جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
داریوش سجادی

حوزه/ روزنامه‌نگار مقیم آمریکا گفت: کشورهای غربی و اروپایی که تا قبل از کرونا گرایش‌های مادی بسیاری داشتند، امروز شاهد رفتارهای دینی در بین آن‌ها هستیم، میل گرایش به دین پیدا کردند، در برخی کشورهای اروپایی مردم به سراغ مسلمانان می‌روند تا از مصادیق عبادت آنان برای یافتن آرامش استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، داریوش سجادی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی مقیم آمریکا، امروز در نشست مجازی ویژه‌برنامه کانون فرهنگی یک هفتاد و سوم در روزهای مبارزه به کرونا با عنوان کرولایو، به موضوع وضعیت آمریکا و اروپا در مقابله کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا از شرق آسیا حرکت کرد و امروز تقریباً تمام کشورهای جهان را در برگرفته است، به‌خصوص اقتصاد جهانی را دچار مشکل کرده است که تبعات سیاسی به همراه دارد.

وی بابیان اینکه مخالف این است که بیماری کرونا را سیاسی جلوه دهیم، بلکه صرفاً یک بیماری است، افزود: مردم ایران بعد از ۴۱ سال از انقلاب اسلامی با بحران غریبه نیستند، به‌نوعی تجربه‌های مختلف و ایستادگی‌های فراوانی که در مقابل مسائل و مشکلات داخلی و خارجی داشته‌اند، برای آن‌ها مقابله با بیماری کرونا و نگرانی‌هایی که می‌تواند ایجاد کند راحت‌تر است.

روزنامه‌نگار ایرانی مقیم آمریکا با بیان اینکه در مقابله با بحران در جوامعی مانند آمریکا رفتارهای نامتعارف زیاد می‌بینیم، افزود: چند سال پیش که در شهر نیورلئان سیل خانمان‌برانداز اتفاق افتاد، وقتی در شهر اقتدار پلیس شکسته شد، بزهکاری های فراوانی اتفاق افتاد، به شکلی که عموم مردم در مقابل یکدیگر با اسلحه از خودشان دفاع می‌کردند.

سجادی که در ایالت آریزونای آمریکا اقامت دارد، از وضعیت اعلام قرنطینه و کرونا در این ایالت، گفت: ایالت آریزونا در آن بحث نژادپرستانه مطرح است و به شکل عادی مردم نیاز به مجوز رسمی برای اسلحه ندارند و بعد از اعلام بیماری کرونا رفتار مردم برای تهیه دستمال توالت و تهیه کلت و اسلحه در این شرایط بیشتر شد که برای من قابل‌فهم نیست برای مبارزه با کرونا اسلحه و کلت چه کمکی می‌تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه در ایالت‌های آمریکا و اروپا در ویدئوهایی که در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد، شاهد نزاع‌های خیابانی برای تهیه دستمال توالت در بین مردم بودیم، افزود: مردم ایران در این شرایط نشان دادند مقاوم‌تر هستند. در ایالت‌های مختلف آمریکا رفتار مردم و نوع مدیریت شهری متفاوت است، ولی تهیه اسلحه در این روزها توسط مردم به این معناست که مردم می‌خواهند خودشان امنیت خود را بر عهده بگیرند.

 روزنامه‌نگار ایرانی مقیم آمریکا با بیان اینکه از روز سه‌شنبه در ایالت آریزونا، فرماندار حضور مردم در شهر را ممنوع اعلام کرده است، افزود: در ایالت‌های مختلف پزشکان بازنشسته را فراخوان همکاری مجدد داده‌اند، پرستاران باید از ماسک‌های یک‌بارمصرف بیش از یک‌بار استفاده کنند، این شرایط به دلیل کمبود ماسک و تجهیزات بهداشتی در کشوری است که ادعای مهد آسایش داشت.

سجادی افزود: ویروس کرونا در آمریکا در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی بسیار تأثیرگذار بوده است، در شهری مانند نیویورک که پایتخت اقتصادی این ایالت است، این روزها تبدیل به شهر ارواح شده است، تمام دستگاه‌های تجاری، تفریحی و اقتصادی تعطیل است و در شهرهایی مانند کالیفرنیا و واشنگتن نیز شرایط به همین‌گونه است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط قبل و بعد از کرونا در تمام دنیا تغییر می‌کند، این روزها شاهد همدلی جهانی هستیم که تفهیم کنیم، این جهان خانه مشترک ماست؛ زمین دارد این روزها انتقام خود را از ما می‌گیرد که آلوده‌شده است، وضعیت اقتصادی، سیاسی دولت‌ها بعد از کرونا بسیار متفاوت خواهد بود.

سجادی با اشاره به اینکه در کشورهایی که ادعای مهد آزادی داشتند که هر کس می‌تواند هر طور زندگی کند هر چیزی که خواست می‌تواند بخورد، این دیدگاه بعد از کرونا تغییر خواهد کرد، افزود: ویروس کرونا در کشور چین کشف شد که از مواد غذایی بوده است، امروز نباید منکر شد، شیوه خوراک و رفتار جامعه و یک ملت می‌تواند بر روی سایر کشورها تأثیرگذار باشد.

تحلیل‌گر مسائل آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار «حوزه» مبنی بر این که گرایش مردم به دین و ادیان الهی پس از بیماری کرونا در اروپا و آمریکا به چه نحو است؟ گفت: کشورهای غربی و اروپایی که تا قبل از کرونا گرایش‌های مادی بسیاری داشتند، امروز شاهد رفتارهای دینی در بین آن‌ها هستیم، میل گرایش به دین پیدا کردند؛ در برخی از کشورهای اروپایی مردم به سراغ مسلمانان می‌روند تا از مصادیق مسلمانان در عبادت، راه دستیابی به آرامش و مقابله بهتر با کرونا را پیدا کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha