جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 892746
۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
سبک زندگی

حوزه/ یک خانواده ی اسلامی خانواده ایست که تلاش گر و فعال باشد؛  چراکه تلاش افراد در این مورد نه تنها سبب عزت نفس آنان می گردد،  بلکه موجب نشاط و سلامت روح و روان آن ها نیز می شود.

خبرگزاری حوزه | خانواده مناسب ترین جایگاه برای تامین نیازهای فرد و بهترین بستر برای رشد و ترقی اوست؛ جایی که انسان در آن احساس امنیت و آرامش می کند. گرچه در جامعه ی امروزی عوامل متعددی سبب تزلزل و سستی خانواده گشته و  آن را دچار چالش و مشکلاتی نموده است، اما با این حال هیچ چیز هرگز قادر نخواهد بود که جایگزین مناسبی برای خانواده گردد.

ادیان الهی نیز همگی بر حرمت و قداست این جایگاه تاکید نموده و از آن حمایت می کنند؛  از سوی دیگر اسلام نیز قوانینی را در راستای حفظ  خانواده مقرر نموده است.

سبک زندگی به روشی می گویند که افراد در طول زندگی انتخاب می نمایند و پایه و بنای آن در خانواده نهاده می شود.

به عبارتی سبک زندگی همان منش و کردار انسان برای رسیدن به خواسته ها و اهدافش است که متأثر از فرهنگ و نژاد وباورهای فرد بوده و انسان از آن الگو گرفته و رفتار و کردار خود را مطابق با آن تنظیم می نماید.

هم چنین اسلام سبکی را مناسب برای زندگی می داند و برمی گزیند که از یک طرف موجب هدایت و تعالی فرد و ازطرف دیگر منجر به سلامت جسم و روح وی گردد.

بحث سبک زندگی اسلامی آنقدر مورد توجه و اهمیت قرار گرفته که رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند: «یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارتست از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی شیوه ی زیستن، این یک بعد مهم است ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم که هدف انسان رستگاری و فلاح و نجاح است، باید به سبک زندگی اهمیت دهیم اگر هم به معنویت و رستگاری معنوی اهمیت نمی دهیم و اعتقاد نداریم،  برای زندگی راحت و زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی باز پرداختن به سبک زندگی مهم است بنابراین مسئله، مسئله ی مهمی است».

دین اسلام برای سبک زندگی و استحکام آن معیار هایی معرفی می کند که برخی از آن ها عبارتند از، مسئولیت پذیری اعضای خانواده، رعایت حقوق متقابل، امنیت روانی، حل عاقلانه و عادلانه ی اختلافات، ارتباط محبت آمیز بین اعضاء، احسان به والدین و هم چنین تلاش در جهت تامین نیازها و معاش خانواده.

 در نگاه آموزه های دین،  سبکی اسلامی تلقی می شود که شامل چنین معیارهایی باشد.

یک خانواده ی اسلامی خانواده ایست که تلاش گر و فعال باشد؛  چراکه تلاش افراد در این مورد نه تنها سبب عزت نفس آنان می گردد،  بلکه موجب نشاط و سلامت روح و روان آن ها نیزمی شود.

 امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:《هرکس به شایستگی در حق خانواده اش نیکی کند عمرش طولانی می شود》و در حدیثی دیگر نیز از امام علی علیه السلام آمده است:《خدمت به خانواده، کفاره ی گناهان کبیره و خاموش کننده ی خشم خداوند ومهریه ی حور العین و ازدیاد کننده ی حسنات و درجات است》.

 همانطور که می دانیم دیدگاه اسلام این است که هرکس در راه امرار معاش و برطرف کردن نیازهای خانواده تلاش کند مانند کسی است که در راه خدا جهاد کرده پس چه زیباست این جهاد در راه خدا و برگزیدن سبکی اسلامی برای زیستن.

افسانه مرادی، عضو گروه نویسندگی صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شکریه احمدی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    0 0
    تشکر