سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام علی جباری

حوزه/ حجت الاسلام جباری گفت: نماز جمعه با آن همه اهمیت که سنگر اسلام و نماز سیاسی عبادی است چند هفته پشت سر هم به دلیل حفظ جان مؤمنین و مبارزه با کرونا تعطیل می‌شود و همه باید با ماندن در خانه به ریشه‌کنی ویروس کرونا کمک کنیم.

حجت الاسلام علی جباری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان‌غربی، با اشاره به اهمیت رعایت موارد بهداشتی از دیدگاه اسلام، اظهار داشت: در متون اسلامی تأکیدات بسیار زیادی برای رعایت موارد بهداشتی شده است و از دیدگاه قرآن، انسان ترکیبی از ماده و روان است و شرافت انسان به روان وی و سلامتی جسم هم وابسته به رعایت موارد بهداشتی است.

وی ادامه داد: با تدبر در آیات قرآن اهمیت تغذیه سالم و پاک روشن می‌شود که خدای متعال در آیه 51 سوره مؤمنون به پیامبر دستور می‌دهد از آنچه که سالم و مضرّ به جسم انسان نیست تناول کند.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: امیرمؤمنان(ع) وضع فرهنگی، معیشتی و بهداشتی عرب را قبل و بعد از اسلام مقایسه و تأثیر نبوت و کتاب آسمانی در تمام ابعاد زندگی عرب را تبیین کرده‌اند و دین اسلام آداب و رسوم اعراب جاهلی و فرهنگ‌شان را دگرگون ساخت.

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم در روابط اجتماعی، رعایت نظافت و بهداشت عمومی است و انسان باید قوانین جامعه را برای حفظ سلامت خود و دیگران رعایت کند و رعایت موازین بهداشتی و نظافتی هر فرد در جامعه از جمله این قوانین است و از نظر اسلام رعایت مسائل بهداشتی از واجبات است، زیرا در اسلام حفظ جان واجب است و اگر عدم رعایت مسائل بهداشتی سبب به خطر افتادن جان انسان‌ها شود موجب مدیون شدن فرد مقصر می‌شود.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی تأکید کرد: هیچ دین و مکتبی مانند اسلام، نسبت به مسائل و اصول بهداشتی اهتمام ندارد و اسلام اکثر مسائل بهداشتی را تحت عنوان واجب، حرام، مستحب یا مکروه بیان کرده است و خوردن هر آنچه که موجب ضرر به بدن گردد، را حرام و مباحثی که سلامتی انسان را تضمین می‌کند، واجب شمرده است.

وی ادامه داد: امروزه موضوع بهداشت و ضرورت حفظ آن، از چنان اهمیتی برخوردار است که سازمان‌ها و نهادهایی در سطح جهانی، منطقه‌ای و کشوری درباره این موضوع، مشغول فعالیت شده‌اند و تلاش وسیعی صورت گرفته است تا با بیان برنامه‌های مناسب، ارائه راه‌کارها و تشویق افراد، سطح بهداشت را در تمامی زمینه‌ها بالا ببرند.

حجت الاسلام جباری گفت: نگرش جدیدی که میزان بهداشت هر جامعه را یکی از شاخص‌های رشد آن می‌داند، ناشی از همین تلاش جهانی است و 14 قرن قبل پیامبراکرم (ص) با در نظر گرفتن اهمیت نظافت و بهداشت، آن‌ را قرین و هم‌ردیف ایمان قرار داده است.

وی در پایان تصریح کرد: نماز جمعه با آن همه اهمیت که سنگر اسلام و نماز سیاسی عبادی است چند هفته پشت سر هم به دلیل حفظ جان مؤمنین و ضرورت مبارزه با کرونا تعطیل می‌شود و همه باید با ماندن در خانه به ریشه‌کنی ویروس کرونا کمک کنیم.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha