پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
در خانه می مانیم

حوزه/ این روزها به دلیل شیوع بیماری جدید که عامل آن ویروس نوظهور کرونا است، افراد مجبور شده اند که بیشتر در خانه بمانند. در نتیجه می توان گفت شرایط پیش آمده بهانه ای برای جمع شدن اعضاء خانواده در کنار یکدیگر و جبران کمبودهای عاطفی گذشته است.

خبرگزاری حوزه | دغدغه های جامعه ی امروزی فرصت محبت و عشق ورزی افراد خانواده به یکدیگر را کم کرده و به دنبال آن سردی روابط بر خانواده ها سایه افکنده است. به دلیل شرایط اقتصادی و شغلی، زن یا مرد یا هر دو مجبورند ساعات زیادی را خارج از خانه سپری کنند. خستگی ناشی از کار و تنش های موجود در جامعه باعث بی حوصلگی و خستگی روحی اعضاء خانواده می شود. امروزه زندگی بعضی از خانواده ها صرفا محدود به رفع نیازهای مادی و عدم توجه به نیازهای معنوی شده است.

نیاز به محبت و عطوفت یکی از نیازهای جدی انسان به شمار می رود که بهترین منبع تأمین آن خانواده است. در صورتی که در خانواده به این نیاز پاسخ داده نشود، اعضاء خانواده یا به دنبال تأمین این نیاز در بیرون از خانواده می گردند و یا این نیاز را در درون خویش سرکوب می کنند که در هر دو صورت آسیب های اساسی به اعضاء خانواده وارد خواهد شد. خیانت بین همسران، دوستی های نامشروع بین دختران و پسران، افسردگی و گسست عاطفی بین اعضاء از جمله این آسیب ها به شمار می رود.

 محبت طبع گرمی دارد و به دنبال آن گرمی روابط بین اعضاء به وجود می آید و عدم محبت و بی تفاوتی طبعش سرد و روابط را سرد می کند. هر گاه محبت بین اعضاء به وجود آید، به دنبال آن آرامش نیز بر خانواده گسترده می شود. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ، ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ]ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ  ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ، سوره روم آیه ۲۱»، هر چند در آیه از آرامش بین همسران صحبت می شود، ولی آرامش بین پدر و مادر آرامش فرزندان را نتیجه می دهد.

ابراز محبت و مهربانی در حق اعضاء خانواده از جمله دستورات دینی به شمار می رود. کسی که بندگی خداوند را پذیرفته به این دستور نیز عمل می کند.

نبی مکرم اسلام فرمودند: «هر اندازه بر ایمان بنده افزوده شود، محبتش به زنان (همسرش) افزون تر می شود».(من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۴) و بنابر روایتی از امام صادق «علیه السلام»، همسر دوستی از اخلاق پیامبران است.(کافی، ج۵، ص ۳۲۰) وقتی پیامبران که برترین افراد نزد خداوند هستند متخلق به چنین اخلاقی باشند، باید گفت سایرین نیز لازم است از ایشان پیروی کنند؛ چراکه رفتار پیامبران بر بندگان حجت است.

این روزها به دلیل شیوع بیماری جدید که عامل آن ویروس نوظهور کرونا است، افراد مجبور شده اند که بیشتر در خانه بمانند. در نتیجه می توان گفت شرایط پیش آمده بهانه ای برای جمع شدن اعضاء خانواده در کنار یکدیگر و جبران کمبودهای عاطفی گذشته است. اکنون نه اضطراب کارهای عقب افتاده وجود دارد و نه تکاپوی انجام کارهای بیرون منزل؛ پس لازم است فرصت پیش آمده را قدر دانست و به آنچه رضای خداوند در آن است؛ یعنی محبت و مهرورزی مشغول شد. بنابر فرموده ی امام صادق «علیه السلام»: خداوند به بنده به دلیل محبت زیاد او به فرزندش رحم می کند. (من لایحضره تلفیقی، ج۳، ص ۴۸۲)  و در روایتی پیامبر اکرم «صلوات الله علیه» فرموده اند: «در روز رستاخیز، مردی از امت مرا می آورند، در حالی که هیچ کار نیکی که به سبب آن، برایش امید بهشت برود ندارد؛  اما خداوند متعال می فرماید: او را به بهشت ببرید؛ چراکه به خانواده اش مهر می ورزید». (کنزالاعمال، ج۱۶، ص ۳۷۹) همان طور که ملاحظه می شود محبت و مهرورزی نه تنها زندگی معنوی انسان را در دنیا تأمین می کند، بر زندگی اخروی او نیز موثر بوده و سعادت اخروی را نیز تأمین خواهد نمود.

زهرا صادقی، عضو گروه نویسندگی صریر، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شکریه احمدی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    تشکر. بسیار زیبا