جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حق جو

حوزه/ یکی از کارهای کهامام سجاد(ع) انجام می داد والان جامعه المصطفی عهده دار آن است، تربیت شاگرد برای مناطق دور دست برای انتقال مفاهیم دینی و ارزشی و نشر محتواهای ضداستکباری برای بیداری مردم در جهان بود.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام ولادت امام سجاد(ع) گفت: تاریخ زندگی حضرات معصومین(ع) نشان می دهد که همه این بزرگواران در مسیر سعادت، تکامل و معنویت جسمی و روحی بشر و مبارزه با طاغوت، مفسدین و منحرفین گام بر می داشتند.

این کارشناس مسائل تربیتی افزود: امام سجاد(ع) نیز به دلیل شرایط خاص آن زمان و بعد از حادثه عاشورا و جو سنگین و خفقان حاکمان ظلم و جور، برای برقراری با شیعیان اقدام به راه اندازی مدل ارتباطی خاصی به نام دعا کرده بودند.

این مشاور امور خانواده اظهارداشت: با نگاه به سخنان و دعاهای حضرت متوجه می شویم، این دعاها دارای ابعاد اجتماعی، سیاسی،  فردی، فرهنگی و ... بوده است. آن امام همام به دلیل محدودیتها و محرومیت ها و رعب و وحشت از سوی اربابان ظلم و جور، چاره جز برقراری ارتباط از طریق دعا نداشت و همین مدل ارتباطی نیز در آن بسیار اثرگذار و پاسخ گو بود به طوری که این مکتب مقدمه ای برای راه اندازی مکتب تربیتی و فرهنگی به نام حوزه علمیه می شود.

وی بیان داشت: بخشی از دعاهای حضرت، ضد استکباری بود و ایشان مبانی و مفاهیم ضد استکباری را از همین طریق به شیعیان و دوست داران منتقل می کردند و همین خود زمینه ای برای آمادگی مردم برای هرگونه مقابله با مستکبران می شد.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو گفت: دراین رابطه می توان با دعای بسیار پر محتوای خمسه عشر اشاره کرد. این دعا دارای محتوای سیاسی و معنوی و مدل جدیدی برای مبارزه با دشمن و استکبار است. در واقع این مدل روش جدیدی برای به حرکت در آوردن صفوف مسلمین و نشر معارف دینی و ضد استکباری بود که در آن زمان بسیار کارساز واقع شد.

این کارشناس مسائل تربیتی افزود: یکی از کارهایی که حضرت انجام می دادند والان جامعه المصطفی عهده دار آن است، تربیت شاگرد برای مناطق دور دست برای انتقال مفاهیم دینی و ارزشی و نشر محتواهای ضداستکباری برای بیداری مردم در جهان بود.

این مشاور امور خانواده اظهارداشت: یکی از کارهای ویژه ای که حضرت ایجاد کرد، فرهنگ دعا نویسی و دعا خوانی بود. این مسئله موجب می شد مردم به بهانه های مختلف خدمت امام(ع) برسند و امام هم از این فرصت نهایت بهره برداری را انجام می داد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha