جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کلیسا

حوزه/ شیوع ویروس کرونا بسیاری از مساجد، کلیساها، کنیسه ها و معابد سرتاسر جهان را به حالت تعطیل درآورده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه تعطیلی مراکز دینی در مناطق مختلف دنیا به دو صورت است؛ در برخی مناطق این امر اجبارا از سوی دولت ها انجام شده و دستورالعمل هایی در این رابطه صادر شده است مانند فرانسه، ایتالیا، رم، هلند و بلژیک و شهرداری نیویورک که دستور به تعطیلی اجباری این مراکز داده اند.

از تعطیلی مسجدالحرام و مسجدالاقصی تا مساجد اروپا و آمریکا

مسجد الاقصی در سرزمین های اشغالی یکی از این مساجد است. هر چند مسجدالحرام بعد از دوره‌ای تعطیلی به منظور ضدعفونی و پاکسازی، دوباره باز شد، اما اطراف کعبه که در مرکز این مسجد قرار دارد حصار کشیده شده تا زائرین نتوانند آن را لمس کنند. عربستان سعودی همچنین ورود زائران خارجی به مکه و مدینه را ممنوع کرده است.

و در مناطق دیگر، خود مراکز دینی از جمله چند مرکز متعلق به شیعیان در آمریکا، میشیگان تصمیم به تعطیلی گرفته و فعالیت های شان را متوقف ساخته است.

در آفریقای جنوبی زمانی که با اولین موارد ابتلا به کووید ۱۹ روبرو بود، رهبران مذهبی از مراسم نماز جمعه به عنوان فرصتی برای توصیه مردم به رعایت جوانب احتیاط بهره بردند.

سنگاپور به مدت ۵ روز تمامی ۷۰ مسجد این کشور را تعطیل کرده است و در بریتانیا تعطیلی  مساجد و مراکز دینی به صورت کامل انجام نگرفته و دولت سختگیری شدیدی در این رابطه انجام نمی دهد و سیاست «ایمنی جمعی» در پیش گرفته شده است. تنها از افراد مسن و قشر آسیب پذیر خواسته شده که در اجتماعات حضور پیدا نکنند.

شورای اسلامی بریتانیا برخی مساجد را تعطیل کرده است و به صورت دسته جمعی همه مساجد فعالیت هایشان متوقف نشده است.

مساجد کاردیف، مسجد مهم بیرمنگام تعطیل شدند. مدارس اسلامی زیاد هر چند به فعالیت شان ادامه دادند اما اعلام کردند که تمهیدات لازم برای حفظ ایمنی و سلامت دانش آموزان در پیش خواهند گرفت. مساجد زیادی در اروپا ضدعفونی شدند.

همچنین طبق خبری که سی ان ان منتشر کرد مساجد و کلیساهای بریتانیا در سال ۲۰۲۰ بیشترین تعطیلی دسته جمعی را تجربه کرده اند.

تعطیلی یا تغییر شیوه برگزاری آیین مذهبی در کلیساها

رهبران کلیسای «عیسی مسیح ، مقدسین روزهای اخیر» به ۱۵ میلیون عضو خود در سراسر جهان گفتند که همه اجتماعات عمومی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در خواهد آمد. هیچ یک از ۳۰،۰۰۰ جماعت مسیحیان مورمون در آینده نزدیک برای جلسات عبادی جمع نمی شوند. در این میان بسیاری از کلیساهای کاتولیک مراسم های مذهبی شان را به حالت تعلیق درآورده و از پیروان خود خواسته اند در خانه بمانند.

مجمع اسقف های شیکاگو هم که به بیش از ۲ میلیون کاتولیک خدمت می کند، به مدت چند روز مراسم دعا را به حالت تعلیق درآورد و  ۲۰۰ مدرسه تعطیل شده اند.

پاپ فرانسیس از کشیش‌ها خواست  جرأت به خرج دهند و به ملاقات بیماران بروند . او علاوه بر این از آن‌ها درخواست کرد کادر پزشکی و داوطلبان را در کارشان همراهی کنند. به این ترتیب کشیش‌ها باید اقدامات احتیاطی از جمله حفظ فاصله یک متری از سایر مردم و پرهیز از برخورد فیزیکی با آن‌ها را رعایت کنند. پاپ فرانسیس برای جلوگیری از تجمع مردم در واتیکان، تصمیم گرفت مراسم نیایش خود را زنده پخش کند.

در تلاش برای توقف انتشار ویروس، کلیساهای کاتولیک در سراسر جهان از آفریقا گرفته تا آمریکا و اروپا روش برگزاری مراسم عشاء ربانی خود را تغییر داده‌اند. کشیش‌ها به جای گذاشتن نان مقدس روی زبان عبادت‌کنندگان، آن را در دست آن‌ها می‌گذارند و دیگر شراب در جامی که همه به طور مشترک از آن می‌نوشند،‌ سرو نمی‌شود. از اعضای کلیسا خواسته شده به جای دست دادن به عنوان نشانه صلح برای فردی که کنارشان نشسته دعا کنند.

همچنین دیوان کلیساهای  شهر رم، نمازخانه ها و کلیساها را تعطیل کردند، تعطیلی هایی که در طول تاریخ این کلیساها از قرن ها پیش بی سابقه بوده است.

در واشنگتن، اسقف ها و کشیشان کاتولیک نیز جلسات شان را تعطیل کردند، این اتفاق زمانی رخ داد که یکی از مدرسان اسقف اعظم که با همه دست می داد، اولین مورد تایید شده مبتلا به کرونا ویروس در پایتخت آمریکا بود.

در پورتلند ، اورگان ، اسقف اعظم الکساندر از کادر کلیسا خواسته رعایت بهداشت را بکنند اما از شیوه های خلاقانه برای حفظ رابطه شان با اعضای کلیسا استفاده کنند. اسقف نیویورک نیز نخست گفته بود که مراسم مذهبی را تعطیل نمی کند اما تصمیمش عوض شد.

تعطیلی و محدویت فعالیت کنیسه‌ها؛ از نیویورک تا اسرائیل

در این میان مراسم دعای سبت در کنیسه های نیویورک متوقف شده است و چند خاخام یهودی نیز به کرونا مبتلا شده اند. یکی از آنان یک روحانی یهودی است که پس از سفر از لندن به مراکش به ویروس کرونا مبتلا گردید.

در سرزمین های اشغالی، دستورالعملی برای کنیسه ها در این رابطه صادر شده است. سازمان جهانی اجتماعات کنیسه های ارتدکس در این منطقه و دیاسپورا دستورالعمل های جدیدی را برای کنیسه ها و خدمات دعا منتشر کرد و برگزاری مراسم با بیش از ۱۰۰ نفر ممنوع اعلام شدند.

تعطیلی ۱۰۰ معبد در آمریکا

هندوها نیز درهای معابدشان را بستند و جشنواره بسیار مهم را که در ۶ آوریل هر ساله برگزار می گردد را لغو کردند.

سوچینارایان سانستا ، شاخه ای بزرگ از هندوها که تقریباً ۱۰۰ معبد در ایالات متحده آمریکا دارد، هر ساله هزاران بازدید کننده  دارد و این فرقه هندوها اعلام کرده که تمامی معابدش تا اطلاع ثانوی در سرتاسر جهان تعطیل خواهد بود. آن ها اعلام کرده اند که از طریق وبسایت به مردم خدمات ارائه می دهند. معبد کریشنا در اروپا نیز پس از تست مثبت یکی از پیروانش به حالت تعطیل درآمد.

معبد جنبش «هاره کریشنا» که در بریتانیا واقع شده هر سال میزبان جشنواره جانماشتیما، بزرگترین فستیوال هندوها در اروپا است که تولد کریشنا را جشن می گیرد. در این میان همه معابد تعطیل نشده اند.  معتمدین معبد تیروپاتی می گویند اقدامات پیشگیرانه برای محدود کردن تعداد افراد در پیش گرفته و محفظه های اسکن حرارتی در صفوف شرکت کنندگان در نقاط ورودی قرار می دهند. این معبد بزرگ که در هند واقع شده میزبان بازدیدکنندگان زیادی است اما پروتکل های بهداشتی اخیر، مراسم مذهبی آن را تقریبا متوقف ساخته است.

در این میان می توان گفت بسیاری از هندوها به ویژه در هندوستان از همان روزهای نخست مسئله ویروس کرونا را نادیده گرفته و با سهل انگاری  با آن روبرو شدند.  هندوها این موقع از سال جشن هولی یا فستیوال رنگ‌ها را برگزار می‌کنند. جشنی برای بزرگداشت پیروزی خیر بر شر، همین‌طور بهار، عشق و زندگی تازه. در طول این جشن‌ها مردم پودرهای رنگی به سمت هم پرتاب و صورت یکدیگر را رنگ می‌کنند.

نارندا مودی، نخست‌وزیر هند گفته در جشن‌های عمومی شرکت نخواهد کرد و به مردم توصیه کرده از حضور در اجتماعات بزرگ خودداری کنند. با این حال بسیاری از مردم در این جشن‌ها شرکت کردند،‌ البته با رعایت برخی اقدامات احتیاطی از جمله پوشیدن ماسک. برای سایر مردم اما این خطری بود که آمادگی پذیرفتنش را نداشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha