پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد و در داد و ستد فرهنگی و اجتماعی حضوری جدی و فعال داشته باشد؛ هویت روحانیت در کنار هویت فرهنگی و مشاوره ای و دینی یک هویت خدمتگزار و امداد رسان نیز بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در دیدار مهندس ترکمانه مدیر عامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و هیات همراه که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تشکر از فعالیت های صورت گرفته توسط بنیاد احسان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، با اشاره به حضور جدی و فعال مردم و گروه های جهادی در حوادث گوناگون در کشور گفت: کرونا تجربه جدیدی بعد از حدود نیم قرن برای بشر جدید بود  و جهان با یک سختی فوق العاده مواجه شد و کشور ما نیز در این آزمون بزرگ قرار گرفت که لازم است مجدد تشکر و قدردانی از همه کسانی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس و بیماری هستند اعم از پرشکان، پرستاران و سایر کادر درمانی در کشور،کرد.

وی افزود: آنچه از همه مهم تر و برجسته تر است، حضور مردم در صحنه های گوناگون است  از شکل گیری انقلاب اسلامی تا تشکیل جهاد سازندگی، دفاع مقدس، سیل، زلزله و امروز هم مبارزه با کرونا؛ انتقال این تجربه موفق به دنیای اسلام و محور مقاومت بسیار ارزشمند و قابل توجه است که کسانی با روحیه جهادی و مخلصانه بدون کمترین مزد و مواجبی اینگونه به مردم خدمت کنند که باید از همه آنان تقدیر و تشکر کرد.

امام جمعه قم با بیان پیشتازی قم در اعلام و پیشگیری این بیماری، گفت: قم پیشتاز در شناخت کرونا و اعلام و پیشگیری از آن بود و حوزه و روحانیت نیز در این قضیه پیشتاز بودند و در همه کارها و اقدامات خود نظریات کارشناسان را چه در بحث قرنطینه و چه در سایر تصمیمات اعلامی مدنظر داشته است.

مدیر حوزه های علمیه، با اشاره به وجود ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه، گفت: از حدود دو سال قبل یک ستاد حوزوی حوادث و بحران با حضور همه نهادهای حوزوی شکل گرفت و در این مدت کوتاه در عرصه های گوناگون همانند زلزله کرمانشاه، سیل سال قبل و امروز نیز در قضیه کرونا منشأ خدمات و برکات زیادی بوده است و در سایر استان ها نیز این ستاد فعال است.

آیت الله اعرافی گفت: در قضیه مبارزه با کرونا صدها طلبه جهادی و جوان بدون کوچکترین مزد و مواجبی و به صورت کاملا خودجوش و آتش به اختیار وارد میدان شدند و از هر کاری که برای خدمت به بیماران بود دریغ نکردند از ضدعفونی کردن معابر شهری گرفته تا حضور در بیمارستان ها و حتی در غسل و کفن و دفن اموات کرونایی.

وی افزود: حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد و در داد و ستد فرهنگی و اجتماعی حضوری جدی و فعال داشته باشد؛ هویت روحانیت در کنار هویت فرهنگی و مشاوره ای و دینی یک هویت خدمتگزار و امداد رسان نیز بوده است.

امام جمعه قم با نقد سخن کسانی که می گویند، چرا روحانیون و طلاب در بیمارستان ها حضور دارند و این کار آنان چه معنایی می دهد خاطر نشان ساخت: روحانیت همانگونه که گره گشایی از گره های فکری و فلسفی دانشمندان و تبیین دقیق فلسفی انجام می دهد و همانند علامه طباطبایی(ره) آن گونه منشأ خدمات بزرگ در عرصه های گوناگون فکری و علمی و دینی می شود، اما در عین حال هویت آن اقتضا می کند که در بیمارستان ها هم حضور پیدا کند و به مردم و بیماران خدمت نماید و حتی در بیمارستان ها تی نیز بکشد و این کار  آنان اتفاقا  درشأن روحانیت است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: البته همانگونه که قبلا هم در دفعات گوناگون عرض کردم این حضور طلاب و روحانیون در عرصه های گوناگون باید مطابق با نظرات کارشناسان باشد کما این که در این مدت نیز اینگونه بوده است.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این دیدار که حجج اسلام والمسلمین رجایی و ملکدار نیز حضور داشتند، مهندس ترکمانه، مدیرعامل بنیاد احسان، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته توسط این بنیاد ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha