جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ باید مراد از فتنه را بررسی کنیم؛آیا مراد از فتنه در این روایت، بلاهای زمینی و آسمانی است یا مراد جریانهای انحرافی، اعتقادی و اخلاقی و...است.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شبهه ای که در فضای مجازی در مورد قم هراسی نشر پیدا کرده گفت: این روزها شاهد این هستیم که در فضای مجازی شبهه ای در رابطه با شهر مقدس قم به وسیله مغرضان داخلی و خارجی مطرح شده است.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه افزود: شبهه این است روایتی نقل شده به این عبارت« إذا عمّت البلدان الفتن فعلیکم بقم وحوالیها ونواحیها، فإنّ البلاء مدفوع عنها»؛ شبهه این است که این روایت بیانگر دفع بلا از شهر قم و حوالی آن است و حال آن که هم قم واطراف آن و تمامی ایران گرفتار این فتنه  شده است».

وی بیان داشت: باید به این شبهه پاسخ داد که اولا روایت از نظر سندضعیف است، چرا که روایت مرسله است؛  چون دو سند دارد، در سند اول آمده « عن احمد بن محمد بن عیسی عن الحسن بن محبوب عن ابی جمیلة المفضل بن صالح عن رجل عن ابی عبد الله»؛ در سند دوم آمده «رُوی مرفوعا الی محمد بن یعقوب الکلینی  باسناد ه الی علی بن موسی الرضا».

رئیس انجمن اصول فقه حوزه اظهار داشت: پاسخ دیگر این است باید مراد از فتنه را بررسی کنیم؛آیا مراد از فتنه در این روایت بلاهای زمینی و آسمانی است یا مراد جریانهای انحرافی، اعتقادی و اخلاقی و...است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: فتنه در لغت به معنای گداختن طلا برای جدا کردن ناخالصی های آن است. و در قرآن کریم فتنه به معانی مختلفی بیان شده از جمله معنای  آزمایش و امتحان الهی است، به عنوان مثال « أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» و یا به معنای ایجاد شبهه است« فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ و...» ومعانی دیگر .
این استاد خارج حوزه افزود: پاسخ دیگر این است اگر فتنه را به معنای بلاهای زمینی و آسمانی بگیریم و این بلاها از نقطه ای از جهان به طور مطلق دفع شود، این مخالف عقل انسان است، چگونه می شود که یک شهری همیشه از بلاهای طبیعی آسمانی و زمینی محفوظ باشد و حال آنکه سنت قطعی الهی که با عدالت او هماهنگ است این مطلب را نفی می کند.

وی بیان داشت: مگر آن که در یک زمان خاصی طبق مصالحی از یک مکان خاص دفع بلاها گردد. بنابراین فتنه در این روایت نمی تواند بلاهای آسمانی و زمینی به طور مطلق باشد. پاسخ دیگر این است که به جهت تناسب حکم و موضوع آن چه که باشهرعلم و فقاهت مناسب است دفع فتنه اعتقادی وایدئولوژی و مانند آن می باشد. بنابراین این روایت هم از نظر سند و دلالت نمی تواند اثبات کننده مدعای شبهه پراکنان و دشمنان عالم تشیع باشد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه اظهار داشت: علاوه براین که در قم تا به حال حوادثی از قبیل زلزله، سیل وقحطی پیش آمده است. بنابراین در صورتی که این روایت از امام رضا(ع)  یا امام صادق(ع) به دو نقل صادرشده باشد، مراد از فتنه، بلاهای آسمانی وزمینی نیست، بلکه مراد انحراف های ضد دینی است و شهر مقدس قم به دلیل برخورداری از علما و دانشمندان دینی محفوظ از این گونه فتنه ها می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha