چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بیمارستان یمن

حوزه/ دولت یمن با اعلام اینکه یمن تاکنون هیچ موردی از ابتلا به اپیدمی جهانی کرونا که تمامی جهان را درنوردیده مشاهده نشده، گفت: ملت یمن همچنان زیر فشار محاصره و پیامده های درد آور آن قرار دارد و این مسئله بر مشکلاتی که بخش بهداشت کشور با آن مواجه است، افزوده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، دولت یمن با اعلام اینکه تاکنون در این کشور هیچ موردی از ابتلا به اپیدمی جهانی کرونا که تمامی جهان را درنوردیده مشاهده نشده، گفت: ملت یمن همچنان زیر فشار محاصره و پیامده های درد آور آن قرار دارد و این مسئله بر مشکلاتی که بخش بهداشت کشور با آن مواجه است، افزوده است.

دکتر یوسف الحاضری سخنگوی وزارت بهداشت یمن در گفتگو با پایگاه خبری العهد بیان اینکه ویرانی و نابودی یمن روز به روز افزایش می یابد و این نابودی از طریق بمباران مستقیم متجاوزان سعودی و هم پیمانان آن و استمرار محاصره این کشور انجام می گیرد، افزود: طی پنج سال متوالی، محاصره با حملات سعودی همراه بوده، به این معنی که دو نوع ویرانی انجام گرفته؛ یکی بمباران مستقیم و دیگری ویرانی با محاصره است که با انتقال بانک از صنعا به عدن و بستن فرودگاه ها و مرز های زمینی و تنها مرز دریایی که همان بندر الحدیده است، انجام می گیرد.

یمنی ها از بیماری های مزمن و سخت رنج می برند

وی ادامه داد: علی رغم اینکه ویروس کرونا در کشور یمن شیوع نیافته و هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در کشور مشاهده نشده، یمنی ها از بیماری های مزمن و سخت رنج می برند و نیازمند رسیدگی فوری پزشکی هستند و این امکانات به خاطر محاصره مهیا نیست و تمام این ها منجر به شیوع بیماری های زیادی مثل وبا، دیفتری، آنفلانزا H۱N۱ و بیماری های دیگر شده که جان هزاران نفر از شهروندان از زنان، مردان و کودکان را گرفته و میلیون ها نفر را مبتلا کرده است.

بستن فرودگاه صنعا منجر به محروم شدن بیماران از درمان شده است

الحاضری افزود: باید اشاره کنم که بستن فرودگاه صنعا منجر به محرومیت بیش از سیصد و بیست هزار شهروند یمنی از سفر به خارج از کشور برای درمان شده است (اینجا تنها در خصوص کسانی سخن می گویم که با هدف درمان می خواهند به خارج سفر کنند). از این آمار، ده ها هزار نفر جان خود را از دست داده اند و همچنان هستند کسانی که تا این لحظه به خاطر بستن بودن فرودگاه صنعا به کام مرگ می روند.

بیماری ها تنها چیزی نیستند که ملت یمن را به قتل می رسانند

سخنگوی وزارت بهداشت یمن تصریح کرد: تمامی مجروحین چه مجروحان غیر نظامی ناشی از بمباران و چه مجروحان ارتش و کمیته های مردمی که از یمن دفاع می کنند، نیازمند رسیدگی پزشکی و مراقبت دارند. تمامی این ها بار بزرگی بر دوش بخش بهداشت انداخته که برای رفع این نیاز ها تلاش می کند. در مقابل صدها بیمارستان و مراکز بهداشتی، توقف حقوق چهل و هشت هزار کارمند بخش بهداشت و اموری از این دست منجر به فلج شدن چهل درصد از بخش بهداشت شده است. در هر صورت بخش بهداشت قبل از تجاوز عربستان سعودی به خاطر تراکم فساد چهل ساله یمن ناکارآمد بود چه برسد به بعد از تجاوز سعودی! وضعیت بهداشتی یمن در نتیجه محاصره به شکل یک فاجعه بزرگ است و آنچه اینجا بیان کردم، توضیح بسیار مختصری از واقعیت است.

یمنی ها همزمان با افزایش قیمت ها و قطع شدن حقوق مواجه اند

وی در خصوص دارو ها و لوازم پزشکی گفت: قبل از آغاز تجاوز سعودی، بیش از هشتصد هزار بیمار صعب العلاج مثل بیماری قند، قلب، تومورها، تالاسمی، کلیه و سایر بیماری ها با دارو های رایگان درمان می شدند، امّا با شروع تجاوز سعودی و محاصره یمن، این بیماران از درمان رایگان محروم شده و به خاطر افزایش دلار قیمت دارو ها تا بیش از صد و پنجاه درصد افزایش یافته و به سبب تجاوز مردم شغل خود را از دست داده اند. در نتیجه شهروند یمنی همزمان با دو ضربه دردآوری مواجه می شوند؛ یعنی افزایش قیمت ها و قطع شدن حقوق.

۹۳ تا ۹۸ درصد تجهیزات پزشکی قدیمی و از کار افتاده است

یوسف الحاضری در بخش دیگر گفتگو تشریح کرد: ملت یمن از قطع شدن بیش از بیست و هشت نوع دارو و آنالیز های آزمایشگاهی در  نتیجه بسته شدن فرودگاه صنعا رنج می برند؛ چراکه داروها نیازمند انتقال سریع و سرمایش ویژه دارند، امّا در خصوص تجهیزات پزشکی، ۹۳ تا ۹۸ درصد از این تجهیزات در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی قدیمی و از کار افتاده است و ما با این وجود از آن استفاده می کنیم و ممکن است هر لحظه این تجهیزات از کار متوقف شوند.

وی در خصوص ویروس کرونا با بیان اینکه بحمد الله تا امروز هیچ موردی از ابتلا به این ویروس نداشتیم، گفت: تعدادی مورد مشکوک مشاهده کردیم که بعد مطمئن شدیم ویروس کرونا نیست و نتیجه آزمایشات منفی بود.

دولت یمن اقدامات لازم را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام داده است

عضو وزارت بهداشت یمن درباره عملکرد دولت و طرف های ذیربط اشاره کرد: میان تمامی بخش های وزارت بهداشت و بخش های ذیربط دولت همکاری وجود دارد و اقدامات لازم از تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مؤسسات تا جلوگیری از تجمع ها و برپایی کمپین های آگاهی بخشی انجام گرفته است و می توانیم بگوییم که بخش های دولتی ذیربط تمام اقدامات لازم را اجرایی می کنند. همچنین کمپین های فراوانی برای آگاهی بخشی بهداشتی و علمی تشکیل شده و این امور یمن را همچنان بدون کرونا حفظ کرده و امیدواریم که به فضل خداوند متعال این وضعیت به همین شکل باقی بماند؛ چرا که اگر اپیدمی به یمن برسد، وضعیت در سایه فروپاشی بخش بهداشتی و ضعف زیر ساخت ها، بسیار تأسف بار خواهد بود. طبعاً یک برنامه ریزی ویژه ای برای کنترل این ویروس با مشارکت و همکاری تمامی بخش ها و ارتش انجام گرفته است.

جامعه بین الملل به حوادث یمن بی توجه است/ فاجعه یمن نتیجه جنگ آل سعود است

سخنگوی وزارت بهداشت یمن به بی توجهی جامعه بین الملل به حوادث یمن اشاره کرد و بیان داشت: جامعه بین الملل متأسفانه از آنچه در یمن رخ می دهد، بی خبر است یا بهتر است بگوییم که باخبر است، امّا در مدّت پنج سال در نج های ملت یمن نقش دارند و سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی از حوادث این کشور دور نیستند. همگی از فاجعه ای که یمنی ها در آن به سر می برند و باعث آن جنگ آل سعود و هم پیمانان آن است، مطلع هستند.

کمک هایی که به یمن می شود، ۱۹ درصد از نیاز ها را رفع می کند

الحاضری در پایان در خصوص کمک ها، به ویژه کمک هایی که به بخش بهداشت می شود، گفت: این کمک بیش از ۱۹ درصد از نیاز ها را رفع نمی کند و ۸۱ درصد شکاف احساس می شود. سازمان بهداشت جهانی می گوید که امروز بیست و چهار میلیون یمنی نیازمند رسیدگی پزشکی فوری هستند و سازمان ها هیچ خدمتی ارائه نمی دهند و ما به جامعه بین المللی تکیه نداریم و از منتظر کمک آنان نمی مانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha