پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حق جو

حوزه/ به سادگی می توان از سیره اهل بیت(ع) و بزرگان دین الگو گرفت. این بزرگوران در موارد مختلف بحث صله رحم و عیادت و... را که از سنت های پذیرفته شده و دستور دین است، ارائه فرمودند و حتی فرمودند که در مواردی هم می توان از اعمال جایگزین انتخاب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو در گفت وگوبا خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که تغییر در سبک زندگی اسلامی ایرانی از مدت ها قبل در کشور شروع شده و رهبر انقلاب بارها در این رابطه تذکرات جدی دادند، گفت: اما با این حال بی توجهی به این خطر مهم، مشکلات زیادی مانند ناهنجاریهای اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی را در پیش داشته است.

این کارشناس مسائل دینی افزود: امروز شاهد این قضیه هستیم به سادگی می توان از سیره اهل بیت(ع) و بزرگان دین الگو گرفت. این بزرگوران در موارد مختلف بحث صله رحم و عیادت و... را که از سنت های پذیرفته شده و دستور دین است، ارائه فرمودند و حتی فرمودند که در مواردی هم می توان از اعمال جایگزین انتخاب کرد.

این مشاور امور تربیتی اظهارداشت: در دین اعمال واجب، مستحب و ... وجود دارد. بعضی از این اعمال جایگزین دارد، مثلا اگر کسی روزه واجب را به دلیلی نگرفت، دین راه جاگزینی برای آن تعیین کرده است. در ارتباط با اعمال مستحبی نیز این گونه است و لازم است ازآن اعمال در موارد بحران و مشکلات بهره برد.

وی بیان داشت: امروز جامعه به دلیل نشر ویروس کرونا و ضرورت ماندن در خانه برای حفظ جان، دچار مشکلاتی شده و در کنار این مسئله بحث عید و دید و بازدید که از سنت های بسیار پسندیده اسلامی ایرانی  مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین حق جو گفت: مسئله این است در شرایط فعلی نمی شود صله رحم داشت و از پدر و مادر و بستگان از نزدیک احول جویی کرد، اما سبک زندگی اسلامی به ما نشان می دهد حفظ جان مهم است و می توان در این موارد از اعمال جایگزین بهره برد و استفاده کرد.

این کارشناس مسائل دینی افزود: یکی از این راه ها ارتباط تلفنی و غیر حضوری ... است. این ها مدل ارتباطی و برای حفظ جان است و از دستورات دینی است.

این مشاور امور تربیتی اظهارداشت: بنابراین باید مواظب تغییر در سبک زندگی ها بود که این زندگی که با و روش های درست و جایگیزین و مدل اسلامی می توان اداره کرد و سلامت خود راحفظ کنیم، با انجام کارهای غیر مرتبط اقدام به تغییر در سبک زندگی نکنیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha