شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز-عضو خبرگان رهبری

حوزه/رئیس دانشگاه قم بابیان این‌که نیازمند تقویت ارتباط صنعت و با دانشگاه هستیم گفت: در سال جهش تولید باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ، با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال جهش تولید اظهار داشت: با توجه به وضعیت جامعه جهش اقتصادی مناسب‌ترین شعاری است که انتخاب‌شده و هم باید در مسیر تحقق این شعار گام برداریم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای روی موضوع اقتصاد داخلی دارند و چند سالی است که همواره شعارهای اقتصادی را انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز با اشاره به اهمیت به‌کارگیری علم و فنّاوری درزمینهٔ تولید ابراز داشت: علم و صنعت می‌توانند با یکدیگر پیوند خوبی داشته باشند و در این زمینه مراکز علمی و پژوهشی به‌خوبی می‌توانند نقش ایفا کنند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و در واقع اقتصاد دانش‌بنیان باید در جامعه حاکم شود.

رئیس دانشگاه قم بر اهمیت سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها بر روی تحقیق و توسعه تأکید کرد و بیان داشت: خیلی از کارخانه‌های بزرگ بخشی به نام تحقیق و توسعه دارند و دانشمندان مرتبط با نیاز خودشان را جذب می‌کنند تا در امر تولید نوآوری داشته باشند.

حضور محققان و پژوهشگران در صنعت موجب کاهش هزینه تولید می شود

وی افزود: حضور محققان و پژوهشگران در صنعت موجب می‌شود که هزینه تولید کاهش و در عوض سرعت تولید افزایش یابد و علاوه بر این بتوانند با در رقابت با کارخانه‌های مشابه در سراسر جهان سرپا بمانند و نکته مهم‌تر حرفی برای گفتن داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تصریح کرد: در زمینهٔ بازاریابی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش اساسی و مهمی را ایفا کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این فنّاوری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند کیفیت کالاهای تولیدی را بالاتر برود و رضایت کارفرمایان و هم‌چنین مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: رهبر انقلاب نیز درزمینهٔ شرکت‌های دانش بیان تأکیدات ویژه‌ای دارند که نشان‌دهنده این شرکت‌ها در توسعه و پیشرفت کشور است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به رشد جهشی فارغ‌التحصیلان و مشکلات بیکاری آن‌ها تکیه‌بر رشته‌های دانش‌بنیان موجب می‌شود که بیکاری فارغ‌التحصیلان کاهش پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز توجه به اختراعات و نوآوری را نیز مهم برشمرد و گفت: با توجه به نیازهای بازار داخل و همچنین توجه به بازارهای خارج می‌توان با حمایت از جوانان و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت اختراع و نوآوری و صدور آن به کشورهای دیگر نیز حساب ویژه‌ای باز کرد.

در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان با شتاب خوبی رشد کرده‌اند

وی افزود: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان با شتاب خوبی رشد کرده‌اند و توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های خوبی نیز دست پیدا کنند.

رئیس دانشگاه تأکید کرد: اگر امسال به بیانات رهبری عنایت ویژه‌ای صورت بگیرد و دستگاه‌های حاکمیتی در سه قوه زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند می‌توان امیدوار بود تولید به‌صورت جهشی افزایش یابد.

وی افزایش تولید به‌تنهایی را ناکافی دانست و ابراز داشت: تولید باید همراه با افزایش کیفیت و بهره روی باشد تا بتوان به افق‌های پیشرفت دست پیدا کرد و در این زمینه هم می‌توانیم از کمک و راهنمایی‌های متخصصین بهره بگیریم.

نیازمند تقویت ارتباط صنعت و با دانشگاه هستیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز بابیان این‌که نیازمند تقویت ارتباط صنعت و با دانشگاه هستیم، تصریح کرد: امر مهمی که وزارت علوم و وزارت صنعت باید آن را نهادینه کنند ارتباط گسترده صنعت با جامعه و دانشگاه است به‌عبارت‌دیگر باید علم در خدمت صنعت و تولید باشد تا کشور به درزمینهٔ تولید بتواند موفق عمل کند.

 وی ادامه داد: در این مسیر به نظر می‌رسد وزارت علوم و حوزه‌های علمیه در امر تصویب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی باید بر روی ارتقای تولید تأکید کنند و امتیاز خوبی به اساتیدی که این موضوعات را راهنمایی می‌کنند، داده شود تا یک گام خوب و اساسی و البته علمی درزمینهٔ تولید برداشته شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز بیان داشت: یکی از کارهایی که در مصوب شده است این است که اساتید دانشگاه یک یا دو ترم با دریافت حقوق در کارخانه‌های تولیدی حضور پیدا کنند و به رونق و جهش تولید کمک کنند.

وی ادامه داد: اگر این مصوبه نیز به‌خوبی انجام شود می‌توان امیدوار بود که جهش خوبی درزمینهٔ تولید صورت بگیرد.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی همه متفکران باید دست‌به‌دست هم بدهند تا مشکلات کشور درزمینهٔ اقتصادی و تولید برطرف شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها، دستگاه‌های حاکمیتی و بخش خصوصی سه رکنی هستند که در صورت تعامل و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانند درزمینهٔ تولید و پیشرفت کشور نقش بسزایی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha