پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: در شرایط کنونی رسالت و کارویژه مهم رسانه های جمعی به منظور تحقق شعار "جهش تولید" تلاش در زمینه تزریق امید ملی است.

دکتر معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که سال ۱۳۹۹ را با هزاران امید و باور به آینده‌ای روبه‌جلو و با نام «جهش تولید» به ‌عنوان نقشه راه و چشم‌انداز یک‌ساله کشور از سوی مقام معظم رهبری آغاز کرده ایم، ابراز داشت: تلاش برای تحقق شعار سال جدید در واقع هم راستا با هدفی است که در بیانیه گام دوم به‌عنوان منشوری برای دومین ورود کارساز به مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی تعیین شده است. بر این اساس و ازآنجا که اقتصاد به‌عنوان نقطه کلیدی تعیین‌کننده در تحقق این منشور و تحقق ایرانی قوی قلمداد می‌شود، لذا جهش تولید در امتداد رونق تولید، می‌تواند ایران اسلامی را چند گام به سمت قله متعالی خود نزدیک‌تر ساز.

وی افزود: بر اساس این راهبرد، اقتصاد قوی نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است، کما این که از آن سو، اقتصاد ضعیف در واقع نقطه‌ضعف و زمینه‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است.

مدرس سواد رسانه ای همچنین با تاکید بر این که درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن و در نگاه کلان تعیین راهبردهای جدی برای تحقق «جهش تولید» راه‌حل جدی برای نجات اقتصاد ایران و حرکت به سمت قطع وابستگی و تقویت خوداتکایی در داخل است، گفت: ازآن جایی‌که در دنیای رسانه‌ای شده امروز تحقق هر مهمی نیاز به پیوست رسانه‌ای جهت تضمین موفقیت دارد، رسانه‌ها به‌عنوان بازوی کارآمد و جدی برای تحقق اهداف کشور و توفیق جهش اقتصاد و تولید از طریق تزریق امید به جامعه برای ایجاد زمینه‌های خودباوری و عزتمندی ملی دارای وظیفه و نقش جدی هستند.

وی افزود: رسانه ها می‌توانند در عین مطالبه گری، هم‌افزا با سایر عناصر تأثیرگذار در حوزه تولید، موجبات ورود باانگیزه سرمایه‌گذاران، فعالان و کارآفرینان را به عرصه‌های اقتصادی و تولیدی فراهم سازند، ضمن آن که همچنین  می‌توانند در راستای خنثی‌سازی اهداف جنگ رسانه‌ای علیه کشور که با هدف ناامیدسازی و القای ناکارآمدی و ترسیم آینده‌ای نامعلوم صورت می‌گیرد، ضمن تولید اخبار امیدآفرین، مطالبه گر ایجاد زمینه‌های تحقق هدف "جهش تولید" باشند.

نصیری همچنین با اشاره به این که جهش و رونق تولید و افزایش امید ملی نسبتی دوسویه و جدی دارند، بیان داشت: درصورتی‌که امید به آینده تقویت شود، انگیزه جهت جهش تولید نیز افزایش خواهد یافت و لذا نباید فراموش کنیم که احساس امید و امیدواری منجر به برداشتن گام‌های جدی برای توسعه کشور خواهد شد و از این رو استراتژی رسانه‌ای کشور باید مخابره اخبارامیدبخش، خوب و مفید باشد.

وی تاکید کرد: رسانه ها همچنین نباید فراموش کنند که یک خبر می‌تواند چرخ تولید کشور را از چرخش بازدارد و برعکس یک خبر دقیق می‌تواند این چرخ را باقدرت و سرعت بیشتری به چرخش درآورد، از این رو برای تقویت کلیک، منعکس‌کننده اخباری که می‌توانند «جهش» را به «سقوط» و «ریزش» تولید منجر شوند، نباشند.

وی همچنین با بیان این که لازمه تحقق ایران قوی، قطع نگاه به خارج و تمرکز بر توان داخلی است، گفت: برای برگرداندن نگاه‌ها به داخل باید مدیریت نگاه‌ها توسط رسانه‌های داخلی صورت گیرد و این سخن یعنی نیاز به تجدیدنظر جدی در روش‌های کنونی رسانه‌ای و بازتعریف اصول و ارائه راهکار و راهبردهای جدید رسانه‌ای کاملاً احساس می شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha