پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نوروز حرم امام رضا(ع)

حوزه/ بسته شدن درب حرم اهل بیت(ع) به معنی محدود کردن باب زیارت و به تبع آن قدرت شفا بخشی ایشان نیست و به همین دلیل است که کماکان بسیاری از شیعیان در خانه یا از روی تخت بیمارستان با توسل به ائمه(ع)، شفای خود و بیماران و رفع بلا از کشور را از ایشان می خواهند و به تجربه ثابت شده است که بسیاری روی تخت بیمارستان از اهل بیت(ع) شفا گرفته اند.

حجت الاسلام مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان در گفتگو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان، در رابظه شبهات وارده پیرامون بسته شدن درب های حرمین اظهار کرد: دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) همواره دشمنی کرده و از هر فرصتی استفاده می کنند که آخرین آنها ویروس کرونا است.

وی افزود: فرقی نمی کند درب اماکن متبرکه بسته باشد یا باز، در هر صورت دشمنان به لجن پراکنی خود ادامه خواهند داد و متاسفانه برخی از دوستان اهل بیت(ع) نیز نا آگاهانه به ترویج و توسعه این موارد پرداخته اند. برای مثال اگر درب اماکن متبرکه بسته نمی شد و نمازهای جمعه و جماعت تعطیل نمی شد، گفته می شد «جان مردم برای اینها ارزش ندارد. برای زیارت مستحب جان مردم را به خطر می اندازند، علت شیوع بیماری کرونا در ایران همین زیارتگاه ها و مساجد است، عقل می گوید ببند و دین می گوید نبند. دین پر از خرافه است و این هم یکی از آنها و یا اینکه زیارت، نماز جمعه و جماعات دستاویزی برای حکومتشان شده است. همه دنیا تعطیل کرده اند، کلیساها تعطیل شده است ولی اینها مقاومت می کنند و...»

 مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان اذعان کرد: الان هم که بر اساس مصلحت عقلی و علمی و با استفاده از پویایی فقه شیعه بر اساس مقتضیات زمانی درب اماکن متبرکه بسته شده است و کلیه اعمال عبادی از نماز جمعه و جماعت و اعتکاف و... تعطیل شده است می گویند «یک عمر از ائمه شفا می خواستند الان درب حرم امام رضا(ع) را بسته اند که کسی مریض نشود، همه حرفهاشان دروغ بود و ...»

وی ادامه داد: این متون آنقدر غرض ورزانه و از جهت منطق ضعیف و سست بنیاد است که چندان نیازمند پاسخ نیست، ولی از این فرصت باید برای معرفت افزایی پیرامون زیارت استفاده کرد،نخست آنکه زیارت اهل بیت(ع) یعنی ارتباط برقرار کردن با روح انسانهای کامل و متعالی که دهها حکمت در آن نهفته است که برخی از انها عبارتند از: ۱) تقویت مبانی اعتقادی توحیدی و احیای امر ولایت، ۲) تعظیم شعائر اسلامی و نمایش اقتدار شیعه، ۳) زیارت و توسل به اهل بیت تسهیل کننده توبه، ۴) انفتاح فکر و قدرت حل مساله، ۵) زنده نگه داشتن یاد اهل بیت(ع) و مذاکره علوم و فضائل آنان، ۶) زنده نگه داشتن حس دشمن ستیزی، ۷) کسب نشاط پایدار و آرامش، ۸) توسعه گردشگری اسلامی و تقویت بنیه اقتصادی و... .

حجت الاسلام نیلی پور در توضیح پاسخ دوم گفت: یکی از فواید زیارت، درخواست حوائج دنیوی و اخروی و از جمله شفای بیماری های جسمی و روحی است و محدود کردن فواید زیارت به شفای بیماری های جسمی و حرم اهل بیت به شفاخانه، ظلم به ایشان و زمینه سازی برای کوباندن زیارت و روشنفکرمآبی است، همچنان که ترویج خرافات در این خصوص هم مضر است. البته این به معنی نفی یا بی ارزش دانستن واسطه قرار دادن حضرات معصومین جهت شفا خواستن از درگاه الهی نیست، در قرآن داریم که حضرت عیسی(ع) کور مادرزاد و سایر بیماری های را شفا می‌داد و حتی به اذن خدا مرده زنده می‌کرد، « وَأُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْیِی الْمَوْتَی بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُکُمْ بِمَا تَأْکُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» (ایه ۴۹ سوره ال عمران). در سایت آستان قدس هم مصادیقی از شفا یافتن حرم رضوی همراه با مستندات ان وجود دارد.

وی تصریح کرد: سومین دلیل اینکه لازمه زیارت حاضر شدن در محضر امام(ع) است نه حضور در بارگاه امام(ع) و از هر نقطه ای از زمین می توان با امام معصوم ارتباط برقرار کرد، اگرچه حضور در بارگاه امام و در کنار سایر شیعیان فیض مضاعف است؛ در ادبیات دینی نیز توصیه به زیارت ائمه(ع) از راه دور شده است. لذا بسته شدن درب حرم اهل بیت(ع) به معنی محدود کردن باب زیارت و به تبع آن قدرت شفا بخشی ایشان نیست و به همین دلیل است که کماکان بسیاری از شیعیان در خانه یا از روی تخت بیمارستان با توسل به ائمه(ع)، شفای خود و بیماران و رفع بلا از کشور را از ایشان می خواهند و به تجربه ثابت شده است که بسیاری روی تخت بیمارستان از اهل بیت(ع) شفا گرفته اند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان عنوان کرد: دلیل چهارم آن که بستن حرم ها به معنای عمل به یک وظیفه شرعی و عقلی با هدف جلوگیری از شیوع ویروس است، درست مانند اینکه مراجعه به بیمارستان ها را حتی المقدور محدود کرده اند. آیا اعلام عدم مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی به معنی آن است که دیگر بیمارستان محل درمان بیماران نیست.

وی در پایان به دلیل پنجم اشاره کرد و گفت: چه بسا افراد نفوذی بخواهند اماکن متبرکه، این مکان ها را آلوده نمایند تا بدین وسیله به دین ضربه بزنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha