جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جوان نابینا در کشمیر به کودکان کم بینا قرآن و علوم می آموزد

 حوزه/ یک جوان نابینای کشمیری در سرینگر، موسسه آموزشی جدیدی را برای کودکان کم بینا راه اندازی کرده و به شیوه های جدید و متفاوت به آنان قرآن، کامپیوتر و دروس علمی می آموزد.

 به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از thekashmirmonitor، یک جوان نابینای کشمیری از اهالی شهر سرینگر  یک موسسه آموزشی برای کودکان و نوجوانان نابینا راه اندازی کرده است.

ابرار احمد جوان ۲۹ ساله نابینا هم اکنون به چراغ امید و الهام بخشی برای همسالان نابینا و ناتوان جسمی خود تبدیل شده است. در موسسه ای که وی در منطقه نورپورای سرینگر راه اندازی کرده کودکان کم بینا که حتی به مدارس ویژه دسترسی ندارند می توانند قرآن کریم را به زبان بریل بیاموزند. در این موسسه به غیر از آموزش قرآن، آموزش های رایانه ای و فعالیت های بازی در خانه نیز برای این کودکان کم بینا ارائه می شود.

 احمد می گوید: من می خواستم کاری برای افرادی مثل خودم انجام دهم. من در طول زندگی ام تلاش کرده ام و نمی خواستم این کودکان نیز مانند من رنج ببرند. من می خواستم بستری ایجاد کنم تا آن ها را در مسیر درست راهنمایی و آموزش دهم.

به گفته احمد، حدود ۲۵ دانش آموز کم بینا در این موسسه مشغول تحصیل شده اند و برای اداره این موسسه بودجه محلی از میان مردم جمع آوری شده و تا کنون هیچ حمایت دولتی ارائه نشده است.

وی می گوید که در ۱۵ سالگی بینایی خودرا از دست داده است. خانوده وی را به چندین پزشک از جمله در هندوستان و حیدرآباد برده اند و در آنجا تشخیص داده شده که وی به بیماری رتینیت پیگمنتوزا مبتلا شده است، یک اختلال ژنتیکی که شامل تجزیه و از بین رفتن سلولهای شبکیه و در نتیجه از بین رفتن کامل بینایی است.

وی گفت: بدنم لرزید وقتی پزشکان به من گفتند که بیماری من غیر قابل درمان است و من به توانبخشی احتیاج دارم. نمی دانستم آن کلمه در آن زمان منظورش چیست. من دچار آسیب روانی شدم.  

با این حال وی با تلاش فراوان موفق به ادامه تحصیل و در ۲۹ فوریه نیز موفق به افتتاح موسسه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha