پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رعایت بهداشت و شستن دست ها

حوزه/ مهم ترین عامل تشدید کننده رفتارهای وسواسی در انسان، وجود اضطراب است، به گونه ای که هر چه اضطراب فرد افزایش یابد، وسواس او نیز تشدید خواهد شد. لذا در مواجهه با این افراد باید از عوامل اضطراب آور بکاهیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، در وضعیت قرمز و بحرانی کرونایی در جهان و ایران، یکی از موضوعات مهمی که در صدد آسیب زدن به روح انسان ها است، شبهات اعتقادی و اجتماعی است که می تواند در دوران پسا کرونایی موجبات تخریب اعتقادی و شخصیتی را فراهم سازد، از این رو  کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان، میثم یاسا درباره یکی از شبهات بهتر بگویم یکی  از موضوعات مطرح مبنی بر «با کسانی که در موضوع کرونا دچار وسواس غیر منطقی و بیش از حد شده اند، چگونه رفتار کنیم؟» پاسخ می دهد.

وی بیان کرد: همان گونه که می دانید مهم ترین عامل تشدید کننده رفتارهای وسواسی در انسان، وجود اضطراب است، به گونه ای که هر چه اضطراب فرد افزایش یابد،وسواس او نیز تشدید خواهد شد. لذا در مواجهه با این افراد باید از عوامل اضطراب آور بکاهیم و فرد را به چرخه معمولی زندگی برگردانیم.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان عنوان کرد: در این راستا بهتر است از فرد بخواهیم که اخبار مربوط به هشدارهای بهداشتی یا آمار تلفات و مبتلایان کرونا و امثال ذلک را از هیچ منبعی چه رادیو تلویزیون چه شبکه های اجتماعی و ... دریافت و پیگیری نکند و سعی کند به همان میزان اطلاعاتی که تاکنون کسب نموده عمل نماید.

وی افزود: به او بگویید که هر زمان احساس نمود ذهنش درگیر این افکار شده مشغول به ذکر الهی مانند خواندن سوره ناس، لا اله الا الله و ذکر «تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً» شود و فکرش را مشغول افکاری غیر از افکار وسواسی نماید.

یاسا تصریح کرد: این افراد همانگونه که از تماس بدنی با افراد دیگر اجتناب می کنند باید از تماس کلامی و هم صحبت شدن با افرادی مانند خودشان که درگیر این افکار هستند پرهیز نمایند و با افراد مثبت اندیش و شاد و کسانی که در مورد کرونا صحبت نمی کنند ارتباط و معاشرت داشته باشند.

وی ادامه داد: اکنون که بیشتر اوقات خود را در خانه می گذرانند،با رفتارهای خلاقانه و مثبت، محیط خانه را شاد و بانشاط نگه دارند و خود را به کارهای مفید مانند مطالعه و لذت بردن از باهم بودن در کنار اعضای خانواده مشغول سازند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان اذعان داشت: از عنصر تلقینات مثبت نباید غفلت کرد؛ این افراد را باید آموزش داد که مدام به خود تلقین کنند که من مبتلا به کرونا نمی شوم و اگر هم شدم خداوند مواظب بنده خودش خواهد بود. تاکید می کنیم که تلقین باورهای دینی و مذهبی و التزام عملی به آنها همیشه و به خصوص در شرایط حاضر نقش به سزایی در آرامش روانی انسان ها خواهد داشت.

وی ابراز کرد: در این افراد باید سابقه وسواسی بودنشان هم بررسی شود، چرا که اگر قبلا در موضوعات دیگر درگیر افکار وسواسی بوده،یا اینکه اگر رفتارهای فعلی شان با راهکارهای فوق بهتر نشد،باید به روانشناس مراجعه نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha