پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ در این اثر، که به همت گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده، شیوه های تبلیغ و سخنرانی دینی بر اساس تجربه ها و توصیه های ۷ تن از وعاظ و سخنرانان مطرح کشوری تهیه و تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه گروه تولید محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کتاب «پله های منبر(یافته هایی از سال ها وعظ و خطابه)» را منتشر کرد.

تبلیغ، اساسی ترین رکن در دعوت تنشگان کمال به سوی فضایل الهی و انسانی است و مبلّغ، عهده دار ایفای این وظیفه بزرگ است. با توجه به اهمیت تبلیغ و آثار و برکات این امر مهم در معرفی و گسترش دین مبین اسلام، بهره مندی از تجربه های مبلغان نمونه و موفق در حوزه تبلیغ دینی، بسیار ضروری و مفید است. بدان امید که خوانندگان گرامی و طلاب مبلغی که قصد تبلیغ و سخنرانی در منابر را دارند، بهره کافی را از این تجربه ها و آموزه ها سازنده ببرند و با آگاهی بهتر، به امر حیاتی تبلیغ همت گمارند.

توسط معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نشست هایی را با عنوان «انتقال تجربیات تبلیغی» با حضور مبلغان بنام کشور، حجج اسلام والمسلمین آقایان محسن قرائتی، حسین انصاریان، ناصر رفیعی محمدی، سید حسین حسینی قمی، حسین گنج، علی نظری منفرد و محمدحسین فلاح زاده برگزار شد که در این نشست ها، این اساتید ارجمند به بیان برخی از اصول و شیوه های تبلیغ و تجربه های خویش در این باره پرداختند.

اثر پیش رو که طی هفت فصل سامان یافته، شیوه های بنیادین منبر و سخنرانی دینی را بر اساس تجربیات این افراد به زبانی ساده و روان تدوین نموده و موضوعات و مباحث مربوط به تبلیغ را ارائه کرده است.

از جمله ویژگی های کارآمد این کتاب، آن است که هریک از این مبلغان نمونه و فرهیخته بر خی از موضوعات کلیدی و منابع پیشنهادی خود را نیز که در امر تبلیغ بسیار لازم و راهگشاست، معرفی نموده اند.

ساختار کتاب:

این اثر در هفت فصل به بیان تجربه ها و توصیه هایی از خطبای توانای کشوری در باب تبلیغ اعم از مهارت های تبلیغی، ویژگی های مبلغ راستین، شیوه های اثر بخش و نکات کاربردی درباره منبر و... می پردازد.

در فصل اول این اثر، تجربه ها و توصیه های تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اعم از اهمیت و ارزش مبلغ و تبلیغ، تبلیغ دین با عمل، حسن خلق مبلغ، حکایت سید محمدحسن غیب شاه، تأثیر آیات و روایات بر نفوس مردم، آسان گیری و بیان تدریجی احکام، توسط و بیان مصیبت امام حسین(ع)، منبرهای کوتاه، مخاطب قرارن دادن مردم و معرفی منابع و موضوعات پیشنهادی و... آمده است.

فصل دوم کتاب «پله های منبر»، به تجربه ها و توصیه های تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی در مسأله تبلیغ پرداخته شده که مشتمل بر تلاش برای منبری شدن، انتخاب سبک مناسب در منبر، تقلید در منبر، ارائه مطالب نو، روضه خواندن، کوتاه بودن سخنرانی و رعایت شرایط مکانی، مطالعه برای منبر، اولویت تفسیر موضوعی نسبت به تفسیر ترتیبی، ضبط جلسات و منابع و موضوعات پیشنهادی و... است.

معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در سومین فصل از این اثر، به تجربه ها و توصیه های تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی از جمله منبر رسانه ای بی نظیر، ارائه سخنرانی و روضه مستند، کوش دادن به منبر دیگران، بیان نکات جدید و پرهیز از مطالب تکراری، داشتن سبک مشخص در منبر، اهمیت تبلیغی غیر رسمی، جایگاه شعر در منبر، اهمیت فیش برداری، انذار و تبشیر توأمان و... می پردازد.

کتاب «پله های منبر» تجربه ها و توصیه های تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی را در قالب فصل پنجم تبیین می کند که برخی از این توصیه ها عبارت از اهمیت قرآن و تفسیر، نگاه جدید به قرآن، قرآنی و ظریف صحبت نمودن، تبلیغ در مناطق گمنام، تبلیغ همسو با رضایت امام زمان(عج)، نپرداختن به مسائل غیرمبتلابه، استفاده از لحظات ناب برای تبلیغ، نترسیدن در بیان احکام الهی، تسلط بر منبر و داشتن مطالعه است.

فصل ششم این اثر به تجربه ها و توصیه های تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین حسین گنجی اختصاص یافته که از جمله این توصیه ها می توان به مغرور نشدن به تعریف مردم، توجه به اهل بیت(ع)، طولانی نبودن منبر، بی توجه بودن به تعداد جمعیت، پرهیز از تقلید محض در سخنرانی، توجه به همه ابعاد اسلام و هم رنگی و همراهی با مخاطب، اشاره کرد.

ششمین فصل از کتاب «پله های منبر» برگرفته از تجربه ها و توصیه های حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد است که برخی از این توصیه ها مشتمل بر توجه به خطابه در کنار دروس حوزوی، شیوه روضه خوانی، چینش مطالب منبر، شیوه بیان احکام شرعی، منبر کوتاه، تقلید از منبرهای دیگر، آمادگی همیشگی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha