پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پاپ فرانسیس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حج به حالت تعلیق درآمد

رسانه‌های دولتی عربستان سعودی از تعلیق ثبت‌نام و اعزام مسلمانان به حج و عمره مفرده با توجه به شیوع بی سابقه کرونا در جهان توسط وزیر حج و عمره‌ی عربستان خبر دادند. عربستان سعودی از مسلمانان خواسته است که با توجه به گسترش ویروس همه‌گیر کرونا و تا بهتر شدن شرایط از ثبت‌نام و حضور در حج و عمره مفرده پرهیز کنند و فعلا صبر کنند.به طور معمول سالانه حدود ۲/۵ میلیون زائر برای انجام مناسک حج در مقدس‌ترین اماکن اسلام در مکه و مدینه گرد هم جمع می‌شوند که این امر یک بار در طول زندگی برای هر مسلمان متمول به وقوع می‌پیوندد و منبع اصلی درآمد برای مسند پادشاهی عربستان است.

پاپ از آتش‌بس جهانی حمایت کرد

پاپ از ایده دبیرکل سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس جهانی حمایت کرد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد چند روز پیش ایده برقراری آتش بس در جهان را مطرح کرده بود. او از همه طرف‌های جنگ و درگیری در کل جهان خواسته بود به دلیل شیوع ویروس کرونا برای مدتی آتش‌بس اعلام کنند تا تمرکز همه به مبارزه با این ویروس معطوف شود. حالا پاپ فرانسیس رهبر ۸۳ ساله کاتولیک‌های جهان نیز از این ایده حمایت کرده است.پاپ با اعلام اینکه بیماری مرز نمی‌شناسد از همه خواست درگیری‌های نظامی را متوقف کنند؛ وی از کشورهای جهان نیز خواست تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به جنگ‌های جهان به کار بگیرند.

چین کتاب آسمانی را به آتش کشید

گزارش های جدید منتشر شده نشان دهنده افزایش سرکوب دینی و فرهنگی مسلمانان در چین با تعطیل کردن مدارس اسلامی و به آتش کشیدن هزاران نسخه از کتاب آسمانی قرآن است.در گزارشی که «بیتر وینتر» آن را منتشر کرده آمده است:از زمانی که «شی جین پینگ» به ریاست جمهوری چین رسید سیاست های سرکوب مذهبی در این کشور آغاز شد و بسیاری از مدارس اسلامی تعطیل شدند. حالا مسلمانان در چین نگران نابودی کامل فرهنگ اسلامی در این کشور و منتقل نشدن این فرهنگ به نسل های بعد از خود هستند.مدرسه عربی زبان در روستای «ژونگشان» چین که در سال ۱۹۸۵ میلادی تاسیس شد پذیرای دانش آموزان مسلمان از سراسر این کشور بود و دوره های مطالعه و آموزش قرآن را نیز برگزار می کرد اما در نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی این مدرسه تعطیل شد و همه معلم ها و دانش آموزان آن به خانه هایشان فرستاده شدند.یکی از منابع محلی دولتی در این باره به «بیتروینتر» گفت:این مدرسه برای جلوگیری از گسترش اسلام و جلوگیری از آموزش قرآن و زبان عربی تعطیل شد.همچنین در جولای سال ۲۰۱۹ میلادی،مدیر و برخی از معلمان و دانش آموزان یکی از مدارس خصوصی اسلامی در «یینچوان» که در منطقه خودمختار «هوئی نینگشا» واقع شده است دستگیر و به خاطر توزیع قرآن در این مدرسه مورد بازجویی قرار گرفتند.به گفته یکی از معلمان این مدرسه حدود ۱۰۰ هزار نسخه قرآن در این مکان به آتش کشیده شدند.در این گزارش آمده است که تعطیلی مدارس و به آتش کشیدن قرآن تنها بخشی از کمپین ریشه کن کردن دین و فرهنگ اسلامی در چین است که در سکوت جامعه بین الملل به شدت در حال گسترش است.

وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی به وضعیت هشدار رسید

جمعی از فعالان فضای مجازی در زمینه آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی نسبت به وخامت حال وی هشدار دادند.بر اساس آخرین گزارش ها ویروس کرونا در نیجریه نیز شیوع داشته و وضعیت شیخ زکزاکی و همسرش خانم زینت از نظر بهداشتی مناسب نیست.این احتمال وجود دارد که در سایه هیاهوی رسانه‌ای به راه افتاده بر اثر ویروس کرونا، دولت نیجریه جنایت جدیدی نسبت به شیخ زکزاکی مرتکب شود. گزارش‌هایی از شورش در زندان نیز موجب نگرانی بیشتر طرفداران شیخ زکزاکی شده است.تاکنون چندبار دادگاه رهبر نهضت اسلامی نیجریه به تعویق افتاده یا بدون نتیجه برگزار شده است و نوبت بعدی دادگاه ۲۳ و ۲۴ آوریل (حدود سه هفته دیگر) است.همچنین تظاهرات روزانه در مناطق مختلف نیجریه در اعتراض به بازداشت این روحانی مجاهد ادامه دارد.متاسفانه با گذشت ۴ سال از بازداشت این رهبر بزرگ شیعیان نیجریه که در بیداری ملت‌ها به ویژه مردم آفریقا سهم بسزایی داشته است تلاش های مردمی و رسانه ای در حد و توانی نبوده اند که منجر به آزادی وی شود.

علما بمبئی به سوزاندن اموات کرونایی مسلمان ایست داد

مجمع علما و خطبای بمبئی هند در واکنش به اعلام رئیس پلیس این شهر مبنی بر سوزاندن اموات کرونایی اعلام کرد که در دین اسلام و طبق دستور و فتوای مراجع دینی ما سوزاندن میت جائز نیست و متوفای کرونایی هم باید مانند فوت شدگان عادی با رعایت مسائل بهداشتی دفن شود. در این نامه آمده است: از طرف رئیس پلیس اعلام شده بود میت کرونایی باید سوزانده شود؛ اما پیگیری ها سبب شد جلوی این کار گرفته شود و او دستور خود را پس بگیرد، ما از نهاد هایی که باعث لغو این دستور شدند تشکر می‌کنیم زیرا آنها کشور را از یک بحران جدید نجات دادند. از دست اندرکاران قبرستان ها هم انتظار داریم که برای دفن متوفای کرونایی دقت و برنامه ریزی بیشتری داشته باشد تا افراد سودجو نتوانند از این مسئله سوء استفاده کنند.

مراکشی ها سوء‌استفاده سلفی‌ها از کرونا را محکوم کردند

مراکشی ها مواضع سلفی ها که تعطیلی مساجد در دوران مبارزه با شیوع کرونا را حمله به اسلام توصیف کرده اند به شدت محکوم کردند.سلفی ها که در به انحراف کشیدن اصول و ارزش های دین مبین اسلام مشهور هستند تلاش می کنند تا از شرایط کنونی و تعطیلی مساجد برای القای افکار انحرافی خود استفاده کنند.آنها تلاش کرده اند تا تعطیلی مساجد که از اقدامات انجام شده از سوی مقامات مراکش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است را نه اقدامی برای نجات جان انسان ها بلکه اقدامی برای حمله به دین اسلام جلوه دهند.«ابونعیم» از رهبران سلفی با انتشار ویدئویی در فیس بوک از شورای عالی علمای مراکش خواست تا به جای تعطیلی مساجد مکان های دیگری را موجب گسترش شیوع ویروس کرونا می شوند ،تعطیل کنند.وی مدعی شد که تعطیلی مساجد یک فاجعه و حمله به اسلام است و من در این باره به دولت مراکش هشدار می دهم.فعالان دینی و مذهبی می گویند که اظهارات ابونعیم برای تضعیف تلاش های دولت در جلوگیری از شیوع گسترش ویروس کرونا در حقیقت کاشتن بذر اختلاف بدون توجه به منافع عمومی در این وضعیت بحرانی است.«محمد رفیقی»، محقق مطالعات اسلامی در مراکش در این باره گفت:اظهارات ابونعیم محکوم است و اکنون جایی برای فتواهای تکفیری که تلاش های دولت برای مقابله با بحران کرونا را در معرض خطر قرار می دهد،وجود ندارد.

ریاض دست به ضدعفونی گسترده کلام الله مجید زد

وزارت امور اسلامی، تبلیغات و ارشاد عربستان در گزارشی اعلام کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، ۸۷۲۴ مسجد در استان‌های مختلف این کشور ضدعفونی شدند که در همین راستا، ۱۷ میلیون و ۴۴۸ هزار نسخه قرآن نیز در حجم و اندازه‌های مختلف ضدعفونی شد.در این گزارش آمده است: در راستای اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت شهروندان و نمازگزاران و در پایان مرحله نخست طرح نظافت و ضدعفونی مساجد، ۴ میلیون و ۳۶۲ هزار متر از فرش مساجد، ۵۲۳ هزار و ۴۴۰ قفسه‌ قرآن و ۵۰ غسال‌خانه‌ نیز مورد ضدعفونی قرار گرفت.وزارت بهداشت عربستان آخرین آمار مبتلایان به کرونا در این کشور را ۱۵۶۳ نفر اعلام کرد و همچنین از دو مورد فوتی جدید ناشی از کرونا در مدینه منوره خبر داد.

دارالفتوای مصر فتوای پخش قرآن را صادر کرد

احمد ممدوح، دبیر فتوای دارالفتوای مصر، با انتشار کلیپ ویدئویی در حساب کاربری خود در فیسبوک به استفتائی پیرامون پخش تلاوت قرآن از بلندگوهای خارجی مساجد پاسخ داد. احمد ممدوح در این باره گفت: از آنجا که پخش تلاوت آیات قرآن از بلندگوهای خارجی مساجد ممکن است، ایجاد مزاحمت برای مردم داشته باشد، این امر از مصداق منکرات است.وی گفت: قرآن منکر نیست، اما پخش تلاوت قرآن از بلندگوهای مساجد که سبب مزاحمت شود امری منکر است، چرا که ممکن است فردی بیمار یا مسن باشد و یا این که بخواهد بخوابد که ما با این کار حریم خصوصی او را نقض می‌کنیم و او را مجبور به گوش دادن به قرآن می‌کنیم.دبیر فتوای دارالفتوای مصر گفت: تنها پخش اذان و اقامه از بلندگوهای خارجی مساجد مشروع است و ادعیه و اذکار نماز نیز بهتر است از بلندگوها پخش نشود و این امر نیز می‌توان از مصداق منکرات باشد.

سازمان تبلیغات اسلامی دست به مبارزه جهادی علیه کرونا زد

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ بیان کرد: درپی شیوع ویروس کرونا، ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور جهت مبارزه با بیماری کرونا و پیشگیری از شیوع این بیماری در نقاط مختلف کشور، از ظرفیت مؤسسات و خانه‌های قرآنی تحت پوشش سازمان دارالقرآن در راستای تولید ماسک و اقلام بهداشتی، تولید لباس گان و همچنین، ضد عفونی کردن معابر و محلات بهره می‌گیرند تا به یاری خداوند این ویروس را شکست دهیم.وی ادامه داد: این کارگاه‌های مختلف در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و برخی روستاها به عنوان فعالیت شبکه قرآنی وابسته به سازمان دارالقرآن الکریم در کنش اجتماعی به موضوع کرونا و خدمات‌رسانی در استان‌ها آغاز به فعالیت کرده‌اند.رئیس سازمان دارالقران الکریم با بیان اینکه استقبال از این طرح به حدی زیاد بود که موفق شدیم به همت این عزیزان تولید ماسک را روزانه به ۷ هزار افرایش دهیم، گفت: ماسک‌های تولیدی به صورت رایگان در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و همچنین، در بین عموم مردم با اولویت مناطق محروم و روستایی توزیع می‌شود.

آیت الله العظمی وحید خراسانی به تیم بهداشت و درمان قم کمک کردند

حضرت آیت الله وحید خراسانی با اهدای هزار عدد ماسک N۹۵  و همچنین ۲۰۰ دست لباس سرهمی ویژه بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی قم، به منظور کمک به ریشه کنی ویروس کرونا کمک کردند. حضرت آیت الله وحید خراسانی  با اهدای هزار عدد ماسک N۹۵  و همچنین ۲۰۰ دست لباس سرهمی ویژه بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی قم، به منظور کمک به ریشه کنی ویروس کرونا کمک کردند. این مرجع تقلید همچنین با ارسال پیامی از تلاش ها و زحمات پزشکان و پرستاران که در راستای مبارزه با این ویروس تلاش می کنند، قدردانی کردند.

طرح «میهمان شهدا باشیم» با تلاش بانوان طلبه لرستانی به اجرا درآمد

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه الیگودرز از اجرای طرح «میهمان شهدا باشیم» به همت طلاب و اساتید این مدرسه خبر داد .وجیه ابوالحسنی با اشاره به اینکه طرح «میهمان شهدا باشیم» برای کمک به خانواده های نیازمند شهرستان الیگودرز اجرا شده است، گفت: این طرح در روزهای نخستین سال نو به همت کانون خادمان رضوی و مرکز نیکوکاری مدرسه فاطمیه الیگودرز برگزار شد. معاون فرهنگی مدرسه علمیه خواهران فاطمیه الیگودرز با اشاره به اینکه در این طرح بسته ها و اقلام غذایی مورد نیاز بین نیازمندان توزیع شد، افزود: این بسته ها شامل برنج،روغن، مرغ و تنقلات بود. ابوالحسنی  در پایان یادآور شد: این بسته ها به ارزش ۲۰ میلیون تومان با تبرک نام، تصویر و وصیت نامه شهدای گرانقدر بین نیازمندان شهرستان توزیع شد. 

پویش درخواست آزادی رهبر حزب اسلامی جمهوری آذربایجان به راه افتاد

برخی تشکل‌های مردمی و عناصر فرهنگی با راه اندازی پویشی خواستار آزادی حجت الاسلام حاج الهام علی اف سرپرست حزب اسلام جمهوری آذربایجان شدند.برخی تشکل‌های مردمی و عناصر فرهنگی  با راه اندازی پویشی خواستار آزادی حجت الاسلام حاج الهام علی اف سرپرست حزب اسلام جمهوری آذربایجان شدند.در بیانیه این تشکل ها چنین آمده است :سال‌هاست که مذهبیون و اسلامگرایان جمهوری آذربایجان در جهت احیای حقوق اسلامی خود در زندان‌ها به سر می‌برند و یا در میادین مبارزه جام شهادت را می نوشند.حق و حقوق اسلامگرایان نسبت به دیگر معترضین، اپوزیسیون غربگرا و حتی تروریست‌ها کمتر است و در بسیاری از موارد با برخوردهای غیر انسانی مواجه می‌شوند که نمونه‌های آن شخصیت‌های بزرگ نظیر حجج اسلام حاج موصم صمداف، حاج آبگول سلیمان اف و حاج طالح باقرزاده هستند که در زندان‌ها امنیت جانی ندارند و سالهاست زیر شکنجه‌های جسمی و روحی قرار دارند.اما آنچه که اخیرا بر دل شیعیان آذربایجان داغ تازه ای شد دستگیری حجت الاسلام و المسلمین حاج الهام علی اف سرپرست حزب اسلام بود که با تهمت خیانت به دولت آذربایجان روانه زندان گشتند.دستگیری حاج الهام انتقام رژیم صهیونیستی از شیعیان ولایت مدار آذربایجان محسوب می شود، زیرا همانگونه که امام خامنه ای شهید سردار سلیمانی را یک مکتب نامیدند، آذربایجان پس از شهادت حاج قاسم نمونه ای از مکتب حاج قاسم به جهانیان معرفی شد.سیل عشق و علاقه به شهید سلیمانی به یک جریان ضد صهیونیستی زیر خاکستر در آذربایجان تبدیل شد، به قدری فضای این کشور به ویژه فضای مجازی مملو از ارادت به حاج قاسم و پیروی از سیره او گشت که صهیونیست ها را به وحشت انداخت و پای آنها به نشانه اعتراض به مراکز رسانه ملی آذربایجان گشوده شد.به عنوان نمونه آریه گوت صهیونیست با حضور در تلویزیون اعلام کرد صدهزار تصویر پروفایل عکس قاسم سلیمانی یک خطر برای اسرائیل می باشد.در حالی که علاوه بر تصویر حاج قاسم در پروفایل ها و برگزاری مراسم ترحیم برای وی در جای جای آذربایجان ملت ولایتمدار این سرزمین خود را محک زدند و به این نتیجه رسیدند که با مکتب حاج قاسم می توانند به اهداف اسلامی خود در این سرزمین برسند و به یک نماد مبارزه با استکبارجهانی مطرح شوند.در جمهوری آذربایجان که ۸۰ درصد جمعیت آنرا شیعیان تشکیل می‌دهند اسلامگرایی تنها یک ایده و تفکر نیست بلکه یک آرمان محسوب می‌شود.متاسفانه سیاست‌های غلط دولت آذربایجان در دوستی و همکاری با دولت کودک کش اسرائیل و ایجاد محدودیت برای مردم حتی در برگزاری شعائر مذهبی، مغایر با اندیشه‌های اصیل اسلامی است به نحوی که سران رژیم صهیونیستی یک کشور مسلمان و با جمعیت غالب شیعی را خط قرمز خود و دومین سرزمین مادری خویش می دانند.به دولت آذربایجان هشدار می دهیم که در سیاست‌های ضد اسلامی خود تجدید نظر کرده و به همراهی با رژیم صهیونیستی و ایجاد محدودیت برای مردم اسلامگرا و رهبران دینی آذربایجان پایان دهید.در اندیشه ما به پیروی از دین ناب محمد (ص) هیچ گونه مرز جغرافیایی و نژادی نمی‌تواند ما را از مطالبه حقوق برادران و خواهران دینی خود در جمهوری آذربایجان باز دارد و اعلام حمایت خود را از آنان فریاد می‌زنیم و خواستار آزادی اسلامگرایان به ویژه حاج الهام علی اف و احیای حقوق آنان هستیم.«حجت الاسلام حاج الهام علی اف» سرپرست حزب اسلام جمهوری آذربایجان و از روحانیون سرشناس این کشور چند سال پیش از این در جریان مخالفت اسلامگرایان با ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس آذربایجان بازداشت و بیش از دو سال زندان را تجربه نموده بود تا اینکه در تاریخ دهم اسفند ماه ۹۸ از سوی سرویس امنیت دولت باکو احضار و به  ۴ ماه حبس موقت محکوم شده و مقرر گردیده است بر اساس ماده ۲۷۴ قانون کیفری آذربایجان (خیانت به دولت، کمک به دولتها یا تشکیلات هایی که علیه آذربایجان دشمنی می کنند  و...) محاکمه شود.

امام جمعه چهاربرج در منزل ابدی آرام گرفت

حجت الاسلام جعفر آذرپندار که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان از دنیا رفته بود، امروز در منزل ابدی آرام گرفت.حجت الاسلام جعفر آذرپندار امام جمعه فقید شهر چهاربرج که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دیشب در بیمارستان عباسی شهرستان میاندوآب از دنیا رفته بود، امروز بعد از اقامه نماز توسط حجت الاسلام اصغری از اساتید مدرسه علمیه ولیعصر(عج)بناب در شهرچهار برج دفن گردید.

کرونا مرکز اسلامی هامبورگ را به تعطیلی کشاند

مرکز اسلامی هامبورگ از ادامه تعطیلی فعالیت های خود بر اثر شیوع ویروس کرونا خبر داد.مرکز اسلامی هامبورگ در اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا برنامه‌های این مرکز همچنان تعطیل است.در این بیانیه آمده است: زمانی که ما در مرکز اسلامی هامبورگ تمامی برنامه های عمومی را تا پایان ماه مارس تعطیل اعلام کردیم، امیدوار بودیم که تا این زمان مشکلات پیش آمده در خصوص بیماری کرونا قابل رفع یا قابل کنترل شده باشد. لکن همانطور که مطلع هستید این مشکل همچنان ادامه دارد، و با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور آلمان و منع قانونی برگزاری مراسم و تجمعات، همچنان برنامه های عمومی مرکز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

آیت الله العظمی وحید خراسانی برای رفع کرونا توصیه نامه نوشتند

از آن‌جا که دعای دسته جمعی، مورد تاکید و مقرون به استجابت است، توصیه می‌شود ان‌شاءالله همگان در منازل و در جمع خانوده، رأس ساعت یازده شب نیمه‌ی شعبان، دعای ” الهی عظم البلاء…” را خوانده و بعد از آن یک سوره‌ی حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام، مادر گرامی حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام، نمایند.متن پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی به این شرح است:باسمه‌تعالی

ابواب رحمت خداوند متعال، در شب نیمه‌ی شعبان بر روی بندگان باز است. امیدواریم با توسّل به حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، رحمت واسعه‌ی پروردگار، شامل حالمان شده و این بلا رفع گردد. از آن‌جا که دعای دسته جمعی، مورد تاکید و مقرون به استجابت است، توصیه می‌شود ان‌شاءالله همگان در منازل و در جمع خانوده، رأس ساعت  یازده شب نیمه‌ی شعبان، دعای ” الهی عظم البلاء…” را خوانده و بعد از آن یک سوره‌ی حمد، هدیه به حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام، مادر گرامی حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام، نمایند.

آیت الله سعیدی از مردم برای شرکت در پویش «در خانه با قرآن بمانیم» دعوت کرد

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان قم با صدور پیامی مردم را به شرکت در پویش «در خانه با قرآن بمانیم» دعوت کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

در این روزها که جهان با یک ابتلای عمومی درگیر است و مردم با ترس از بیماری فراگیر کرونا و مشکلات حاصل از آن، مثل مشکلات اقتصادی و از دست دادن عزیزان و… مواجه هستند، تنها راه چاره صبر و رعایت مسائل بهداشتی است و خداوند به صابرین مژده داده است.می‌دانید که صبر با تحمل فرق می‌کند! صبر یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت و بلاها به نعمت! در این ایام که مردم شریف مجبور به خانه نشینی هستند فرصت خوبی حاصل شده است تا با فراغ بال انس بیشتری با کلام خدا بگیریم که این ارتباط معنوی آرامش بخش دل‌هاست.به همت برادران آستان قدس رضوی علیه السلام برنامه‌ای ترتیب داده شده تا مردم با سوره شعرا انس پیدا کنند. در تفسیرالبرهان به این سوره که می‌رسد به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره می‌کند که حضرت در فضیلت و خواص سوری که با (طسم) شروع می‌شود می‌فرمایند: موجب دفع اندوه می‌گردد و انسان را از اولیای خدا می‌نماید…انشالله با استعانت از صبر و استفاده از فرصت حاصل شده برای بهره‌مندی بیش از پیش از آیات الهی این ایام را به سلامت پشت سر بگذاریم و از سختی‌های این روزها خاطرات خوشی در تقویم زندگی ثبت نماییم.

حوزه علمیه برای مقابله با کرونا قرارگاه جهادی تشکیل داد

فعالیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای مقابله با کرونا از اوایل اسفند ۱۳۹۸ آغاز شد، «حمایت از گروه‌های جهادی»، «حمایت از مبتلایان و خانواده متوفیان کرونا» و «توقف برگزاری برنامه‌های جمعی» از مهم‌ترین سرفصل‌های خدمتی مرکز از ابتدای اسفند ۹۸ تا امروز بوده است. با توجه به پیش‌بینی احتمال طولانی شدن دوره مواجهه با ویروس کرونا و ضرورت تعریف حجم گسترده‌تر و منسجم‌تری از اقدامات سازمانی در عرصه‌های مختلف مأموریتی، از ابتدای سال ۱۳۹۹، قرارگاه جهادی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه شکل گرفت و جلسات متعددی برای تولید بسته‌های مخصوص این ایام برگزار شد.سه محور اساسی مرکز خدمات برای مقابله با کرونا، «ارتقای ساز و کارهای الکترونیک و کاهش و حذف مراجعات حضوری»، «تعریف ساز و کارهای غیرحضوری و غیر تجمعی جایگزین برای خدمات جاری» و «تعریف خدمات خاص ایام کرونا» است و قرارگاه جهادی مرکز، مبتنی بر رویکرد هدفمندسازی خدمات، بر رویکرد سوم (تعریف خدمات خاص ایام کرونا) متمرکز شده است.در همین راستا، در عرصه‌های مختلف و برای گروه‌های مختلف مرکز، خدمات متنوعی تعریف شده است که امیدواریم به مدد الهی و عنایت حضرت ولیعصر (عج) و همت جهادی همکاران مرکز، شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های پیش‌بینی شده باشیم.از جمله برنامه‌های در نظرگرفته شده، می‌توان به «برگزاری وبینار و کلاس‌های مجازی در موضوعات بهداشتی و همچنین موضوعات فرهنگی خانواده»، «برگزاری مسابقات مجازی و برگزاری چالش‌های جذاب در حوزه تفریح و نشاط خانواده و همچنین در عرصه مباحث بهداشت و سلامت»، «ارائه مشاوره تلفنی خانواده»، «انتشار مجله الکترونیک در حوزه خانواده و حوزه بهداشت و سلامت»، «توزیع بسته فرهنگی ایام کرونا میان اقشار خاص جامعه هدف، از جمله خانواده‌های مبتلایان، متوفیان، و طلاب جهادی»، «برقراری دوره‌های کوتاه‌مدت حفظ قرآن کریم به صورت تلفنی»، «تمهیل اقساط وام برای گروه‌های خاص جامعه هدف»، و «ضد عفونی کردن منازل بیماران و متوفیان»، اشاره کرد.

حوزه های علمیه ایران به الازهر اعلام آمادگی تبادل علمی کرد

آیت الله علیرضا اعرافی در نامه ای به شیخ الازهر اعلام کرد که حوزه علمیه قم آماده تبادل تجربیات خود با مراکز علمی و دینی جهان است.مدیر حوزه های علمیه در نامه خود خطاب به احمد الطیب با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان تاکید کرد: این شرایط بهترین فرصت است تا ضمن ایمان به ذات لایزال مبدا هستی و بازگشت به اصول فطری و انسانی به عنوان کارآمدترین راه ها تبلیغ و ترویج شود. تعالیم تابناک دین خاتم می تواند در این صحنه دشوار منادی و پیشگام باشد. آیت الله اعرافی در این نامه همچنین برای مبتلایان به این بیماری آرزوی سلامتی کرد و ضمن تاکید بر ادامه روند آموزشی حوزه های علمیه با استفاده از بستر فضای مجازی بر آمادگی حوزه علمیه قم برای تبادل تجارب علمی و پژوهشی و فرهنگی به ویژه در عرصه مجازی را اعلام کرد.در این نامه آمده است: حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان و شخصیت ها و عالمان اسلامی شده است. حوزه های علمیه و بزرگان دین در قم و ایران با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام دامت برکاتهم ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان و مصیبت زدگان و رنج کشیدگان از پیروان همه ادیان به ویژه آسیب دیدگان از دنیای اسلام، آرزوی رحمت الهی برای جان باختگان و شفای عاجل برای بیماران را از خدای منان دارد و بر اهمیت تنظیم همه امور وبرنامه ها بر اساس توصیه ها و دیدگاه های کارشناسان و متخصصان و مسئولان تاکید داشته و در این زمینه پیشگام و همراه و هماهنگ بوده اند.حوادث و بلایای طبیعی در منطق اسلام عزیز پدیده هایی آمیخته با حکمت است برای آزمون بشر و زمینه ساز تکامل رشد و تعالی انسان و نیز هشداری برای بیداری آدمی و مایه بصیرت نسبت به مبدا و معاد و نیز عاملی در جهت پیشرفت های علمی جامعه بشری است و وظیفه عالمان دین تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت اصلاح و تزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری ها و آلودگی ها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال و توسل به ذات اقدس الهی و روح مطهر نبی مکرم اسلام و اولیای الهی، اهتمام به دعا و مناجات و تضرع در پیشگاه خداوند و نیز احیا و تقویت رویکرد معنوی و روحی و اخلاقی و عبادی است.الهیات و کلام وحیانی-عقلانیِ دین، هیچگاه اسیر دو قطبی های ساختگی میان علم و دین و نیز درمان و دعا نبوده و نخواهد شد. انسان مومن در منطق الهی در عین پذیرش نظام طبیعی و علّی، هم به بهداشت و درمان و نظام سلامت ارج می نهد و همزمان قدرت لایزال الهی را محیط و برتر می‌داند و دست نیاز و توسل به پیشگاه خداوند بالا می برد. توسعه تحقیقات و پژوهش‌های ناظر به معالجه آسیب ها و معضلات اجتماعی و حوادث طبیعی، تقویت مشارکت فعالانه در پدافند غیر عامل، استمرار شور و نشاط اجتماعی و اقتصادی وظیفه ای سترگ بر دوش همه نخبگان و فرهیختگان و مسئولان است و در این میان به ویژه رهبران و عالمان دنیای اسلام در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اعتقادی و بازتاب های آینده مسئولیت مضاعفی دارند و برخورد با این موضوع نیازمند نگاه جامع و همدلی و همکاری همگانی همه مراکز و دانشگاه‌ها و مجامع علمی اسلامی و رجوع به سرمایه بی نظیر اسلام و قرآن کریم است.جوامع انسانی در شرایط خطیر کنونی به شدت نیازمند آرامش و اعتماد و مهربانی و صمیمیت هستند و این شرایط بهترین فرصت است تا ضمن بیداری فطرت های انسانی، ایمان به ذات لایزال مبدا هستی و تعالیم حیات بخش و جامع اسلامی و فضیلت های اخلاقی و عبادت و نیایش و بازگشت به اصول فطری و انسانی به عنوان کارآمدترین راه ها تبلیغ و ترویج شود. تعالیم تابناک دین خاتم می تواند در این صحنه دشوار منادی و پیشگام روحیه استوار و اراده پولادین و عزم و امید و نشاط و خلاقیت و پیشرفت و پیروزی در همه صحنه ها در جهان اسلام و برای همه بشریت باشد.روشن است که نباید از خطر استکبار جهانی و طاغوت های شیطانیِ دشمن انسانیت و بدخواهان کشورها و ملت‌های مستقل که خود عامل بسیاری از مصیبت‌ها و فساد های روی زمین هستند غفلت ورزید و باید هوشمندانه آن را در برنامه‌ها مدنظر قرار داد و نباید اجازه داد دستگاهها و اختاپوس های ثروت و قدرت و رسانه‌ی ضد اخلاق و معنویت مشکلات موجود را تشدید کنند.حوزه و بزرگان دین در قم و ایران برای رهایی همه انسان ها از این رنج و محنت و همه بحران های بشر معاصر دعا می کنند و ضمن تاکید بر رعایت همه توصیه ها و دستورات بهداشتی و پزشکی و علمی ضرورت همکاری جهانی در مبارزه با این بلای جهان گیر و دست برداشتن از تبعیض و تحریم های ناعادلانه که مبارزه با این بیماری را در برخی از کشورها از جمله ایران عزیز با چالش مواجه کرده، مهم و راهبردی می داند و بدون شک راه حل غلبه بر این بحران ها در تقویت نگاه قدسی به هستی و انسان، تحکیم مبانی انسان دوستی و عدالت، بازنگری در تصرف های بیرحمانه در طبیعت و محیط زیست، تغییر سیاست های جنگ افروزی و اشغال و ترور و منع تولید و نگهداری سلاح های کشتار جمعی و بیولوژیک نهفته است.حوزه های علمیه مصر است نظام علمی و آموزشی و تربیتی فرهنگی و تبلیغی خود را با این حوادث دچار توقف و عقبگرد نکند و با تبدیل تهدیدها به فرصت ها، از همه ابزارها و فناوری ها و فضای مجازی و غیر حضوری و روش ها برای تداوم آن بهره گرفته و بازآفرینی حوزه در فضای جدید را تحقق بخشد. بحمدالله حوزه در این مسیر گام های اساسی را برداشته و با شتاب به این حرکت ادامه خواهد داد و آمادگی دارد ضمن تبادل تجارب علمی و پژوهشی و فرهنگی به ویژه در عرصه مجازی فصل جدیدی از همفکری ها و همکاری ها را با مراکز علمی بین المللی دانشگاه ها و مراکز دینی دنیا آغاز نماید.

دختران "حسینیه انقلاب اسلامی" در خط مقدم نبرد با کرونا قرار گرفتند

زهرا فهیمی، بانوی جهادگر و عضو این تشکل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اینکه "حسینیه انقلاب اسلامی "، تشکلی ۵ساله و کاملاً مردمی متشکل از دختران نوجوان، جوان و بانوان خانه دار است که در بسیاری از عرصه ها و زمینه‌های فرهنگی، اعتقادی، جهادی و خیریه فعالیت مستمر داشته و در مسیر انقلاب اسلامی و اهداف متعالی آن با قوت گام برمی دارد. وی افزود: با شیوع ویروس منحوس کرونا، این تشکل فرهنگی و جهادی از بین داوطلبین، عده ای را به خط مقدم مبارزه با کرونا گسیل داشته و در هفته های اخیر، منشأ خدمات بسیاری شده است.وی گفت: در شرایطی که ملاقات‌ها در تمامی بیمارستان ها ممنوع شده و حضور همراهان بیمار باید در شرایط اضطراری و با پذیرش خانواده آن ها صورت بگیرد، دختران حسینه انقلاب روزانه حداقل ۷ نفر در هر ۳ شیفت صبح، عصر و شب، در بیمارستان ها و نقاهتگاه های قم حضور فعال داشته و برای آن دسته از بیمارانی که همراه ندارند، نقش همراه بیمار را ایفا می کنند. فهیمی همچنین بیان داشت: از سویی شیوع گسترده این بیماری، باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها و تنش های روحی و روانی در بیماران شده که این دختران و مادران مجاهد، با حضور بر بالین آن‌ها، مونس تنهایی‌هایشان شده و سعی در تسکین و ایجاد آرامش روانی و کاهش تنش و اضطراب های روانی آن‌ها دارند.وی افزود: از دیگر فعالیت‌های دختران حسینیه انقلاب اسلامی، می‌توان به دوخت لباس نانو و محافظ در برابر بیماری برای همراهان بیمار در بیمارستان، آماده سازی و توزیع اقلام خوراکی و غذایی برای خانواده‌های محروم درگیر کرونا، تهیه بسته های تغذیه فرهنگی برای همراهان بیمار و... اشاره کرد که توسط بانوان و دختران حسینیه در منزل و یا داخل حسینیه انجام می‌شود.

وزیر بهداشت از ستاد اجرایی فرمان امام قدردانی کرد

وزیر بهداشت با ارسال نامه‌ای به رییس ستاد اجرایی، ضمن برشمردن برخی از اقدامات ملی و جهادی ستاد اجرایی در راستای مقابله با کرونا ، از این تلاشها قدردانی کرد.در بخشی از نامه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام آمده است: درپی شیوع بیماری ویروسی کرونا در کشور، اقدامات پیش‌گیرانه از گسترش شیوع بیماری و همچنین درمان و مراقبت از بیماران مبتلا، مستلزم همیاری ملی و بسیج تمام امکانات جمهوری اسلامی ایران بوده است. وزیر بهداشت در این نامه می‌افزاید: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز در پرتو مدیریت جهادگرانه و توجه ویژه جنابعالی به امر سلامت اقدامات ارزشمندی از جمله راه‌اندازی خط تلفنی ۴۰۳۰ و ارایه ده‌ها هزار مشاوره تلفنی، تولید کیتهای تشخیصی، انجام سلول درمانی، راه‌اندازی خطوط تولید و تأمین میلیونها قطعه ماسک اعم از معمولی و پزشکی و تولید مواد ضدعفونی کننده در راستای کمک به نظام بهداشت و درمان و حفظ سلامت همگانی انجام داده است.در بخش دیگری ازاین نامه آمده: بدینوسیله مراتب تقدیر و تشکر خود را از مجموعه معزز ستاد اجرایی فرمان امام در حمایت‌های بی‌دریغ از بیماران مبتلا به ویروس کرونا بیان داشته و ضمن آرزوی تفوّق ملی بر بیماری کرونا توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند مسئلت دارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha