پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویری از حرم حضرت عباس(ع) در ایام اربعین

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد:حضرت عباس(ع) با درخشش فوق العاده در عرصه بندگی، ادب و وفا و ولایتمداری، به اُسوه برتر همه جوانمردان عالم تبدیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ولادت باسعادت قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز اظهار داشت: هر چند که درباره سیره و زندگانی این امامزاده واجب التعظیم چندان در منابع تاریخی، مطالبی وجود ندارد اما اجمالاً آن چه به خصوص ما از حماسه و رشادت و ادب ایشان در قضایای مربوط به کربلا شنیده و خوانده ایم، نشان می دهد که این بزرگوار الگو و اُسوه همه جوانمردان عالم است.

وی افزود: حضرت عباس(ع) شخصیتی است که در مکتب امیرالمومنین(ع) رشد و نمو یافته و تربیت یافته شیرزنی باادب و باوفا همچون حضرت ام البنین(س) است و ضمناً از وجود دو امام معصوم یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بهره های فراوان بُرده است.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه همچنین گفت: آنچه مسلم است این که حضرت ابوالفضل(ع) در عرصه وفاداری و جوانمردی سرآمد روزگار خویش و بلکه همه تاریخ است و شاید در این جا ذکر فقط یک جمله از امام حسین(ع) در شب عاشورا برای ما کافی باشد که ذاکرین اهل بیت(ع) و منبری ها نیز بارها در مجالس روضه برای ما گفته اند، آن جا که امام حسین (ع) خطاب به حضرت ابوالفضل (ع) می فرماید:" بنفسی انت یا اخی"

وی بیان داشت: این که یک امام معصوم این چنین کسی را مورد خطاب قرار می دهد و حقاً این فرمایش حضرت جزو امور صحیح و مورد تایید می باشد، نشان از آن دارد که حضرت عباس(ع) دارای چه جایگاه و مقام ممتاز و رفیعی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: همچنین بر اساس کلام نورانی امام علی (ع) که فرمود: " میراثی گرانبهاتر از ادب نیست"، قمر بنی هاشم(ع) با آن ادب و فروتنی بالای خویش در برابر پدر و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نشان داد که بالاترین ارث را از پدر بزرگوارش به ارث برده است.

وی همچنین افزود: این که ایشان را حقیقتاً الگوی برتر جوانمردان می دانیم به این جهت است که حضرت عباس(ع) در همه عمر شریف خویش در سایه بندگی خدا و سپس ولایت امام معصوم توانسته با مهار هوای نفس و خودسازی و تهذیب، به این جایگاه و مقام کم نظیر برسد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha