جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تمامی مساجد سنگاپور ۵ روز به هدف عملیات ضدعفونی تعطیل می شوند

حوزه/ شیوع ویروس کرونا بسیاری از مساجد، کلیساها، کنیسه ها و معابد سرتاسر جهان را به حالت تعطیل درآورده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه شیوع ویروس کرونا بسیاری از مساجد، کلیساها، کنیسه ها و معابد سرتاسر جهان را به حالت تعطیل درآورده است.

**مسجد الأقصی به دلیل کرونا بسته شد

اداره اوقاف اسلامی شهر قدس از بسته شدن مصلاهای مسجدالاقصی به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: نمازهای جماعت در فضای باز و بیرونی مسجد برگزار می‌شود.

شیخ عمر کسوانی مدیر مسجد الاقصی گفت که اداره اوقاف اسلامی تصمیم به تعطیلی مصلاهای مسجدالاقصی به منظور حفظ سلامت نمازگزاران گرفته‌است.

او ادامه داد که «نماز در صحن‌های مسجد الاقصی اقامه خواهد شد و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در داخل مسجد ادامه دارد».

کسوانی افزود که تعطیلی مصلاهای مسجد الاقصی تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین پیش از این اعلام کرد که از شنبه (دیروز) تا اطلاع ثانوی مراسم نماز جماعت در مساجد و مراسم مسیحیان در کلیساها برگزار نخواهد شد و مردم نماز و عبادت خود را منحصراً در منازل به جا آورند.

طبق اعلام این وزارتخانه، تشکیلات فلسطین این تصمیم را به توصیه وزارت بهداشت و متخصصان و به منظور مقابله با گسترش کرونا اتخاذ کرده‌است.

در همین ارتباط مقامات بهداشتی در کرانه باختری از ثبت ۳۸ مورد ابتلا به ویروس کرونا خبردادند، در حالی که در باریکه غزه و قدس شرقی مورد ثبت نشده‌است.

وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۲۰۰ نفر افزایش یافت.

**برنامه‌های حرم حضرت زینب لغو شد

در پی دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی تولیت مصلی حرم حضرت زینب  و نماینده رهبر انقلاب در سوریه، نماز جمعه و تمامی مراسمات و برنامه های فرهنگی و آموزشی حرم حضرت زینب(س) تا اطلاع ثانوی لغو گردید.

بنا بر اعلام نظر وزارت بهداشت و وزارت اوقاف سوریه به مراکز و عموم مردم مبنی بر کاهش تجمعات به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشور، با دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی مقرر گشت تا اطلاع ثانوی تمامی مراسمات و برنامه ها و کلاس هاس فرهنگی و آموزشی حرم مطهر حضرت زینب(س) و مسجد و مجتمع فرهنگی آموزشی امام خمینی (ره) (تابع دفتر رهبری در سوریه) و سایر مراکز و مساجد تابعه لغو گردد.

همچنین مقرر گشت مراکز پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره حرم مطهر تعطیل و با فراهم کردن بستر های مناسب و اعلام آن، زائران و عموم مردم از طریق سامانه و تماس تلفنی بتوانند پاسخ سوالات و مسائل شرعی خود را دریافت کنند.

**تعلیق موقت نمازهای جماعت و جمعه در سوریه

شورای فقهی وزارت اوقاف سوریه و اتحادیه علمای بلاد شام هم با صدور فتوایی اعلام کردند که نمازهای جماعت و جمعه در این کشور از روز یکشنبه (۲۵ اسفند) تا تاریخ ۴ آوریل (۱۶ فروردین ۹۹) تعطیل خواهد بود و تنها اذان از مساجد پخش خواهد شد.

**برای اولین بار در تاریخ ، کرونا ۹۰۰ کلیسا در رم را می بندد

 روز پنجشنبه دستورات بسته شدن کلیساهای کاتولیک رومی در پایتخت ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا (Covid-۱۹) صادر شد ، در اقدامی که گمان می رود در تاریخ مدرن بی سابقه باشد.

احکام صادر شده در حکمی از کاردینال آنجلو دو دوناتس، معاون پاپ فرانسه، پاپ کلیسای کاتولیک در دیوایس روم، حداقل تا ۳ آوریل عملی خواهند شد و بیش از ۹۰۰ کلیسا در پایتخت ایتالیا وجود دارند.

دستوراتی مبنی بر لغو تجمع ها ها فقط به دلیل همه گیری وجود دارد و این فرمان همچنین کاتولیک ها را از حضور در تشیع یکشنبه و بعضی مواقع بهانه می کرد.

این دستورات بعد از تصمیم دولت ایتالیا در روز چهارشنبه گرفته شده است که تمام فعالیت های تجاری در این کشور را به جز داروخانه ها ، فروشگاه های مواد غذایی و سایر فروشگاه هایی که کالاهای اساسی را می فروشند متوقف شود.

**اعلام وضعیت فوق‌العاده در فلسطین و تعطیلی کلیسای "مهد" به دلیل کرونا

کلیسای مهد در بیت‌لحم که براساس باور مسیحیان محل تولد حضرت مسیح (ع) است، برای احتیاط پس از شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا در این منطقه کرانه باختری، بسته شد.

وزارت بهداشت فلسطین از اجرای طرحی فوق‌العاده در اریحا، بیت لحم و منطقه اغوار (منطقه دره اردن) به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

این بعد از آن است که وزارت بهداشت فلسطین امروز اعلام کرد، تعدادی موارد مشکوک مبتلایان به ویروس کرونا در یکی از هتل‌های استان بیت لحم در جنوب کرانه باختری رصد شده است.

طوایف مسیحی و مسلمان نیز تعطیلی کلیسای مهد و عدم پذیرش گردشگران را از ساعت چهار بعد از ظهر (پنج‌شنبه) بنا به درخواست و توصیه‌های وزارت بهداشت و دستورات استان بیت لحم در چارچوب طرح فوق‌العاده مقابله با کرونا اعلام کردند.

پس از اینکه وزارت بهداشت فلسطین از مساجد و کلیساها خواست تا به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل کنند یکی از مقامات کلیسا بیان کرد: ما به تصمیمات مسؤولان احترام می‌گذاریم چراکه امنیت اولویت ماست.

کلیسای مهد نام یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی مسیحیان و از مکان‌های مهم نزد مسلمانان است که در بخش قدیمی شهر بیت‌لحم در فلسطین قرار گرفته است. به باور مسیحیان، این کلیسا، زادگاه عیسی مسیح (ع) بوده است.

وزارت بهداشت فلسطین در برخی توصیه‌های خود در استان بیت لحم برخی مراکز پزشکی را به مکان آمارگیری و پذیرش موارد مبتلا به بیماری کرونا و یک مرکز را به عنوان قرنطینه تعیین کرد.

همچنین مکان‌های گردشگری پذیرش گردشگران را متوقف کرد و رزرو هتل‌ها لغو شد و طبق طرحی فوق‌العاده به مدت ۱۴ روز تمام موسسات آموزشی، مساجد و کلیساها تعطیل اعلام شد و تمام رویدادهای اجتماعی و ورزشی نیز  به مدت ۱۴ روز تعطیل شدند.

**لغو مراسم مذهبی در کلیساهای شمال فرانسه به دلیل کرونا

از افرادی که برای مراسم به کلیسا می روند خواسته شد تا به محض ورود به کلیسا، از فرو بردن انگشت در آب مقدس جهت رسم صلیب خودداری کنند.

بنابر تصمیم مقامات مذهبی شمال فرانسه، انجام مراسم مذهبی در ۴۱ کلیسای ناحیه " اوآز " تا اطلاع بعدی لغو شد.

 ناحیه اوآز از کانون های اصلی شیوع کرونا در فرانسه است که در شمال این کشور و در استان پیکاردی قرار دارد.

اسقف های اعظم پاریس، لیل، لیون و مارسی از کشیشان این مناطق خواستند به منظور مقابله با گسترس این ویروس، در کلیساهای خود، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

اسقف اعظم پاریس نیز از کشیشان پایتخت درخواست کرد در اجرای مراسم مذهبی و در کلیسا، به منظور کمک به مبارزه با گسترش کرونا، آخرین توصیه های وزارت بهداشت فرانسه را دنبال کنند.

از افرادی که برای مراسم به کلیسا می روند خواسته شد تا به محض ورود به کلیسا، از فرو بردن انگشت در آب مقدس جهت رسم صلیب خودداری کنند.

همزمان با گسترش کروناویروس، از روز شنبه دولت فرانسه تجمعات عمومی بیش از ۵ هزار نفر را ممنوع اعلام کرد.

موزه لوور پاریس هم برای مقابله با شیوع کرونا، به صورت موقت، تعطیل شد.

بنابر تصمیم وزارت بهداشت فرانسه و جهت پیشگیری از افزایش شمار مبتلایان به این ویروس، مسابقه دو نیمه ماراتن پاریس نیز لغو شده است.

نمایشگاه کشاورزی فرانسه نیز یک روز قبل از مهلت مقرر به پایان رسید.

**کرونا گردشگری در واتیکان را تعطیل کرد

واتیکان اعلام کرد کلیسای جامع و میدان سن پیترو به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شده است.

واتیکان از دیروز، ۲۰ اسفندماه کلیسای جامع و میدان پیترو مقدس را به روی گردشگران بسته است و این تعطیلی تا سوم آوریل ۲۰۲۰ برابر با ۱۵ فروردین‌ماه ۹۹ ادامه دارد.

بنا بر اعلام واتیکان این اقدام به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ شده است و تا پایان محدودیت‌های اعمال شده ایتالیا در این زمینه ادامه خواهد داشت.

ایتالیا بیشتر آمار قربانیان کرونا در اروپا را به ثبت رسانده و با هدف پیشگیری از این بیماری شهرها و اماکن عمومی و گردشگری این کشور قرنطینه شده است.

**سازمان امور اسلامی مالزی به تعطیلی ۱۰ روزه مساجد رضایت داد

 سازمان امور اسلامی مالزی اعلام خواهد کرد که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مساجد این کشور به مدت ۱۰ روز تعطیل خواهند شد.

 محمد عصری زین العابدین، مفتی این سازمان گفت: این یکی از تصمیماتی است که در جلسه ای با حضور دکتر نور هشام عبدالله دبیرکل بهداشت و درمان و ذوالکیفلی محمد البکری وزیر امور مذهبی گرفته شده است.

مفتی امروز گفت که مقامات مذهبی فدرال تصمیم گرفته اند ۱۰ روز نمازهای جماعت و نماز جمعه را متوقف ساخته و مساجد را تعطیل کنند.

 وی گفت: پایان یا تمدید این دوره با مشاوره وزارت بهداشت بار دیگر اطلاع رسانی می شود. یک اعلامیه رسمی در ادامه صادر خواهد شد.

لازم به ذکر است در مالزی مسائل مربوط به امور دینی در محدوده اختیارات دولت فدرال قرار ندارد. این مفتی هفته گذشته نمازهای جمعه را لغو کرده بود، اما مقامات مذهبی سلنگور به دلیل اینکه مسجد شاه علم بدون اجازه آنها بسته شده بود دستور به بازگشایی مسجد داده بودند.

**احتمال تعطیلی بزرگترین مسجد بیرمنگام در اثر شیوع کرونا

 بزرگترین مسجد بیرمنگام ممکن است به دلیل وخامت وضعیت و شیوع بیماری کرونا تعطیل شده و اقامه نمازهای جماعت در این مسجد لغو شود.

مسجد مرکزی بیرمنگام در محله هایگیت به خبرنگاران گفته که به دلیل آسیب پذیری افراد مسن و بیمار، خدمات نماز جمعه در این مسجد که هر هفته هزاران نفر را گردهم جمع می کند ممکن است متوقف گردد، این درحالی است که مقررات سخت گیرانه ای در مجامع بزرگ در بریتانیا به اجرا گذاشته می شود. این درحالی است که این مسجد بزرگ بیرمنگام تاکنون ۱ هزار یورو صرف خرید ضدعفونی کننده های دستی کرده و برای حفظ بهداشت عمومی در فضای داخلی مسجد تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته است.

این  مرکز اسلامی پیشتر از سالمندان خواست که از نمازهای جماعت دوری کنند، مقبول احمد رئیس مسجد مرکزی بیرمنگام در این باره به خبرنگاران گفت: ما با توصیه های دولت و دستورالعمل های آنان پیش می رویم. اگر آن ها بگویند تجمعات بیش از تعداد مشخصی ممنوع است، ما به خاطر سلامتی، ایمنی و امنیتی نمازگزاران و عموم مردم این توصیه ها را رعایت خواهیم کرد.

وی گفت: حضور اصلی مردم در نمازهای جمعه است که هر هفته ۳ هزار نفر در آن شرکت می کنند. اما در دیگر نمازهای جماعت روزانه جمع های کوچک هستند و بیشتر مردم در مساجد محلی و خانه هایشان نماز اقامه می کنند.

وی افزود:  ما در حال حاضر به نمازگزاران مسن سفارش کرده ایم که برای محافظت شخصی خود در خانه بمانند ، بنابراین نمازهای منظم روزانه که در حال حاضر با آنها برگزار می کنیم بیش از بیست نفر یا بیشتر از این حضور ندارند. ما از افراد آسیب پذیر در معرض خطر بالاتر می خواهیم که در خانه بمانند و خودشان را قرنطینه کنند.

**توقف فعالیت دو مسجد در بریتانیا برای جلوگیری از شیوع کرونا

دو مسجد در شهر کاردیف، پایتخت ولز در بریتانیا به دلیل نگرانی از شیوع بیماری کرونا تعطیل شده و موقتا تمامی فعالیت هایشان را متوقف ساخته اند.

مسجد دارالعصرا در کتیس در توییتر اعلام کرد که همه فعالیت ها و نمازها از جمله نماز جمعه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می آیند. این مرکز از دوشنبه ۱۶ مارس بسته خواهد شد.

آنها در بیانیه توییتر خود نوشتند: دارالعصرا از دوشنبه شانزدهم مارس تصمیم دشوار برای بستن این مرکز را گرفته است. همه  نمازهای جماعت از جمله نماز جمعه تا اطلاع ثانوی متوقف می شوند. این تصمیم با استناد به راهنمایی های اسلامی و پزشکی برای محافظت از جامعه گسترده گرفته شده است. ما روزانه وضعیت را تحت نظر داریم تا به محض اطمینان از پایان وضعیت خطر ، مرکز را بازگشایی کنیم.

هر روزه صدها نمازگزار در این مسجد نماز اقامه کرده و کلاس  های آموزشی در آنجا برگزار می گردند.

مسجد مدینه، یکی دیگر از مساجد کاردیف در خیابان لوکاس کاتایز نیز از تعطیلی خبر داده است. در بیانیه ای این مسجد در رسانه های اجتماعی ، آمده است: با توجه به شرایط دشوار فعلی که با آن روبرو هستیم ، متأسفانه تا اطلاع ثانوی مجبور خواهیم بود که مسجد را ببندیم. اولویت ما حفظ امنیت همه است. ما می دانیم که افراد مسن و افراد آسیب پذیر در جامعه وجود دارند که به سلامتی و دارو نیاز دارند که ممکن است به راحتی در دسترس آنها نباشد.

مساجد کنتیکت آمریکا به علت شیوع کرونا تعطیل شد

شورای روابط اسلامی آمریکایی (کایر) در ایالت کنتیکت و پیشوایان اسلامی از مسلمانان تقاضا کرده اند که به جای اقامه نماز در مساجد، نماز را در خانه اقامه کنند. این اقدام در پی شیوع همه گیر ویروس کرونا انجام گرفته است و چندین مسجد در سرتاسر کنتیکت بلافاصله فعالیت هایشان از جمله مدارس یکشنبه برای کودکان، مراسم های خانوادگی، سایر سخنرانی ها و کلاس های مذهبی را متوقف ساخته اند.

طارق آوادی مدیر اجرایی شورای کایر در کنتیکت گفت: ما به عنوان شهروندان مسئول می‌خواهیم اعضای جامعه را از حضور در جامعه حتی الامکان منع کنیم تا جلوی شیوع این بیماری ویروسی گرفته شود و این اقدام شامل جمع شدن تعداد زیادی نمازگزار در مسجد در یک مکان عمومی نیز می شود.

آوادی خاطرنشان کرد: حتی با وجود اینکه دستورالعمل اجرایی ممنوعیت تجمع بیش از ۲۵۰ نفر است ، این وظیفه شرعی ماست که به نیتی که پشت این دستورالعمل است احترام بگذاریم.

 مساجد کنتیکت همچنین دستورالعمل‌ها و توصیه  های بهداشتی داده شده از جمله شستشو با صابون، ممانعت از روبوسی و معانقه بعد از نماز را نیز اعلام کرده و از نمازگزاران خواستند از سجاده‌های شخصی برای نماز استفاده کنند.

**نگرانی از شیوع کرونا سه مرکز شیعیان در انتاریو را تعطیل کرد

 مرکز اسلامی معصومین، متعلق به شیعیان اثنی عشری در انتاریوی کانادا، به دلیل نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا به طور موقت به حالت تعطیل درآمد.

جماعت شیعیان اثنی عشری اعلام کردند که تصمیم به تعطیلی موقت سه مسجد از جمله مرکز اسلامی معصومین در برمپتون، تورن هیل و همیلتون متعلق به این سازمان گرفته شده که این تعطیلی شامل نمازهای جماعت و همچنین نماز جمعه می شود.

شفیق ابراهیم معاون رئیس این جماعت اسلامی گفت: در این فصل از سال و با نزدیک شدن به اعیاد اسلامی شاهد بودیم که میزان ترافیکی که در داخل و خارج از مراکز به وجود می آید بسیار زیاد است و به همین جهت تصمیم گرفتیم این مراکز را موقتا تعطیل سازیم. 

ابراهیم گفت که این سه مسجد از جمله مرکز اجتماع جعفری در تورنهیل، مرکز اسلامی معصومین در برامپتون و مرکز جامعه رضوی در همیلتون به صورت موقت تعطیل می شوند.

یک کارگروه  متشکل از متخصصان پزشکی در زمینه ویروس کرونا نیز  برای نظارت بر وضعیت، به روز رسانی اعضا و تعیین زمان بازگشایی مساجد تشکیل شده است.

ابراهیم افزود: ما داده های زیادی را جمع آوری می کنیم ، به علاوه بررسی می کنیم که آژانس ها و مراکز مرتبط چیزی در زمینه بهداشت عمومی توصیه می کنند. اگر این موارد گزارش شده از بین بروند و ما ویروس را کنترل کنیم منجر به بازگشایی مراکز می شود.

دو مدرسه اسلامی صادق در تورنهیل و موسسه آموزشی ولی عصر در برمپتون متعلق به این جماعت اسلامی همچنان باز هستند.

ابراهیم گفت: مدارس تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام می دهند و دانش آموزان و خانواده های آنها اقدامات  در جهت کاهش خطر شیوع  ویروس انجام می دهند.

**مرکز اسلامی مونیخ فعالیت‌های خود را تعطیل کرد

مرکز اسلامی مونیخ در آلمان هم در اطلاعیه از تعطیلی برنامه های خود به علت شیوع ویروس کرونا خبرداد.

در این اطلاعیه آمده است: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و دیده شدن بیش از ۶۰ مورد در ایالت بایرن فعالیت برنامه های مرکز اسلامی مونیخ اعم از مراسمات هفتگی و نماز جمعه تا اطلاع ثانوی لغو می‌گردد.

این مرکز اعلام کرد برنامه های اداری مانند ازدواج و طلاق برقرار است.

**تعطیلی موقت مرکز اسلامی الزهرا در بریتیش کلمبیای کانادا

طبق اطلاعیه ای که در صفحه فیس بوک مرکز اسلامی الزهرا در ریچموند منتشر گردید، به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامه های نماز و دیگر فعالیت های مسجد متوقف می شوند.

مرکز اسلامی الزهرا، مسجد شیعیان در شهر ریچومند در بریتیش کلمبیای کانادا، به منظور مبارزه با شیوع بیماری کرونا، تمامی برنامه هایش را از جمله نمازهای یومیه و سایر فعالیت ها را لغو کرده است.

در اطلاعیه ای که در صفحه فیس بوک مرکز اسلامی الزهرا در بزرگراه هوین در ریچموند منتشر شد آمده است که این اقدام پیش از هر چیز به هدف اطمینان از سلامتی و امنیت اجتماعی انجام گرفته است.

در این پیام فیس بوکی آمده است: این تصمیم به منظور پیشگیری گرفته شده است، به ویژه برای سالمندان و افراد آسیب پذیر که بیشترین احتمال ابتلا به این ویروس را دارند.

درحالی که مدرسه اسلامی در این مسجد با دانش آموزان پیش دبستانی تا کلاس هفتم همچنان باز باقی می ماند مسئولان مدرسه اعلام کرده اند محدودیت هایی را برای جلوگیری از گسترش اعمال خواهند کرد.

برنامه های لغو شده شامل نمازهای یومیه، برنامه های پنج شنبه ، نماز جمعه ، جلسات خصوصی - به جز برنامه هایی که قبلاً رزرو شده اند - مکاتب ، برنامه های ورزشی و برنامه های ویژه  بانوان هستند. به علاوه جلسات نیز تا حد امکان برگزار نشده و در صورت لزوم جلسات حضوری، اقدامات لازم برای محدود کردن قرار گرفت در معرض و شیوع بیماری انجام خواهند گرفت.

**نماز جمعه هامبورگ تعطیل شد

 مرکز اسلامی هامبورگ در اطلاعیه از تعطیلی تمام فعالیت‌های عمومی این مرکز تا پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور آلمان و توصیه مراکز بهداشتی مبتنی بر عدم برگزاری تجمعات به دلیل واگیر سریع این بیماری در تجمعات، به استحضار می رساند، تمامی مراسم و برنامه های عمومی مرکز تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ به جهت حفظ سلامتی مؤمنین و پیشگیری از شیوع این بیماری لغو گردید.

**محدودیت فعالیت مراکز اسلامی اروپا به علت کرونا

با توجه به گسترش ویروس کرونا برخی از مراکز اسلامی در اروپا فعالیتهای خود را محدود کردند.

مرکز اسلامی فرانکفورت نماز جمعه و سایر برنامه های  حضوری را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرد.

مرکز اسلامی هامبورگ اعلام کرده است که مراسم اعتکاف در ماه رجب  برگزار نمی‌شود.

بسیاری از مراکز اسلامی در ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز دست به اقدامات مشابهی زده اند.

کلیسای جامع میلان در ایتالیا هم به علت شیوع کرونا تعطیل شده است.

همه مدارس، کلیساها، مساجد و مراکز فرهنگی و مذهبی در استان لومباردیا ایتالیا این هفته تعطیل می باشد.

در سوئیس طبق اعلام سایت رسمی این کشور ( آدمین )  یک نفر مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده است و سیصد مورد مشکوک نیز که هنوز نتیجه آزمایشات آنها در دست برسی است در خانه های خود در قرنطینه هستند.

تمام برنامه های حضوری مرکز اسلامی و فرهنگی اهل بیت ع و خانه فرهنگی ایرانیان سوئیس تا اطلاع ثانوی تعطیل می باشد.

همچنین مرکز اسلامی امام علی(ع) کانادا برنامه های خود را تا ۱۰ مارس تعطیل کرد.

**تدابیر الازهر برای مقابله با کرونا

شیخ صالح عباس نماینده الازهر منشوری را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا صادر کرد که بخش ها و مراکز مختلف وابسته به الازهر ملزم به رعایت آن هستند. این توصیه ها در راستای همراهی با دستورات وزارت بهداشت مصر و سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با ویروس کرونا صادر شده است.

متن بخشنامه الازهر بدین شرح است:

۱. تعلیق تجمع ها به صورت های گوناگون(مسابقه، اردوگاه، سفر و غیره) مگر هنگام ضرورت فراوان و موافقت مسئولان مربوط.

۲. فعال سازی ایستگاه های بهداشتی در تمام مراکز الازهر و اهتمام به بازرسی و پیگیری های مستمر دانشجویان.

۳. راه انداختن پویش های آگاهی بخشی گسترده و برنامه های اطلاع رسانی درباره بیماری های داگیردار و اهتمام به نظافت و توزیع پوسترهای اطلاع رسانی بهداشتی وزارت بهداشت.

۴. محدود ساختن سفرهای دانشجویان خارجی مگر در صورت موافقت مسئول مربوط به آن.

۵. پاکسازی و شست و شوی تمام ساختمان ها و مراکز و اتاق ها و تهویه و نظافت مداوم.

۶. متوقف شدن حرکت سفرهای تبلیغی خارجی و مراجعه به سفارت کشورها پیش از سفر و همچنین هماهنگی با مسئولان در این زمینه.

۷. در نظر گرفتن اتاق های قرنطینه برای استفاده در صورت موارد مشکوک به ابتلا.

مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر نیز روز گذشته از تعطیلی آموزش در تمام مدارس و دانشگاه های مصر خبر داد و البته گفت که این تعطیلی به علت نامساعد بودن آب و هوا صورت می گیرد.

**الازهر تمام فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد

درپی شیبوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان و آغاز شیوع این بیماری در مصر، الازهر تمام فعالیت های ورزشی و اجتماعی مربوط به مراکز وابسته به خود را تعطیل کرد.

مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر نیز پیش از این تمام فعالیت های مربوط به تجمع های بزرگ شهروندان یا فعالیت هایی که مستلزم انتقال شهروندان از استانی به استان دیگر باشد تا اطلاع ثانوی ممنوع است تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود و تمام مسئولان و نهادهای دولتی مسئول اجرای این تصمیم هستند.

**تمامی مساجد سنگاپور تعطیل و ضدعفونی می‌شوند

مسجد سنگاپور از جمعه ۱۳ مارس به مدت ۵ روز با هدف ضدعفونی کردن تعطیل شدند. این اقدام به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا انجام شد.

 تمامی مساجد سنگاپور به مدت ۵ روز باهدف نظافت و ضدعفونی کردن تعطیل شده و نماز جمعه نیز در این کشور برگزار نشد.

 ۷۰ مسجد سنگاپور از جمعه ۱۳ مارس به مدت ۵ روز به هدف ضدعفونی کردن تعطیل بودند. این اقدام به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در حالی انجام خواهد شد، که دو شهروند سنگاپوری که در یک گردهمایی مذهبی گسترده در سلنگار مالزی شرکت کرده بودند به بیماری کروناویروس مبتلا شدند.

در اواخر فوریه حدود ۹۰ سنگاپوری در این گردهمایی شرکت کرده بودند و برخی از آنها در مجالس مکرر در مساجد حضور یافته بودند.

شورای دینی اسلامی سنگاپور اعلام کرد که برای پیشگیری از شیوع این بیماری موقتا تمامی مساجد در این کشور بسته خواهند شد.

این شورا افزود: در حال حاضر چهار مسجد در اینجا برای ضدعفونی کردن بسته شده اند. مسجد جامع در خیابان پل جنوبی، مسجد المطاکین در آنگ مو کیو، مسجد حاجیه فاطمه در ساحل جاده و مسجد قاسم در جاده چنگی تعطیل شدند.

ماساگوس ذوالکفیلی وزیر امور اسلامی در کنفرانسی خبری گفت: چهار مسجد که شرکت کنندگان در آنجا رفت و آمد داشته اند شناسایی شده اند.

ماساگوس که وزیر محیط زیست و منابع آب نیز می باشد گفت: تصمیم به تعطیلی کلیه مساجد سنگاپور به دلیل نیاز به محافظت از جامعه گرفته شده است، به ویژه نمازگزارانی مانند سالمندان که آسیب پذیرتر و در معرض خطر بیشتری هستند.

وی گفت: ما باید از خود، جامعه و عزیزان خود محافظت کنیم. همانطور که می دانیم، بسیاری از افرادی که به مسجد می آیند افراد بازنشسته و سالخورده هستند و بنابراین فکر می کنیم مهم است – به طور موقت - جلوگیری از چنین مجالس بزرگی در مساجد انجام گردد.

**تاجیکستان از مسلمانان خواست نمازجمعه را در خانه اقامه کنند!

سخنگوی کمیته امور مذهبی تاجیکستان در فیس بوک نوشت هرچند ممنوعیتی برای حضور در مساجد وجود ندارد اما از مردم خواسته می شود نماز جمعه را در منازل اقامه کنند.

دولت تاجیکستان، که کشوری با اکثریت جمعیت مسلمان می باشد، از شهروندان خود خواست به دلیل احتیاط برای شیوع بیماری کرونا، برای اقامه نماز جمعه به مساجد نروند، این درحالی است که هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در این کشور آسیای میانه گزارش نشده است.

سخنگوی کمیته امور مذهبی تاجیکستان در فیس بوک نوشت که هیچ ممنوعیتی  برای حضور در مساجد وجود ندارد ، اما در پی درخواست برخی امامان جماعت به منظور احتیاط در رابطه با شیوع احتمالی ویروس کرونا از مردم خواسته شده نماز جمعه را در منازل شان اقامه کنند.

گفتنی است کشور ۹ میلیون نفری تاجیکستان که هم مرز با چین و افغانستان است، مرزهای خود را به روی کشورهای همسایه و همچنین کره جنوبی، ایران و ایتالیا بسته است.

**توقف فعالیت مساجد و کلیساهای توکیو به خاطر کرونا

در پی شیوع بیماری کرونا، کلیساها و مساجد در شهر توکیو خبر از توقف فعالیت های شان داده و اعلام کرده اند که این درخواست از سوی دولت ژاپن بوده است.

در پی نگرانی های فزاینده از شیوع بیماری کرونا، برخی از اماکن مذهبی، مساجد و کلیساهای کاتولیک ها در توکیو، پایتخت ژاپن فعالیت شان را متوقف ساخته اند.

 مدیر مسجد در مصاحبه ای تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد که این تصمیم در پی درخواست دولت مبنی بر لغو تجمعات گرفته شده است.

محمد انوار از مسجد نوسانتارا آکیهابارا در توکیو گفت: این مسجد دارای ظرفیتی حداکثر ۱۰۰ نفر است که ماسک صورت را هنگام نماز خواندن نمی گذارند. بنابراین ما در تلاش هستیم تا از شیوع ویروس جلوگیری کنیم.

کلیسای جامع کاتولیک توکیو نیز از تعلیق مراسم های مذهبی تا ۱۴ ماه مارس خبر داده بود.

**مراسم تعویض پرچم گنبد مطهر کاظمین(ع) به صورت عمومی برگزار نشد

به خاطر شیوع ویروس کرونا، حرم مطهر کاظمین(ع) امسال از عدم برگزاری عمومی مراسم تعویض پرچم گنبد مطهر در سالروز شهادت امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام عذرخواهی کرد.

آستان مقدس کاظمین علیهما السلام اعلام کرد با توجه به توصیه های ستاد مدیریت بحران و با استناد به احکام ماده ۴۶ قانون بهداشت عمومی شماره ۸۹ مربوط به سال ۱۹۸۱ میلادی و برای حفظ سلامت و جان شهروندان و زائران و به خاطر هماهنگی و همکاری به تصمیم های کمیته تشکیل شده به دستور کابینه در سال ۲۰۲۰ و برای لبیک به فراخوان آیت الله سیستانی مرجع اعلای نجف اشرف مبنی بر لزوم حفظ جان و سلامت شهروندان در شرایط پیش آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا، حرم مطهر کاظمین(ع) امسال از برگزاری عمومی مراسم تعویض پرچم گنبد مطهر در سالروز شهادت امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام عذرخواهی می کند و تعویض پرچم به صورت داخلی و بدون تجمع مردمی برگزار خواهد شد.

**مرکز اسلامی واشنگتن تعطیل شد

با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در آمریکا، مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن فعالیت های خود را تعطیل کرد.

 با افزایش شیوع ویروس کرونا در آمریکا، مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن از لغو برنامه های خود خبر داد.

در اطلاعیه این مرکز آمده است با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت حفظ سلامتی شرکت کنندگان، این مرکز تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

نجف اشرف قرنطینه شد

مسئولان شهر نجف اشرف هم از ۲۰ اسفند ورود به این شهر و خروج از آن را به مدت یک هفته ممنوع اعلام کردند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

**عراق اولین مورد مرگ بر اثر کرونا را اعلام کرد/ جشنواره بهار شهادت به تاخیر افتاد

 رسانه های عراقی ۱۴ اسفند اولین مورد فوت بر اثر ویروس کرونا را اعلام کردند و کردستان عراق نیز از موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.

در همین راستا و در راستای پیشگیری از شیوع بیماری، ستاد بحران نجف اشرف، مدارس و دانشگاه ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرد و استان صلاح الدین نیز تعطیلی مدارس و دانشگاه ها را یک هفته دیگر تمدید کرد.

در همین زمینه دو آستان مقدس امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام در کربلا در تصمیمی مشترک برگزاری جشنواره بین المللی ربیع الشهادة و جشن های میلاد ماه شعبان را به تاخیر انداختند.

اداره بهداشت دیالی نیز اعلام کرد که دو مورد مشکوک به ابتلا به کرونا در قرنطینه قرار دارند و پلیس دیالی نیز اعلام کرد مرزهای منذریه و مندلی به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به طور کامل بسته می شود.

***حوزه علمیه امام باقر(ع) کربلا به آموزش الکترونیکی روی آورد

مدیریت مدرسه علمیه امام باقر علیه السلام در شهر مقدس کربلا از اجرای طرح آموزش الکترونیکی و ارتباط طلاب با اساتید در بستر فضای مجازی خبر داد.

شیخ صباح خاقانی مدیر این مدرسه علمیه در این زمینه گفت: به خاطر شیوع ویروس کرونا و تلاش ما برای پیشگری از شیوع این بیماری، امروز زمینه تدریس الکترونیکی از طریق شبکه های اجتماعی ایجاد شد و اکنون طلاب هر مرحله با اساتید خود در ارتباط هستند و دروس حوزه به آنها ارائه می شود و ماز طلاب می خواهیم در این روزها حداکثر استفاده را از وقت و فرصت خود بکنند.

وی افزود: در طرح آموزش الکترونیک هر درس با صلاحدید استاد آن نیم ساعت طول می کشد و اساتید نیز باید صفحات مورد بحث را برای طلاب مشخص کنند تا آنها نیز درس را به خوبی پیگیری کنند و طلاب نیز در این سیستم امکان مناقشه و طرح سؤال خواهند داشت.

خاقانی ادامه داد: دروس ارائه شده د راین طرح دروس رسمی است و پس از پایان یافتن تعطیلات، هر استادی درس خود را از همان جا که در تدریس الکترونیکی رسیده ادامه خواهد داد و طلاب نیز باید به این رویه ملزم باشند.

مدیر این مدرسه تاکید کرد: تدریس الکترونیکی از فردا طبق برنامه اعلام شده ارائه می شود و اساتید در هر وقتی که بخواهند تدریس می کنند به شرط آنکه با سایر دروس تعارضی نداشته باشد.

**اعتکاف حرم حضرت زینب لغو شد

به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مراسم اعتکاف در حرم حضرت زینب سلام الله علیها در دمشق لغو شد.

با توجه به شروع ویروس کرونا برگزاری مراسم اعتکاف ماه رجب در حرم حضرت زینب سلام الله علیها لغو شد.

با نظر حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی اشکذری نماینده ولی فقیه در سوریه مراسم اعتکاف در حرم حضرت زینب و برخی مساجد دیگر سوریه لغو شد.

**نماز جمعه کربلا این هفته برگزار نمی‌شود

آستان مقدس حسینی از عدم برگزاری نماز جمعه کربلا از ۱۵ اسفند به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

آستان مقدس حسینی در بیانیه ای گفت: با توجه به شرایط بهداشت و سلامت کنونی و عمل به دستور العمل های اداره بهداشت کربلا مبنی بر عدم برگزاری تجمع های بزرگ در این روز ها، تصمیم گرفته شد که این هفته نماز جمعه برگزار نشود.

دیوان وقف شیعه عراق مساجد و حسینیه ها را تعطیل کرد

دیوان وقف شیعه عراق نیز تصمیم گرفت که برای حفظ سلامت و بهداشت اجتماعی تمامی مساجد و حسینیه های وابسته به این دیوان را تعطیل و فعالیت های دینی یا فرهنگی آن را توقف کند.

در بیانیه دیوان وقف شیعه آمده: دیوان وقف شیعه با توجه به شرایط استثنایی بهداشتی که جهان و عراق در آن به سر می برد و با شیوع ویروس های خطرناک و برای التزام به توصیه ها و دستور العمل های صادره از ستاد ملّی مقابله با بحران و متخصصان، تصمیم به بستن مساجد و حسینه ها و توقف فعالیت های آن گرفته است.

کلیساها

رهبران کلیسای «عیسی مسیح ، مقدسین روزهای اخیر» به ۱۵ میلیون عضو خود در سراسر جهان گفتند که همه اجتماعات عمومی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در خواهد آمد. هیچ یک از ۳۰،۰۰۰ جماعت مسیحیان مورمون در آینده نزدیک برای جلسات عبادی جمع نمی شوند. در این میان بسیاری از کلیساهای کاتولیک مراسم های مذهبی شان را به حالت تعلیق درآورده و از پیروان خود خواسته اند در خانه بمانند.

مجمع اسقف های شیکاگو هم که به بیش از ۲ میلیون کاتولیک خدمت می کند، به مدت چند روز مراسم دعا را به حالت تعلیق درآورد و  ۲۰۰ مدرسه تعطیل شده اند.

پاپ فرانسیس از کشیش‌ها خواست  جرأت به خرج دهند و به ملاقات بیماران بروند . او علاوه بر این از آن‌ها درخواست کرد کادر پزشکی و داوطلبان را در کارشان همراهی کنند. به این ترتیب کشیش‌ها باید اقدامات احتیاطی از جمله حفظ فاصله یک متری از سایر مردم و پرهیز از برخورد فیزیکی با آن‌ها را رعایت کنند. پاپ فرانسیس برای جلوگیری از تجمع مردم در واتیکان، تصمیم گرفت مراسم نیایش خود را زنده پخش کند.

در تلاش برای توقف انتشار ویروس، کلیساهای کاتولیک در سراسر جهان از آفریقا گرفته تا آمریکا و اروپا روش برگزاری مراسم عشاء ربانی خود را تغییر داده‌اند. کشیش‌ها به جای گذاشتن نان مقدس روی زبان عبادت‌کنندگان، آن را در دست آن‌ها می‌گذارند و دیگر شراب در جامی که همه به طور مشترک از آن می‌نوشند،‌ سرو نمی‌شود. از اعضای کلیسا خواسته شده به جای دست دادن به عنوان نشانه صلح برای فردی که کنارشان نشسته دعا کنند.

همچنین دیوان کلیساهای  شهر رم، نمازخانه ها و کلیساها را تعطیل کردند، تعطیلی هایی که در طول تاریخ این کلیساها از قرن ها پیش بی سابقه بوده است.

در واشنگتن، اسقف ها و کشیشان کاتولیک نیز جلسات شان را تعطیل کردند، این اتفاق زمانی رخ داد که یکی از مدرسان اسقف اعظم که با همه دست می داد، اولین مورد تایید شده مبتلا به ویروس کرونا در پایتخت آمریکا بود.

در پورتلند ، اورگان ، اسقف اعظم الکساندر از کادر کلیسا خواسته رعایت بهداشت را بکنند اما از شیوه های خلاقانه برای حفظ رابطه شان با اعضای کلیسا استفاده کنند. اسقف نیویورک نیز نخست گفته بود که مراسم مذهبی را تعطیل نمی کند اما، تصمیمش عوض شد.

تعطیلی و محدویت فعالیت کنیسه‌ها؛ از نیویورک تا اسرائیل

در این میان مراسم دعای سبت در کنیسه های نیویورک متوقف شده است و چند خاخام یهودی نیز به کرونا مبتلا شده اند. یکی از آنان یک روحانی یهودی است که پس از سفر از لندن به مراکش به ویروس کرونا مبتلا گردید.

در سرزمین های اشغالی، دستورالعملی برای کنیسه ها در این رابطه صادر شده است. سازمان جهانی اجتماعات کنیسه های ارتدکس در این منطقه و دیاسپورا دستورالعمل های جدیدی را برای کنیسه ها و خدمات دعا منتشر کرد و برگزاری مراسم با بیش از ۱۰۰ نفر ممنوع اعلام شدند.

تعطیلی ۱۰۰ معبد در آمریکا

هندوها نیز درهای معابدشان را بستند و جشنواره بسیار مهم را که در ۶ آوریل هر ساله برگزار می گردد را لغو کردند.

سوچینارایان سانستا ، شاخه ای بزرگ از هندوها که تقریباً ۱۰۰ معبد در ایالات متحده آمریکا دارد، هر ساله هزاران بازدید کننده  دارد و این فرقه هندوها اعلام کرده که تمامی معابدش تا اطلاع ثانوی در سرتاسر جهان تعطیل خواهد بود. آن ها اعلام کرده اند که از طریق وبسایت به مردم خدمات ارائه می دهند. معبد کریشنا در اروپا نیز پس از تست مثبت یکی از پیروانش به حالت تعطیل درآمد.

معبد جنبش «هاره کریشنا» که در بریتانیا واقع شده هر سال میزبان جشنواره جانماشتیما، بزرگترین فستیوال هندوها در اروپا است که تولد کریشنا را جشن می گیرد. در این میان همه معابد تعطیل نشده اند.  معتمدین معبد تیروپاتی می گویند اقدامات پیشگیرانه برای محدود کردن تعداد افراد در پیش گرفته و محفظه های اسکن حرارتی در صفوف شرکت کنندگان در نقاط ورودی قرار می دهند. این معبد بزرگ که در هند واقع شده میزبان بازدیدکنندگان زیادی است اما پروتکل های بهداشتی اخیر، مراسم مذهبی آن را تقریبا متوقف ساخته است.

در این میان می توان گفت بسیاری از هندوها به ویژه در هندوستان از همان روزهای نخست مسئله ویروس کرونا را نادیده گرفته و با سهل انگاری  با آن روبرو شدند.  هندوها این موقع از سال جشن هولی یا فستیوال رنگ‌ها را برگزار می‌کنند. جشنی برای بزرگداشت پیروزی خیر بر شر، همین‌طور بهار، عشق و زندگی تازه. در طول این جشن‌ها مردم پودرهای رنگی به سمت هم پرتاب و صورت یکدیگر را رنگ می‌کنند.

نارندا مودی، نخست‌وزیر هند گفته در جشن‌های عمومی شرکت نخواهد کرد و به مردم توصیه کرده از حضور در اجتماعات بزرگ خودداری کنند. با این حال بسیاری از مردم در این جشن‌ها شرکت کردند،‌ البته با رعایت برخی اقدامات احتیاطی از جمله پوشیدن ماسک. برای سایر مردم اما این خطری بود که آمادگی پذیرفتنش را نداشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha