شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه یزد در یادداشتی با تأکید بر اهمیت قرنطینه در مواقع بیماری واگیر، تصریح کرد: این همان دستورالعملی است که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش، از وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) دیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی، عضو شورای حوزه علمیه یزد با توجه به شیوع بیماری واگیردار کرونا و بحث این روزهای قرنطینه برای پیشگیری از این بیماری در یادداشتی نوشت:

تقریبا تمام متخصصان داخلی و خارجی برای قطع زنجیره کووید ۱۹ یا همان ویروس_کورونا، بهترین و نزدیکترین راه را، عدم حضور در اجتماع، ترک سفر و خانه نشینی معرفی کرده اند. این همان دستورالعملی است که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش، از وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) دیده می شود.

ده ها روایت از آن حضرت، پیرامون راهکار فوق با بیان های گوناگون وجود دارد که در برخی روایات آمده است: «اذا وَقعَ و اَنتُم بأرض فَلا تَخرُجُوا مِنها» یعنی اگر در شهری آن مرض مسری رخ داد، پس از آن شهر خارج نشوید.(کنز العمال ج۱۰ ، ص۷۵)

در برخی دیگر از روایات آمده است: «فاذا سَمعتُم بهِ فَلا تَدخلُوا عَلیه» یعنی اگر شنیدید که در محلی، مرض مسری آمده است به آنجا وارد نشوید.(کنز العمال ج۱۰، ص۷۵)

در روایت دیگری اینگونه بیان شده است که خارج نشدن از شهر آلوده به ویروس مسری، با توکل به خدا و ایمان به او، اجر شهادت خواهد داشت؛ «فَلیسَ مِن احَد یقعُ الطاعون فَیَمکُثُ فی بَلَدِه صابراً محتسباً...إلّا کانَ لَهُ مثلَ اجرِ شَهید».

حتی این مضمون نیز وارد گردیده که فرار از شهر طاعون زده (دارای مرض مسری) فرار از میدان جنگ با کافر؛ و ماندن و استقامت ورزیدن در آنجا، چون استقامت در میدان جنگ با کافر است و اجر شهید را دارد: « الفارُّ مِن الطّاعونِ کالفارِّ مِنَ الزُّحفِ والصّابرُ فیه کالصّابرِ فی الزُحفِ» و نیز « مَن صَبَر فیهِ کان لَه اجرَ شَهید».

و لذا از دیدگاه پیامبر اسلام(ص)، مسلمانِ جان باخته در اثر بیماری مسری(مثل طاعون و وبا) در حکم شهید است.( الطاعونُ شهادة لکلِّ مُسلِم)

جالب آنکه در برخی روایات آمده است که در روز قیامت میان شهدا و غیر شهدا برای ملحق کردن درگذشتگان بیماری های ویروسی و واگیردار، به خودشان، درگیری لفظی رخ می دهد و هر کس می خواهد آنان را به خود ملحق کند!

در این هنگام، خداوند  متعال حکم می کند که این کشتگان باید هم ردیف شهدا قرار گیرند.(کنز العمال ج١٠ ، ص٧٧)

بی جهت نیست که رهبر معظم انقلاب، مجاهدین میدان سلامت را، که به ویروس کرونا مبتلا شده و از دنیا رفته اند، در ردیف شهدا قرار داده اند.          

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید علی GB ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 1
    -اولا : غیر از حدیث اول ،سند و منبع سایر حدیثها ذکر نشده ؟ -دوما : همان حدیث اول هم نوشته (وقع) که معلوم نیست دلالت بر بیماری باشد یا چیز دیگر ؟! لطفا حدیث را کامل بنویسید و تحریف نکنید . - سوما : ما احادیثی داریم در رد مسری بودن بیماری !مثل حکمت 400 نهج البلاغه : (العدوی لیست بحقٍ) یعنی مسری بودن بیماری حق نیست .یعنی حقیقت ندارد . - و....
  • محمد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    2 1
    براحتی تاریخ را با ۳ روایت که ظاهرشان موافق قرنطینه هست تحریف کردید. روایات توصیه به فرار از شهر وبایی هم وجود دارند. وقتی در شرایط جنگی پیامبر دستور به عدم ترک شهر داده قرنطینه استنباط نمی شود بلکه ضرورت حفظ مرز ها استنباط می شود.