پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شیخ عیسی قاسم

حوزه/ شیخ عیسی قاسم گفت: باید دانست که اگر مخالفت انسان ها با قوانین الهی مایه عذاب و ابتلای آنها است، از سوی دیگر توبه و بازگشت به سوی خدا و تضرع مردم به درگاه او نیز عامل رفع بلا و راه نجات است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه درپی انتشار ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله بحرین، شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان و انقلاب بحرین در یادداشتی به بررسی و تبیین جایگاه بلا در دین پرداخت .

این عالم برجسته در این یادداشت آورده است : این از سنت های ثابت خدای عزوجل در مان مردم و زندگی است که زندگی همواره همراه راحتی و بلا و وسعت و تنگنا است و آسایش و راحتی با درجات مختلف خود و بلا نیز با درجات و مراتب مختلف در میان مردم زمان های مختلف وجود دارد و انسان ها بدین گونه می آیند و می روند.

در این میان برخی بلاها عمومی است که تمام زمین و جوامع مختلف را در بر می گیرد مانند امروز که تمام جهان با این فاجعه (شیوع ویروس کرونا) گرفتار شده که راه نجاتی جز به خواست خدا از آن وجود ندارد و البته هر بلایی از هر نوع که باشد از قوانین تکوینی و تشریعی الهی پیروی می کند که فرمود: «وَمَا أَصابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُواْ عَن کَثِیرٍ» (شوری،30).

و این آیه که می فرماید: «أَوَلَمَّا أَصَابَتْکُمْ مُصِیبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَیْهَا قُلْتُمْ أَنَّی هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» آل عمران،165).

و آیه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» (روم،41).

بر این اساس مجازات انسان به وسیله بلاها نتیجه ای است که درپی مقدمه ای می آید که آن مقدمه در اختیار انسان است و نتیجه مترتب بر آن به حسب قانون عادلانه و حکیمانه ای است که طبق آن هر فسادی بلایی با درجه کمتر از آن فساد را درپی دارد و این از روی عفو و مهربانی خدا نسبت به بندگان و حکمت او است که آیه دوم و سوم بالا به آن تاکید دارند و از این رو مردم هرگاه بلایی را دیدند باید از نفس اماره و بدفرمای خود و سرپیچی خود از دستورات الهی گلایه کنند و دست از دشمنی و مخالفت با خدا بردارند.

رابطه میان گردنکشی و عصیان مردم در برابر خدای متعال و دگرگونی اوضاع جهان و نزول بلا، امری است که بر کسی پوشیده نیست و هرچقدر که میزان مخالفت مردم با خدا بیشتر باشد میزان فساد و بلا نیز بیشتر خواهد بود.

البته این گونه نیست که هرگاه بلایی همه گیر در جهان ظاهر شد، تمام آحاد مردم دست به مخالفت با خدای متعال زده باشند، بلکه همین که عده مخالف خدا به گونه ای باشند که بتوان آن مخالفت را به جامعه اطلاق کرد، همین برای شمول بلا کافی است و البته اوضاع جامعه جهانی در هیچ روزگاری در اظهار مخالفت با خدای متعال و گردنکشی در برابر قوانین تشریعی خدای متعال و بی اعتنایی به ارزش های دینی، بدتر از امروز نبوده است و در چنین وضعیتی جامعه جهانی باید در انتظار انواع بلاها باشد و این به خاطر عملکرد انسان ها است که البته خدا بسیاری از گناهان انسان ها را بخشیده است و ارحم الراحمین است.

اما باید دانست که اگر مخالفت انسان ها با قوانین الهی مایه عذاب و ابتلای آنها است، از سوی دیگر توبه و بازگشت به سوی خدا و تضرع مردم به درگاه او نیز عامل رفع بلا و راه نجات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha