پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمدمهدی عباسی آغوی روانشناس

حوزه/یک روانشناس حوزوی گفت: تقویت مهارت توکل به خداوند متعال در وجودمان، حال روحی و جسمی ما را بهبود می‌بخشد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به راهکارهای توکل به خداوند بیان کرد: توکل از مهارت‌های مهمی است که در زندگی به ما کمک می کند و ما را نجات می‌دهد.

این روانشناس حوزوی افزود: توکل به خدا ما را در مقابله با این بیماری نوظهور کرونا که به شکل جدیدی مردم را گرفتار و دنیا را درگیر کرده است کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم در افزایش توکل به خداوند متعال این است که تلاش کنم داستان‌های زندگی بزرگان را در زمینه ارتباط با خداوند مطالعه کنیم.

حجت‌الاسلام عباسی آغوی اظهارکرد: خداوند بزرگ در قرآن کریم از انبیای الهی یاد می‌کند که با توکل به خداوند نجات یافتند.

وی گفت: اگر داستان حضرت نوح(ع) و ابراهیم(ع) و کمک خداونددر جنگ مسلمانان با کفار را بخوانیم به اهمیت توکل در نجات یافتن از مشکلات و گرفتاری‌ها و خطرات پی می‌بریم؛ باید روی این آیات مطالعه و فکر کرد.

این روانشناس افزود: مساله مهم دیگر برای دست یافتن به مهارت توکل به خدا این است خواسته‌های خود را در قالب دعا از خداوند بخواهیم، دعا کردن یعنی خدا را موثر دانستن و این دعا در تقویت مهارت توکل در انسان بسیار کمک می‌کند.

وی بیان کرد: مساله دیگر استفاده زیاد از واژه ان شالله است، خداوند در قرآن توصیه می‌کند و متذکر می‌شود انبیای الهی از کلمه انشالله زیاد استفاده می‌کردند و خدا را موثر می‌دانستند.

حجت‌الاسلام عباسی آغوی خاطرنشان کرد: هر گاه احساس کردیم ترس بر ما غلبه می‌کند با ذکر و یاد خداوند بر ترس غلبه کنیم و به خودمان یادآوری کنیم خدای متعال موثر حقیقی است.

وی افزود: اگر انسان در راه توکل قدم بردارد، پیمودن مسیر، راحت‌تر می‌شود، باید بتوانیم با مشکلاتی که در ظاهر خار است آنها را به گل تبدیل کنیم.

این روانشناس عنوان کرد: سعی کنیم در مساله روزی نیز به خداوند توکل کنیم به خصوص اینکه بدانیم روزی در دست خداوند است و با انفاق، روحیه توکل را تقویت کنیم و معتقد باشیم که اگر انفاق کنیم و صدقه بدهیم ده برابر آن به خودمان بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: کسانی که نسبت به دیگران بخل می ورزند، توکل شان ضعیف است اگر اطعام و انفاق کردیم و توکل کردیم خداوند روزی ما را افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام عباسی آغوی خاطرنشان کرد: در ماجرایی وقتی هواپیما با خطر سقوط همراه بوده است مسافران متوجه آرامش یک روحانی می‌شوند که حتی به دیگران کمک می‌کرده است، بعد از اینکه نجات یافتند از روحانی سوال می‌کنند علت این آرامش چیست و او پاسخ می‌دهد با توکل به خدا می‌توان در بدترین شرایط نیز با قلبی آرام مواجه شد.

وی گفت: این روحانی عنوان کرد در هنگام سوار شدن به هواپیما، آیات مربوط به توکل را قرائت کردم، اگر مرگ حتمی باشد کاری از دست ما برنمی‌آید و باید استغفار کنیم و اگر خداوند نجات را در مسیر ما قرار داده باشد با توکل می‌توان نجات یافت.

استاد حوزه علمیه قم در پایان اظهار کرد: تقویت مهارت توکل به خداوند متعال در وجودمان، حال روحی و جسمی ما را بهبود می‌بخشد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha