پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ترامپ

حوزه/ با اوج گرفتن آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا، حالا بیش از هر زمان دیگری پنهان‌کاری‌های عمدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و دولتمردان آمریکایی در مورد عواقب این بیماری نمایان می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، روزنامه شیکاگو تریبون در یادداشتی تحلیلی به قلم «رِکس هاپکی»(Rex Huppke)، ستون‌نویس و فعال اجتماعی، به رفتارهای ترامپ در واکنش به شیوع کرونا می‌پردازد و ابراز می‌کند: ترامپ در مورد ویروس کرونا پنهان‌کاری کرده است.

به  نقل از ایکنا در این یادداشت هاپکی با اشاره به توئیت‌های ترامپ در رابطه با این بیماری می‌نویسد: او(ترامپ) تا زمانی که انگشتانش برای توئیت زدن توان داشته باشند می‌تواند آمریکایی‌ها را منحرف کرده و اطمینان دهد که شیوع ویروس کرونا کاملاً تحت کنترل است، اما ویروس اهمیتی نمی‌دهد و پخش خواهد شد.

ستون‌نویس شیکاگو تریبون با ارائه آماری از شیوع کرونا در ایالت ایلینوی، ادامه می‌دهد: اکنون بیش از ۵۰۰ مورد بیمار مبتلا تأیید شده در ایالات متحده وجود دارد که ۱۱ مورد از آنها در ایلینوی است. روز گذشته(۱۹ اسفند) از چهار مورد جدید مطلع شدیم. هفتمین مورد این ایالت روز یکشنبه و زمانی مشخص شد که مقامات بهداشتی شیکاگو اعلام کردند که مردی که در دهه ۶۰ زندگی خود به این ویروس مبتلا است. به گفته دکتر آلیسون آروادی(Allison Arwady)، عضو اداره بهداشت عمومی شیکاگو، این مورد ممکن است اولین مورد شیوع در اجتماع باشد که با مسافرت یا تماس با سایر موارد تأیید شده ارتباطی ندارد. این بدان معنی است که ویروس در جامعه شیوع دارد و مشکل اینجا و سراسر کشور این است که ما نمی‌دانیم که چه تعداد آمریکایی ممکن است قبلاً آلوده شده باشد.

وی تصریح می‌کند: آزمایش گسترده غیرممکن است زیرا دولت فدرال در توسعه کیت‌های آزمایش ویروس کُند عمل کرد. سازمان بهداشت جهانی یک نمونه کیت در اختیار داشت اما به دلایلی که هنوز توضیح داده نشده مقامات بهداشتی ایالات متحده از آن استفاده نکرده و در عوض منتظر بودند که محصولات خود را تولید کنند. بنابراین ما چندین هفته را به طور عمده در بی‌اطلاعی سپری کرده و حالا که کیت‌های آزمایش بیشتر می‌شوند، آمریکایی‌ها و رئیس‌جمهور ما باید شوک را مهار کنند. بدون شک تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا زیاد خواهد شد و همانطور که ترامپ دوست دارد ما اینگونه باور داشته باشیم؛ نشان می‌دهد وضعیت در اینجا زیاد بحرانی نیست.

هاپکی در بخش دیگری از این یادداشت به تحلیل مواضع ترامپ در قبال این ویروس می‌پردازد و توئیت‌های وی را بررسی می‌کند:

رئیس‌جمهور ترامپ، ۲۲ ژانویه: «ما ویروس کرونا را کاملاً تحت کنترل داریم. یک نفر بوده که از چین وارد کشور شده و بهبود خواهد یافت».

رئیس‌جمهور ترامپ، ۲۴ فوریه: «ویروس کرونا کاملاً در ایالات متحده کنترل شده است».

رئیس‌جمهور ترامپ ، ۲۵ فوریه: «فکر می‌کنم این مشکلی است که از بین می‌رود».

رئیس‌جمهور ترامپ، ۲۶ فوریه: «۱۵ مورد (در ایالات متحده) تا دو روز دیگر به‌زودی به صفر می‌رسند».

رئیس‌جمهور ترامپ، ۵ مارس: «ایالات متحده، به دلیل اقدام سریع در بستن مرزها، تاکنون فقط ۱۲۹ مورد (۴۰ مورد آمریکایی‌هایی که از خارج وارد کشور شده‌اند) و ۱۱ نفر فوتی داشته‌ است».

فقط چند روز بعد از آخرین توئیت، بیش از ۵۰۰ مورد ابتلا و ۲۱ مورد فوت وجود داشته است.

این روزنامه‌نگار با انتقاد از گفتار ترامپ در مواجه با خطر ویروس کرونا می‌نویسد: تفاوت قابل توجهی بین دعوت به آرامش کردن یک ملت عصبی و تحویل دادن مزخرفات کودکانه وجود دارد. ترامپ گزینه دوم را برگزیده و خودشیفتگی خود را با ترسیدن از اینکه شیوع ویروس کرونا در نظرسنجی‌ها و انتخابات آینده به وی آسیب برسانند، بر سلامت عمومی مقدم دانسته است. جمعه(۱۶ اسفند) هنگام بازدید از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آتلانتا، از ترامپ در مورد یک کشتی که در سواحل کالیفرنیا نگهداری می‌شود، سؤال شد؛ زیرا آزمایش ویروس برخی از مسافران آمریکایی آن مثبت بوده است. رئیس جمهور گفت «مایلم بیماران در کشتی قرنطینه باشند. به دلیل اینکه تقصیر ما نبود. لازم نیست تعداد مبتلایان به ویروس در آمریکا را دو برابر کنم. و این تقصیر مردم کشتی هم نبود، خب؟ این تقصیر آنها نبود و آنها عمدتاً آمریکایی هستند. در این زمینه ترجیح می‌دهم که در قرنطینه بمانند». فکر و ذهن بیشتر هواداران ترامپ برای رد انتقاد از «قهرمان خود» پر شده است، اما این یک جمله مبهم است؛ «نگرانی او از تعداد افراد مبتلا به ویروس»، نه آمریکایی‌هایی که روی یک کشتی تفریحی شناور هستند.

دروغ‌های ترامپ نمی‌تواند کرونا را متوقف کند

هاپکی با اشاره به پنهان‌کاری حقایق در مورد شیوع این ویروس در آمریکا به مصاحبه یک متخصص در CNN استناد می‌کند و می‌افزاید: هنگامی که به‌طور مکرر از یک جراح عمومی به نام جروم آدامز(Jerome Adams) در برنامه CNN در مورد آمار مبتلایان به کرونا سؤال شد، وی پاسخی نداد. از سوی دیگر اعلام تعداد افراد مبتلا به کرونا در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (Centers for Disease Control and Prevention) موسوم به CDC متوقف شده است!

وی تصریح می‌کند: دلیلی وجود دارد که دولت ما می‌خواهد آمار مخفی مانده و این به هیچ وجه نمی‌تواند دلیل خوبی باشد. مقامات CDC و کارگروه ویروس به ریاست «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور هنوز توضیح نداده‌اند که چرا از همان ابتدا از کیت‌های آزمایش سازمان بهداشت جهانی برای شناسایی افراد آلوده به ویروس استفاده نشده است. در آخر هفته گذشته، آسوشیتدپرس گزارش داد که مقامات CDC طرحی را به کاخ سفید ارائه کرده‌اند که به آمریکایی‌های سالمند و آسیب‌پذیر توصیه شود که به دلیل وجود ویروس کرونا، از خطوط هوایی استفاده نکنند. در عین حال کاخ سفید دستور داد تا توصیه سفر نکردن هوایی حذف شود!

هاپکی می‌نویسد: این حرکت رو به جلو را درک کنید: دونالد ترامپ تنها به خود اهمیت می‌دهد. او از نظر ذهنی قادر به تشخیص اشتباه نیست و مهارت او ـ دروغ گفتن ـ با بحران جدی مطابقت ندارد. ما در این کشور خوشحالیم که متخصصان و مسئولان برجسته پزشکی در آژانس‌های بهداشت دولتی داریم که عمیقاً به حمایت از مردم اهمیت می‌دهند. مطمئناً قادر به کنترل شیوع این بیماری هستیم اما این امر به کمک رهبری کسی محقق می‌شود که بتوان به او اعتماد کرد و کسی که به‌طور ناخواسته علایق خود را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار ندهد.

روزنامه‌نگار شیکاگو تریبون در پایان می‌نویسد: در عوض، ما از سوی فردی دروغگو رهبری می‌شویم که خود را معصوم می‌داند. در روزهای آینده، با افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا، درباره اینکه به چه کسی می‌خواهید اعتماد کنید، خوب بیندیشید و به یاد داشته باشید «ترامپ به آن آمریکایی‌هایی که در کشتی کروز در ساحل کالیفرنیا بودند، نگاه می‌کند و فقط تعداد آنها را می‌بیند نه بیشتر. پس چرا باید به شما متفاوت نگاه کند؟».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha