پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ماه شعبان

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: بی شک بُریدن از دلبستگی های دنیوی در ماه شعبان، برکات مادی و معنوی بسیاری برای انسان به همراه دارد.

دکتر زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن ماه شعبان المعظم و به خصوص اعیاد آن اظهار داشت: از پیامبر اکرم(ص) نقل است که فرمودند: شعبان ماه من است، خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند و نیز در حدیثی دیگر ایشان می فرمایند: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسان ها بالا می رود در حالی که مردم از آن غفلت می کنند، ضمن آن که از امیرالمومنین علی(ع) نیز روایت شده که فرمودند: ماه شعبان ماه رسول خدا(ص) است.

وی افزود: این احادیث نشان دهنده بخشی از اهمیت و فضیلت ویژه ماه شعبان است که به اعتقاد بنده، خدای متعال این ایام و ماه ها را برای بندگانش ایجاد کرده تا انسان ها دست کم در این روزها و شب ها، تا حدی از اشتغالات دنیوی فاصله گرفته و به سمت حقایق معنوی سوق پیدا کنند که قطعاً در این توجه، برکات مادی و معنوی فراوانی برای آن ها مترتب خواهد بود.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: از این حیث وجود ماه های پرخیر و برکتی چون رجب، شعبان و به خصوص رمضان، در زندگی انسان، مسلماً آثار مفیدی به همراه دارد، چه آن که در دیگر ایام سال به جهت اشتغالات و تعلقات دنیوی و مسایل مربوط به کار و تحصیل و زندگی، از مباحث معنوی و به خصوص ارتباط با خدای متعال، تا حدودی غافل هستیم و این ایام فرصت مناسبی است که توجه خود را به خالق مهربان و نیز اولیای الهی بیشتر از قبل کنیم و از این طریق به خودسازی و تهذیب نفس بپردازیم.

وی با اشاره به فضیلت بالای روزه داری در ماه شعبان ابراز داشت: حضرت رسول اعظم(ص) در جایی می فرمایند: "شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود".

وی گفت: البته اعمال زیادی در ماه شعبان وارد شده ولی آنچه از روایات استفاده می شود این است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است، به طوری که هر کس در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماههای دیگر استغفار کرده است.

تاجیک همچنین در ادامه با اشاره به شرایط جامعه ما پس از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: وضعیت خاص امروز جامعه ایجاب می کند که ما نیازمند آرامش بیشتری برای شکست دادن این ویروس منحوس باشیم و قطعاً این مهم در سایه ارتباط بیشتر با خدا و توسل بر اهل بیت(ع) فراهم می شود و از این منظر ماه های رجب و شعبان و در ادامه ماه مبارک رمضان، بستر و زمینه این امر به خوبی برای همه بندگان مهیاست.

وی افزود: از سویی همین خانه نشینی فرصت خوبی است برای انسان که بیشتر در اعمال و رفتار خود و نیز هدف خلقت بیندیشد و بداند که این فکر و تأمل و اندیشه خودش به خواست خدا زمینه ساز هدایت و تعالی بهتر و بیشتر است.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) همچنین گفت: از این فرصت باید برای تقویت روحیه خود و اطرافیان و نزدیکان در چنین شرایطی استفاده کرد، به خصوص با توجه به آینده نامعلومی که وجود دارد و ما به عنوان مثال نمی دانیم که این شرایط قرنطینه خانگی باید تا چه زمانی ادامه یابد، لذا نیازمند تقویت روحیه از منظر معنوی و فکری واعتقادی هستیم تا دچار مشکلات و چالش های فکری و روحی و روانی نشویم و بتوانیم بر مشکلاتی چون افسردگی و حتی وسواس غلبه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از بهترین فعالیت ها در این ایام، مطالعه کتب دینی و خواندنی است، اظهار داشت: پیشنهاد می کنم که آثار شهید مطهری به خصوص کتاب "هدف زندگی" ایشان مطالعه شود چرا که کتاب بسیار عمیقی است و انسان را به تامل بیشتر در امور دنیا و آخرت وا می دارد، ضمن آن که مطالعه کتب مربوط به سیره شهدا از جمله زندگی شهید سردار سلیمانی را بسیار مفید و موثر می دانم.

تاجیک همچنین گفت: توصیه ام به نسل جوان این است که در کنار تفریحات سالم در این ایام، از مطالعه کتب اعتقادی و فکری با درونمایه های دینی و مذهبی به منظور تعمیق معنویت در ماه شعبان غافل نشوند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha