح، مستحب، مکروه و حرام است و براین باوریم که اهل بیت(ع) کار حرام و مکروه انجام نمی دادند و دهند و لذا قول آنها برای حجت است.

آیت الله فقیهی با بیان این که آیا قول حضرات واقع گرا یا آرمان گرا است باید بگویم، واقع گرا؛ لذا که همه کارهای حضرت علی(ع) و سخنانی که در روایات بیان شده و چون ایشان کار حرام و حتی مکروه انجام نمی دادند و در واقع هم این گونه بوده، لذا برای ما هم اعمال شان حجت خواهد بود و لازم است انجام دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: اهل بیت(ع) واقع بین بودند و اعمال شان هم این گونه بوده است و از این لحاظ این بزرگواران الگوی ما می باشند.

این استاد حوزه با بیان این که براساس روایات حضرت علی(ع) میزان سنجش اعمال است و اعمال انسانها را با عمل ایشان می سنجند گفت: چرا که کاراهایی که این حضرت انجام می دهند از قول گرفته تا تقریر و فعل برای همگان حجت است و خلاف آن برای کسی ثابت نشده است.

وی بیان داشت: حتی براساس روایات این بزرگوار مورد تأیید پیامبر اسلام بودند و رفتار وعمل شان براساس و طبق منویات پیامبر اسلام و بالاتر خدا بوده وذره ای انحراف در آن نبوده و همین می تواند برای ما ملاک باشد.

آیت الله فقیهی گفت: خود حضرت اشاره دارند که در طول زندگی و دوران عمرم براساس کتاب و سنت که همانا قرآن و عمل پیامبر(ص) است، عمل کردم و آنچه را که پیامبر بیان کرده، دستور مستقیم از خدا و یا غیر خدا یعنی وحی بوده و غیر از این نبوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: بنابراین حضرت علی(ع) از این لحاظ میزان عمل کند،که مورد تأیید خدای عالم و پیامبر اسلام است و در عمل و رفتارشان ذره ای مناقشه و خلاف دین وشرع نبوده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha