جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین رجبی

حوزه/قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروز مشکل جدی جوانان نخبه و متشرع این است یا به میدان نمی آیند و یا میدان برای حضور شان فراهم نمی شود، حوزه می تواند نقش رایزن را بین این دست از جوانان و مسئولان داشته باشد.

آیت الله محمود رجبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نام گذاری سال از سوی رهبر انقلاب با عنوان «جهش تولید»، گفت: امروز یکی از مراکزی که در ارتباط با شعار سال می تواند نقش آفرینی کند و به تبیین و نظریه پردازی درست آن در جامعه و در بین مسئولین نظام بپردازد، حوزه علمیه است. دراین رابطه حوزه و متخصصین حوزوی در رشته های مختلف می توانند با پژوهش و ارائه راهبرد، راهکارهای مناسب در مورد « جهش تولید» ارائه دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: امروز باید معنای جهش و خصوصیات آن مشخص شود؟ اساسا چه فعلی و حرکتی لازم است ارائه و طی شود تا جهش محقق شود؟ اگر جهش در بحث تولید اتفاق بیفتد، نیازمند چه مؤلفه هایی هستیم.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: امروز در حوزه متفکران و نظریه پردازان بسیار خوبی وجود دارد که می توانند این موضوع را از زوایه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و آن را در اختیار مسئولین قرار دهند.

وی بیان داشت: یکی از فرایندهایی که می تواند مورد ملاحظه و بررسی مجدد قرار گیرد، نظام بانکی است. تولید و جهش نیازمند به این است نظام بانکی آن اصلاح شود. اصلاح نظام بانکی فرایندی دارد که یکی از آن مورد، بحث ربا است. اگر قرار باشد نظام بانکی در راستای جهش تولید فعال باشد، باید مسئله ربا و... آن مورد بررسی جدی قرار گیرد.

آیت الله رجبی گفت: در ادامه این فرایند، مسئله دیگر شناسایی حلقه های مفقوده و شناسایی سناریوی در مورد جهش تولید است، که لازم است اتفاق بیفتد. حوزه علمیه با برخورداری از انجمن های علمی مختلف مانند جامعه شناسی و سیاسی در شناسایی سناریوی دشمن در بحث ایجاد موانع برای تولید و جهش تولید می تواند گام مهمی بردارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: فرایند دیگر در بحث جهش که می تواند از طریق حوزه اتفاق بیفتد، ایجاد انگیزه است. در نظامی که براساس مبنای الهی و دینی طراحی شده، موضوع انگیزه دینی بسیار ضرورت دارد. در بحث جهش تولید و تحقق این امر مهم از جنانب مسئولین و توده مردم نیازمند به ایجاد انگیزه و تقویت روحیه ایمان می باشد که زمینه های آن لازم است از طریق حوزه اتفاف بیفتد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: تا عزم و اراده ای از سوی مسئولین نباشد، نمی توان شاهد اتفاق خوب در عرصه جهش تولید بود؛ تقویت عزم و اراده موضوعی است که از سوی حوزه های علمیه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: داشتن انگیزه آن قدر قوی است که اگر جریان سازی شود، می تواند امر غیر ممکن را ممکن کند؛ برای همین نقش آن در تحقق شعار سال حیاتی است.

آیت الله رجبی گفت: در همین بحث شعار، فرایند دیگر، نظارت و سیاست گذاری است. تولید نیازمند نظارت قوی است و در چار چوب بی نظارتی چیزی محقق نمی شود. در این رابطه هم حوزه علمیه می تواند نقش آفرین باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: البته منظور از نظارت، به معنای اصلی اش که کار مجلس است، نیست بلکه مراد از آن نظارت علمی و اظهار نظر است، مانند موضوع الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی که رهبر انقلاب توضیح و تبیین را به حوزه و مراکز علمی دیگر در ابعاد اجتماعی، تربیتی و... واگذار کرده بود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در رابطه با نظارت هم می توان به این مطلب اشاره کرد که حوزه می تواند درباره با « موضوع جهش تولید»، اظهار نظر کند.

وی بیان داشت: امروز مشکل جدی جوانان نخبه و متشرع این است یا به میدان نمی آیند و یا میدان برای حضور شان فراهم نمی شود، حوزه می تواند نقش رایزن را بین این دست از جوانان و مسئولان داشته باشد و زمینه جوانان متعهد را برای آینده بهتر کشور و اجرای جهش تولید فراهم کند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha