جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام سجاد

حوزه/ صحیفه سجادیه کتاب دائرة المعارف الهیه به زبان دعا می باشد که به اخت القرآن، زبور آل محمد و انجیل اهل بیت(ع) نام گرفته است که پس از قرآن و نهج البلاغه مهمترین کتاب عالم تشیع از طرف یک معصوم(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ولادت امام سجاد(ع) گفت: یکی از کتابهای معروف این امام همام صحیفه سجادیه است. این کتاب دائرة المعارف الهیه به زبان دعا می باشد که به اخت القرآن، زبور آل محمد و انجیل اهل بیت(ع) نام گرفته است که پس از قرآن و نهج البلاغه، مهمترین کتاب عالم تشیع از طرف یک معصوم(ع) است.

 این استاد عالی حوزه اظهار داشت: این کتاب از فصاحت و بلاغت کم نظیری برخوردار بوده و دارای ۵۴  دعا است. ابتدای آن با التحمیدلله عزوجل شروع شده و آخر آن نیز در ارتباط با دفع اندوه و غم  و استکشاف الهموم است.

وی افزود: یکی از دعاهای بسیار معروف در این کتاب، مکارم الاخلاق است که شروح بسیاری مانند ریاض السالکین دارد. از فقرات بسیار زیبای دعای مکارم اخلاق این است که می فرماید « اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَبَلِّغْ بِایمانی اَکْمَلَ الْایمانِ،
بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ایمانم را به درجه کامل‏ترین ایمان رسان، وَاجْعَلْ یَقینی اَفْضَلَ الْیَقینِ، وَانْتَهِ بِنِیَّتی اِلی‏ اَحْسَنِ النیات و یقینم را برترین یقین گردان، و نیتم را به بهترین نیت‏ها و...»
وی بیان داشت: صحیفه سجادیه در واقع روش بسیار موفق امام سجاد(ع) در مبارزه با انحرافات و شناساندن معارف و حقایق الهی در دوران خفقان بی نظیر دوران حکومت اموی است.
این استاد خارج فقه و اصول گفت: صحیفه سجادیه دقیق ترین مباحث خدا شناسی، مسائل اجتماعی، سیاسی، نکات تاریخی و عرفانی ناب اسلامی را در قالب دعا ارائه می نماید که رهبر انقلاب دعای هفتم کتاب شریف را برای دفع بلا توصیه کردند. مرحوم آیت الله مرعشی وقتی این کتاب شریف را به دانشمند معروف عامه به نام طنطاوی، هدیه دادند، این دانشمند عامه می گوید« پس از مطالعه این کتاب، این کتاب را فوق مخلوق و پایین از کتاب خالق دیدم.
رئیس انجمن اصول فقه حوزه در پایان افزود: تأثیر دعا و نیایش در برابر موجود قادر و خالق هستی و قدرت بی انتهایی عالم وجود در رفع اضطراب و نا امنی روحی و روانی انکار ناپذیر است و در این زمان دعا می تواند در برابر ویروس کرونا کمک شایانی به آرامش روحی و روانی داشته باشدکه بسیار به آن نیاز داریم.
313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha