جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابراهیم نیک منش

حوزه/ عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم با تاکید بر این که در حال حاضر وارد یک جنگ ترکیبی با ابعاد اقتصادی، فرهنگی، پزشکی و سیاسی شده ایم، گفت: راهکار عبور از بحران کرونا و کاستن از تبعات اقتصادی آن، بکارگیری ظرفیت مردم و تکیه بر اقتصاد مقاومتی است

ابراهیم نیک منش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به راهکار عبور از بحران کرونا و کاستن از تبعات اقتصادی آن، اظهار داشت: در این جنگ هیبریدی(ترکیبی) نباید صرفاً به یک بُعد یا عرصه توجه داشت، کما این که در قضایای پس از شیوع کرونا که به نظر می رسد نظاره گر یک جنگ بیوتروریسم هستیم، تنها بحث پزشکی و سلامت مردم مطرح نیست بلکه روان و فکر مردم به طور ویژه مورد هجمه قرار گرفته و در ابعاد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و روانی شاهد یک جنگ تمام عیار از سوی دشمن علیه کشور و نظام ما هستیم.

این اقتصاددان حوزوی گفت: برخی کم‌کاری ها با بحران اخیر کرونا بیشتر به چشم آمده و به نظر می رسد و بر این اساس راهکار عبور از این مشکلات و بحران اخیر، تقویت همدلی و انسجام ملی و عمل به مؤلفه های اقتصاد مقاومتی با محوریت ظرفیت عظیم مردم است.

وی با انتقاد از ضعف مدیریت در این عرصه بیان داشت: در هفته ها و روزهای اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا در بخش های مهمی از کشور، به نوعی شاهد تعطیلی بسیاری از بخش های اقتصادی هستیم و حال آن که در این وضعیت مسئولان باید به گونه ای مدیریت کنند که کمترین فشار به مردم و تولیدکننده ها و نیز کسبه و تجار و فروشندگان بازار وارد آید.

ضربه به اقتصاد چین و ایران در جنگ بیوتروریسم

نیک منش همچنین با اشاره به این که "کرونا ویروس" اولین ویروسی نیست که در قالب جنگ بیوتروریسم و از سوی استکبار جهانی تولید و تکثیر شده و آخرین آن هم نخواهد بود، افزود: هر از گاهی از سوی سیاستمداران و سرمایه داران غربی و آمریکایی، چنین جنگ هایی به وجود می آید تا به این وسیله هژمونی خود بر دنیا را برقرار ساخته و تمدن منحوس غرب را در این کره خاکی تداوم ببخشند و لذا آن ها می خواهند به اقتصاد های مستقل جهان از جمله چین و ایران ضربه بزنند که در قضیه ویروس کرونا نیز همین هدف شوم را دنبال می کردند.

لزوم تقویت اقتصاد کشور بر اساس اقتصاد مقاومتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اگر اقتصاد مقاومتی در همه عرصه های آن محقق شود، کشور ما در این گونه نبردها و نیز تشدید تحریم ها، کمترین تأثیر را می پذیرد، ابراز داشت: ما باید بر اساس شاخصه های اقتصاد مقاومتی و اهتمام به اقتصاد درونزا، مشکلات و ضعف های خود را برطرف سازیم و بر این اساس از سرمایه ها و داشته های دینی، معنوی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی خود نهایت بهره را ببریم و این را هم بدانیم که به صرف نگاه به بیرون، مشکلی حل نخواهد شد.

عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم ادامه داد: از سویی تجربه های گرانقدری چون دوران دفاع مقدس نشان داده که هر جا ما ظرفیت های عظیم مردمی را به میدان آورده و به سازماندهی آنها به درستی پرداخته ایم، موفق بوده ایم کما این که با توکل بر خدا و اتکای بر این ملت، انقلاب کرده و جنگ را اداره کردیم و دشمن متجاوز را از خاک خود عقب راندیم و در ادامه با تکیه بر توان عظیم مردم بر فتنه های گوناگون سیاسی و فرهنگی و اقتصادی غلبه کرده ایم.

لزوم بهره گیری از ظرفیت عظیم مردم

وی تأکید کرد: امروز هم برای عبور از مشکلات باید همین نسخه در کشور اجرا شود و به عقیده بنده نباید در قضیه کرونا، همه ممکلت به نوعی تعطیل شود بلکه لازم است با تدابیر مناسب، کاری کرد که چرخ اقتصاد بچرخد و به این وسیله جلوی دلالی ها و سوء استفاده ها گرفته شود.

نیک منش همچنین گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر نیروهای مردمی و بسیج و دیگر تشکل ها به صورت خودجوش برای مقابله با ویروس منحوس کرونا به میدان آمده اند و به یاری دستگاه های دولتی و وزارت بهداشت شتافته اند و انشاالله با عنایات الهی و به برکت همین مشارکت ها این ویروس را شکست خواهیم داد.

جنگ روانی دشمن به بهانه شیوع کرونا را جدی بگیریم

وی با بیان این که نباید از ابعاد مختلف جنگ روانی دشمن به بهانه شیوع ویروس کرونا غفلت کنیم، خاطرنشان کرد: آن ها فراتر از جسم مردم، فکر و روان آن ها را نشانه گرفته اند و لذا می خواهند آرامش فکری و روانی جامعه ما مخدوش شود و لذا در مقابله با این سیاست شوم ما باید با تقویت سواد رسانه ای مردم و نیز اطلاع رسانی صحیح، به مردم آگاهی و بصیرت بدهیم.

کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی همچنین با بیان این که نباید در برابر نسخه های سازمان های غربی که خودشان در مظان اتهام نشر این ویروس هستند، تسلیم شویم، بیان داشت: دشمن با کرونا هراسی و ایجاد ترس و وحشت می خواهد جامعه ما را منفعل کند و به نظر بنده، موج روانی که در جامعه ما ایجاد بر اثر این ویروس رواج یافته، بیشتر مصنوعی و فراتر از واقعیت است، ضمن آن که ما می توانیم برای غلبه بر این ویروس از ظرفیت اطبای سنتی و اسلامی به خوبی و با کمترین هزینه استفاده کنیم و به نوعی با موفقیت در این عرصه به کشوری الگو در همه دنیا در شکست دادن کرونا تبدیل شویم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    3 0
    خدا کمک کن خدا....
  • استاد دانشگاه IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    2 0
    تنها نجات و مقابله با معضلات کشور همین است.
  • محمدعلی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    3 0
    سلام نبرد با کرونا واقتصاد تورمی به جز عمل به دستورات قرآن و اهل بیت پیروزی میسر نمی شود.
  • کارمند IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    2 0
    به داد مردم برسید
  • عبدالله IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
    2 0
    سلام درود بر رهبری که فقط به فکر مروم است هم در اقتصاد و هم وضعیت کشور ای کاش مسئولین به رهبری اقتدا می نمودند ای کاش ای کاش
  • کسبه IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    2 0
    وضع بازار خراب است و مخصوصا تولید
  • کارشناس اقتصادی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    1 1
    سلام علیکم به نظر بنده در جنگ اقتصادی و ترکیبی که دشمن هدایت گر آن است راه پیروزی توکل به خدا و تکیه بر توان داخلی و ایرانی فقط هست. در تکیه بر خارجی همواره در طول تاریخهای مختلف کشورهای گوناگون شاهد بوده ایم که بیگانگان در هر لباس و دینی قابل اعتماد نبوده و روزی بالاخره ما را از حرکت متوقف می کنند. منظور از بیگانگان فقط خارجی ها نیستند بلکه بعضی در داخل هستند ودر قامت های مختلف نقش بیگانگان را اجرا می کنند. به امید استقلال کشور عزیزمان و تکیه برتوان داخلی دوستدار ملت ایران
  • محمدعلی IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    1 0
    دشمن ایران ابتدا در دهها ابتدایی قرن وقبل آن از طریق نفوذ در درباریان و وابسته کردن آنان کشور عزیزمان ایران را وابسته به خود کرده بود و این موضوع تا سال۵۷ ادامه داشت و بعد از آن با ۸سال جنگ همه جانبه و متحدان جهانی بر ایران تحمیل نمود و راهی به جایی نبرد و این فشار برایران با آبیاری خون شهدا موجب ریشه ای و تنومندتر شدن شد و بعد از آن با تهاجم فرهنگی و تصویب بودجه های کلان و دفاع از برخی دولتها فسار برملت ایران را آغاز وادامه داد و در نهایت با گروه ۵+۱فشار بیشتری آورد و کشور را۲۵سال عقب راند سپس دید با این همه فشار(جنگ،تهاجم فرهنگی،حمایت از عوامل خود و...)نتواست این درخت تنومند انقلاب و ولی فقیه را عوض نماید رو به جنگ‌ بیولوژی د ویروسی آورده است.حال در این جنگ مانند ۴۱ سال گذشته فقط مردم هستند که با رزمایش عمومی همچون گذشته فاتحان اصلی آن خواهد بود و بار دیگر دشمن را به خاک سیاه می نشینند. نکته پایانی این است که مردم عزیز ایران با بصیرتشان و هوشیاری خوبشان می توانند بر تمام فته های داخلی وخارجی پیروز شوند.
  • محمدعلی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    2 0
    احسنت
  • محمدعلی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    2 0
    دارند با مردم چه می کنند خدا فقط کمک کند
  • محمدعلی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    2 0
    مردم هوشیار باشند
  • محمدعلی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    2 0
    راه برون رفت فقط اقتصاد مقاومتی است
  • محمدعلی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
    1 0
    سلام امیدوارم با هوشیاری بر این ویروس کرونا پیرکر شوند. ما کرونا را شکست می دهیم
  • خادم IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    1 0
    سلام بنظر می رسد در این شب وروزها مردم در چندجبهه سنگین از جمله اقتصاد،بیماری،جنگ‌بیولوژی و... دسته و پنجه نرم کنند جز با توکل به خدا و خواندن قرآن و دعا کاری نمی توانند بکنند. روی دیگر صحبت من با مسئولین این نظام است که کلا مستقیم و غیرمستقیم از سوی مردم انتخاب شدند بدانند هر کوتاهی در خدمت کردن به مردم بکنند یقینا خدا پاسخ آنان را می دهد و به خواری و ذلت دچار می شوند. در این شرایط باز تکیه کردن به کمکهای بین المللی و زدن نامه به این وآن راه نجات و خدمت به مردم نیست بلکه کار کردن برای مردم و اعتماد به جوانان و مردم وقطع دست محتکران وسودجویان و دل بستگی به تولید داخلی و کار و کارگر ایرانی باور نمایید از هزاران میلیارد یورو ودلار بهتر و مطمئنتر و دلچسبت است و هیچ وقت دیگر به خصوص در این شرایط کرونایی شاهد تورم نخواهیم بود. خدا بزرگ وتوانا برهر کاری است و بر امور ما آگاه است.
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    2 0
    به امید روزی که مردم ما دغدغه اقتصاد وبیماری نداشته باشند
  • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    2 0
    مشکل اقتصادی کم بود کرونا هم آمد
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    1 0
    مگر می شود کارکرد و حتی بیماری را مهار کرد باوجود برخی عوامل بیگانه
  • محمدعلی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    0 0
    کار فقط دست مردم است
  • محمدعلی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    0 0
    ای مسئولین به داد مردم برسیدازاین اقتصاد و بیماری