جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر کل مرکز خدمات استان گیلان

حوزه/ مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه گیلان با اشاره به تشکیل گروه‌های جهادی طلاب و روحانیون در استان، گفت: ۸ گروه جهادی در استان شکل گرفت و تقریباً ۲۰۰ طلبه به صورت شبانه‌روزی در قالب این گروه‌ها فعالیت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین لاکانی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با تبریک و تهنیت به مناسبت سال جدید و اعیاد شعبانیه و با آرزوی رفع بیماری کرونا از بشریت و مسلمانان و به ویژه از مردم شریف ایران اسلامی، برای مبتلایان به این بیماری آرزوی شفای عاجل کرد.

وی با بیان اینکه تقریباً از اوایل اسفندماه مرکز خدمات حوزه‌ علمیه گیلان در راستای مقابله با ویروس منحوس کرونا اقداماتی را انجام داده است، گفت: در گام اول مرکز خدمات با دانشگاه علوم پزشکی استان مکاتباتی را انجام داد و آمادگی کامل این مرکز را برای همکاری و همراهی با دانشگاه در عرصه‌های مختلف مقابله با بیماری کرونا اعلام کرد.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه گیلان افزود: مرکز خدمات و معاونت‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان به منظور افزایش همکاری‌های فی ما بین برای مقابله با کرونا جلسات مکرر و متعددی را برگزار کردند.

وی، مکاتبه متعدد با معاونت غذا و دارو جهت دریافت اقلام بهداشتی و ضدعفونی برای برخی از افراد جامعه هدف که نیاز به این وسایل داشته‌اند را یکی دیگر از برنامه‌های مرکز خدمات گیلان در این ایام عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لاکانی بیان کرد: جلسه‌ای با عوامل پزشکی و بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی در مرکز خدمات استان برگزار شد و این افراد توضیحاتی را درباره این بیماری و راه‌های پیشگیری از آنها بیان کردند و مرکز خدمات نیز اعلام آمادگی کرد با آنها همکاری نزدیکی در آگاه‌سازی جامعه نسبت به این بیماری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون شش جلسه ستاد مدیریت بحران نهادهای حوزوی تشکیل شده است، اظهار کرد: در این جلسات مقرر شده است تمام طلاب و روحانیون جهادی در عرصه سلامت حتماً از سوی مرکز خدمات تأیید شوند و همچنین طلاب و روحانیونی که بیماری زمینه‌ای دارند در بیمارستان‌ها حضور پیدا نکنند.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه استان گیلان گفت: حمایت از نیروهای جهادگر از سوی نهادهای حوزوی و خیرین باورمند، حضور جهادگران در بیمارستان‌ها با تجهیزات کامل بهداشتی و تأمین این تجهیزات از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مجمع خیرین، از دیگر مصوبات این جلسات بوده‌اند.

وی ادامه داد: در ستاد مدیریت بحران نهادهای حوزوی علاوه بر اعضای اصلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه، رئیس دفتر سیاست‌گذاری ائمه جمعه، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و مسئول بسیج مساجد سپاه استان حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین لاکانی با اشاره به تشکیل گروه‌های جهادی طلاب و روحانیون در استان گفت: در این ایام ۸ گروه جهادی در استان شکل گرفت و تقریباً ۲۰۰ نفر در قالب این گروه‌ها فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه این گروه‌های جهادی در سه محور به فعالیت‌های شبانه‌روزی مشغول هستند، افزود: اولین محور فعالیت‌های گروه‌های جهادی انجام امور واجب متوفیان کرونایی، غسل، کفن، حنوط و نماز میت و در مواقع خاص انجام تیمم بدل از غسل است.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه استان گیلان گفت: محور دومی که این گروه‌ها انجام می‌دهند کمک به کادر پزشکی و پرستاری و خادمین بیمارستان‌ها، انجام فعالیت‌های معنوی و روحیه دادن به بیماران و اطرافیان آنان و قرائت اذکار و ادعیه جهت شفای بیماران و توزیع ادعیه بین بیماران است.

وی افزود: محور سوم فعالیت‌های گروه‌های جهادی انجام امور میدانی از قبیل ضدعفونی و گندزدایی کردن از معابر و خیابان‌ها و کوچه‌ها و منازل مردم و جامعه هدف و فضاهای عمومی و ایجاد ایستگاه‌های سلامت در سطح شهرها، بخش‌ها و روستاها است.

حجت الاسلام والمسلمین لاکانی بیان کرد: تولید تجهیزات بهداشتی و بیمارستانی از قبیل ماسک، کلاه و لباس گان از سوی برخی از کارآفرینان مرکز و هسته‌های قرارگاه جهادی حضرت خدیجه(س) و توزیع آنها بین بیماران در بیمارستان‌ها و همچنین در بین برخی از جامعه هدف از دیگر برنامه‌های مرکز خدمات بوده است.

وی ادامه داد: ۲۹ نفر در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند و تاکنون ۵ هزار و ۲۰۰ ماسک و ۸۰۰ دست لباس گان تولید شده است و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه استان گیلان ادامه داد: جلساتی با نماینده ولی فقیه در استان و خیرین برگزار شد و همچنین با آیت الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده مجلس خبرگان رهبری و همچنین آیت الله رودباری از علمای برجسته استان برای جذب کمک‌ها و مساعدت‌های آنان برای توزیع در میان اقشار آسیب‌پذیر انجام شد.

وی تصریح کرد: با توجه به رسالت مرکز خدمات در بحث سلامت طلاب و روحانیون و خانواده‌های آنان، به صورت مکرر با خانواده‌های متوفیان کرونا و مبتلایان به این بیماری و برخی از معمرین و خانواده‌های روحانیون مرحوم تماس گرفته می‌شود و ضمن احوالپرسی و دلجویی و ابلاغ سلام رئیس مرکز خدمات، در جریان مشکلاتشان قرار می‌گیریم و تا حد امکان اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین لاکانی گفت: توجه ویژه به خانواده‌هایی که فرزندان ضایعه نخاعی و معلول دارند و همچنین همراهی ویژه با بیماران بستری در بیمارستان‌ها برای ترخیص و اعطای کمک‌های درمانی از دیگر برنامه‌های مرکز خدمات در این ایام بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش مهم گروه های جهادی طلاب در شهرستان ها، افزود: برای تشکیل گروه‌های جهادی در شهرستان‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت مدارس علمیه و طلاب و روحانیون برای خدمت‌رسانی به عموم مردم، به صورت مستمر با ائمه جمعه استان در ارتباط هستیم.

مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه استان گیلان گفت: برای اجرای بهتر دستورالعمل‌های ابلاغی و ساماندهی گروه‌های جهادی و رصد فعالیت‌های در حال اجرا و برنامه‌ریزی‌های جدید مطابق با نیاز روز جلسات شورای اداری مرکز خدمات استان به‌ صورت منظم برگزار می‌شود.

وی به اجرای طرح «بهار در خانه» توسط معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اطلاع‌رسانی استانی و تشویق خانواده‌ها برای شرکت در این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح در دوران تعطیلی مدارس و مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمیه می‌تواند اوقات فراغت خانواده‌ها را تا حدودی پر کند و باعث ایجاد نشاط و شادابی و افزایش دانش در میان خانواده‌ها شود و جامعه را به حرکت و پویایی ترغیب کند و از ایستایی و سکون باز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لاکانی بیان کرد: به فضل خدا برنامه‌های دیگری را هم در دست اجرا داریم که در روزهای آینده همه آنها را در قالب‌های مختلف عملیاتی خواهیم کرد تا در جهت ریشه‌کنی ویروس کرونا حرکت کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha