چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

حوزه/ هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه خراسان در ارتباط با طرح مسأله بیوتروریسم بودن ویروس کرونا گفت و گویی را با معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، بعد از جریان شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران احتمال دست ساز بودن این ویروس و مسأله بیوتروریسم بودن آن با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) مطرح شد.

 در این موضوع صاحب نظران دیدگاه‌های مختلفی داشتند، نظرات و ایده های گوناگون پیرامون این قضیه، سبب شد هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در راستای احساس دغدغه و نیاز نسبت به آن در جامعه امروز، پیرامون این موضوع گفت و گوهایی با صاحبان نظر و متخصصان داشته باشد.

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این باره در گفت و گوی تلفنی با حجت الاسلام روحانی، دبیر هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه در خصوص احتمال بیوتروریسم بودن آن، گفت: این مسأله محل بحث است، چراکه محققان زیادی در آزمایشگاه هایشان روی ویروس های مختلف مشغول فعالیت هستند و با این ایده که اگر چین این را درست کرده است، پس چرا بیشترین ضربه به خودش وارد آمده است.

وی با بیان این که از طرفی دیگر باید مطمئن باشید که آمریکا بزرگ ترین مشکلات را بر اثر این ویروس متحمل خواهد شد، عنوان کرد: امروز بسیاری از کشورها از جمله اروپا به شدت درگیر این بیماری شده اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این که بالاخره اگر بیوتروریسم باشد نباید همه دنیا و همه کشورها را درگیر می کرده و حال آن که واقعاً اینگونه است، خاطرنشان کرد: به نظر باید بیشتر به قدرت و خلقت پروردگار توجه کرد که چه طور یک ویروس که مجموع وزن آن در کل دنیا به ۵ گرم نمی رسد تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر را در سراسر دنیا کشته است و بنابراین این موضوع باید ما را به خود بیاورد که در رموز خلقت به دقت بنگریم.

نگاه دکتر مشکات به مسأله بیوتروریسم بودن کرونا

دکتر زهرا مشکات، استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت و گوی جداگانه با دبیر هیأت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش درباره احتمال بیوتروریسم بودن کرونا عنوان کرد: طبیعت ویروس ها این است که در طبیعت هم تغییرات ژنتیکی دارند، بنابراین بررسی احتمال حمله بیوتروریستی در مورد آن نیاز به زمان بیشتری دارد و کار ساده ای نیست و نمی توان به صورت متقن حرفی زد.

وی با بیان این که در سال ۲۰۰۳ با ویروس سارس مواجه شدیم که برخلاف سایر هم خانواده های خود سندروم حاد تنفسی شدید در تعداد زیادی از افراد آلوده ایجاد می کرد، افزود: از ویروس های قبل از سارس انتظار ۲ درصد عفونت حاد تنفسی شدید می رفت که موارد نادری منجر به مرگ می شدند این رقم در مورد ایجاد بیماری شدید آن بسیار بالا و مرگ و میر به  ۱۰ درصد رسید. آن موقع بنده اعتقاد داشتم که این ویروس یک موضوع بیوتروریسم است که البته با توجه به اینکه ویروس هایی با ماده ژنتیکی RNA مرتبا دچار جهش می شوند  اثبات این موارد سخت می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که ما هنوز کار تحقیقاتی روی ویروس را شروع نکرده ایم، بیان کرد: دلیلش نیز آن است که همه نیروی ما روی تست های تشخیصی بیماری متمرکز شده است.

دکتر مشکات با بیان این که کشت ویروس برای تحقیق روی آن نیاز به آزمایشگاه سطح۳ دارد و اکنون آزمایشگاه هایی که در اختیار ماست، سطح ۱ و ۲ می باشد و تنها کار تشخیصی می توانیم انجام دهیم، گفت: پس از پشت سر گذاشتن بحران و با توجه به ضرورت، احتمالاً مقدمات راه اندازی این آزمایشگاه فراهم آید و تحقیقات در آن انجام شود.

وی افزود: البته هم اکنون یک سری فعالیت های بیوانفورماتیک روی ژنوم های ثبت شده وجود دارد اما در خصوص احتمال بیوتروریسم در مورد آن شک وجود داشته و این مورد، حتما نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha