پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 891671
۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
حجت الاسلام محمد استوار میمندی- مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ اگر چه اسلام دینی کاملا عقلانی است که اصلی‌ترین اصول آن با فطرت و عقل قابل پذیرش است و احکام آن نیز بر اساس حکمت‌های واقعی پروردگار ثابت شده است، اما مدتی است که واژه «عقلانیت» کلید واژه‌ای شده که "عرف گراهای مذهبی نما" برای پس زدن اصول شریعت و شکستن چارچوب‌های اساسی معرفتی و اعتقادی از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس در یادداشتی آورده است: همانان که با رسوخ رگه‌های روشنفکری، خود را طرفدار عقلانیت مذهبی می‌دانند و با علم زدگی و سیاست زدگی، هر روز نگاهشان به تئوری‌های وارداتی و کنوانسیون‌های بین المللی است، تا جایی‌که مبانی حقوق بشری غربی را حاکم بر احکام شریعت معرفی می‌کنند.

این روزها که ویروس کرونا همه را به خود مشغول کرده مجالی پیدا شده که طرفداران عقلانیت مذهبی بیشتر رخ نشان دهند و محاسبات بزرگان ما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند؛ همان گونه که در دهه هفتاد سیاست کنترل جمعیت با توجیهات مبتنی بر جهان بینی مادی و به اصطلاح خودشان عقلانی، فضایی را در جامعه بوجود آورد که حتی متدینین نیز از باب تکلیف شرعی خود را مقطوع النسل کردند!

البته آنچه که مسلّم است و هیچ کس نباید از آن تخطی کند این است که مدیریت پیشگیری و درمان این بیماری در دست عوامل بهداشتی و پزشکی است و همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند وقتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمی را اعلام کرد همه باید از آن تبعیت کنند اما این به معنای نقد ناپذیری تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست.

آنچه که از برخی از تصمیم گیری‌ها احساس می‌شود انفعالی از جنس عقلانیت دینی مبتنی بر علم زدگی است که دامان تصمیم گیران این عرصه را گرفته است، انفعالی که در ابتدا سبب شد تا برخی از اموات بدون تجهیز کافی به خاک سپرده شوند و نهایتا به جای غسل تیمم داده شوند و امروز نیز منجر به تعطیلی کامل حرم‌های مطهر اولیاء دین شده است و البته در فضای روانی جامعه شاید گریزی از این انفعال تولیت‌های مراقد مطهر و بزرگان دینی ما نبوده است.

این نکته را باید مورد توجه قرار داد که طبیعت راحت طلب انسان در مشکلات مختلف، پیش از آنکه راه حل‌های صحیح و جامع را پیدا کند غالبا به دنبال پاک کردن صورت مساله است تا با دفع مشکل، زحمت رفع آن را از دوش خود بردارد، خصوصا اگر به جوانب مختلف مساله علم نداشته باشد و یا به آن توجه نکند، غافل از اینکه در بسیاری از اوقات پاک کردن صورت مساله ندیدن واقعیت‌های دیگری است که پیرامون آن مساله وجود دارد و همین سبب بروز مشکلات دیگری در جامعه می شود.

ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز راحت‌ترین راه حل را تعطیلی بازار، نمازهای جماعت و مراقد مطهر می‌داند در حالیکه تعطیلی هر کدام از آنها اگر چه ممکن است به پیشگیری کمک کند اما مشکلاتی بوجود می‌آورد که به تدریج مفسده آن شاید کمتر از ابتلا به این ویروس نباشد با اینکه در بسیاری از این موارد می‌توان با آموزش مناسب و ایجاد ساز و کار بهداشتی و استفاده از بسیج ظرفیت‌های مختلف، به سمتی رفت که منجر به تعطیلی کامل این مجموعه ها نشود و در عین حال اصول بهداشتی نیز تا حد قابل قبولی رعایت گردد.

تعطیلی بازار و مغازه های مردم اقتصاد جامعه را فلج می‌کند و خیلی از اصناف را به ورشکستگی می‌کشاند همانطور که تعطیلی کامل مراقد مطهر نیز از یک سو به نیاز معنوی بخش قابل توجهی از مردم بی‌اعتنایی می‌کند و از سوی دیگر آثار متعدد وضعی حضور مردم در محل‌هایی که بر اساس نصوص دینی موجب جلب رحمت پروردگار و عنایت ویژه صاحبان آن مراقد مطهر است را از بین می‌برد، همان آثار متافیزیکی که امروز جامعه ما در جهت امیدافزایی، آرامبخشی و معنویت گرایی به شدت به آنها نیازمند است.

پیشنهاد نگارنده این است که مدیریت مبارزه با کرونا باید مدیریتی استراتژیک باشد که در مواجهه با این بیماری نگاهی "فراگیر و نه منطقه‌ای" و "جامع و نه تک بعدی" داشته باشد تا بتواند با تصمیمی جامع و دقیق همه زوایای تصمیم‌گیری‌ها را مورد توجه قرار دهد.

سپردن مدیریت این مسئله به وزارت بهداشت سبب می‌شود که ابعاد دیگر این مشکل مورد غفلت واقع شود و فقط به ابعاد پزشکی ماجرا توجه شود که آن هم پاک کردن همه صورت مسئله‌ها مبتنی بر نگاه پوزیتیویستی به این معضل است.

و اما اکنون که تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بر تعطیلی حرم‌های مطهر بوده، همه باید از این تصمیم تبعیت کنیم تا هرج و مرجی پیش نیاید، اما از مسئولین امر هم می‌خواهیم که با تجدید نظر در برخی از این تصمیمات نگاهی کلان محور با توجه به زوایای مختلف این مسئله داشته باشند.

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha