شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ عیسی قاسم

حوزه/ شیخ عیسی قاسم با صدور پیامی خطاب به مردم بحرین، از زندانیان آزاد شده از زندان آل خلیفه که برای پیشگیری از شیوع کرونا مجالس خوشامدگویی را لغو کردند قدردانی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه آیت الله شیخ عیسی قاسم با صدور پیامی خطاب به مردم بحرین، از زندانیان آزاد شده از زندان آل خلیفه که برای پیشگیری از شیوع کرونا مجالس خوشامدگویی را لغو کردند قدردانی کرد. متن پیام بدین شرح است:

بِسْم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

طبق اخبار واصله بیش از چندین نفر از جوان های عزیزی که این روزها در بحرین آزاد شده اند، ضمن تشکر و تقدیر از اطرافیان، از علاقه مندان خواسته اند تا با توجه به شیوع بیماری کرونا از (تجمع برای خوشآمدگویی) و دیدار آنها خود داری نمایند.

این اقدام این جوانان عزیز غیور و با بصیرت برای حفظ سلامت همگان جای تشکر و تقدیر دارد، من به ایشان برای این ابتکار عمل تبریک گفتم و آن را بسیار ارج می نهم.

این اقدام باید الگویی برای دیگرانی که آزاد می گردند نیز قرار گرفته و همچنین باید با جدیت دیگر مواردی که طبیعت آنها تجمع کردن افراد می باشد نیز در برگیرد، الا در مواردی که ضرورتی شرعی و یا برای حفظ سلامت (مانند تجمع در اماکن پزشکی) پیش آمده باشد، در این موارد هم تجمع باید فقط به اندازه عمل به تکلیف (ضرورت ایجاد شده) باشد.

همچنین از تمامی پزشکان و دواطلبانی که در امر نجات (جان) مردم و کاهش مشکلات آنها مشارکت دارند کمال تشکر و تقدیر را دارم. این اقدام آنان از مواردی است که آیه کریمه “فلیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ” / “افراد (برای انجام آن) از یکدیگر سبقت می گیرند” صدق می کند.

توجه شود که هیچ مستحبی که مستلزم تجمع باشد نباید مورد عمل قرارگیرد. بعد از اینکه علما در اغلب کشورهای اسلامی که در معرض شیوع بیماری کرونا قرار دارند، بنا بر ضرورت حفظ سلامت، دستور به توقف نمازهای جماعت و جمعه داده اند؛ جایی برای سخن گفتن از استحباب این عمل و آن عمل باقی نیست. این اقدامات از باب ضرورت است و نه از باب اهانت به مستحبات، زیرا کل احکام الهی دارای عظمتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha