پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام کهوند

حوزه/ کارشناس و تحلیلگر فضای مجازی با اشاره به این که متاسفانه اراده ای از سوی دولت برای حمایت جدی از پیام رسان های داخلی وجود ندارد، تصریح کرد: به نظر می رسد که عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام رسان های داخلی، عامدانه است.

حجت الاسلام محمد کهوند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که پیام رسان های داخلی همچون ایتا، گپ و سروش با وجود برخی مشکلات به ویژه در عرصه زیرساختی، خدمات خوبی برای جامعه ایرانی ارایه کرده اند، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی بر اساس سیاست های مشخصی که دارند، طبعاً چارچوب هایی بر اساس مباحث اخلاقی و اعتقادی جامعه ما دارند و این طور نیست که بخواهند هر چیزی را منتشر کنند و این سخن البته خلاف آزادی بیان هم نیست، چرا که انسان ها آزاد هستند در چارچوب قانون، آن هم مادامی که آزار و اذیتی به دیگران نرسانده و منافع و مصالح جامعه را مخدوش نکنند.

پمپاژ شایعات کرونایی و تهدید جدی سلامت مردم

وی افزود: پس از شیوع ویروس کرونا مشاهده کردیم که بر اثر انتشار شایعاتی که عموماً از بستر شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی پمپاژ شده، چگونه برخی مسایل مثل مصرف الکل باعث فوت برخی از هموطنانمان شد که در برخی استان ها متاسفانه این آمار نسبتاً بالا نیز بوده است یا استرسی که بر اثر این اخبار و مطالب دروغ و یا شایعه به وجود آمد و گروهی از مردم را به واکنش های غیرمعقولانه وادار کرد که همین ها هم تبعات منفی فردی و اجتماعی قابل توجهی به بار آورد.

کارشناس و تحلیلگر فضای مجازی همچنین گفت: همه این ها نشان می دهد که جنگل بی در و پیکر فضای مجازی که کنترل آن هم دست دشمن است، چه آثار و عواقبی به دنبال دارد و حال آن که دشمن با تسلط بر محیط مجازی فعلی، جلوی محتوای خوب ما را می گیرد و از آن سو محتوای فاسد را به شدت منتشر می کند، کما این که به این واسطه شاهد یکه تازی و جولان رسانه هایی چون بی بی سی فارسی، من و تو و نیز صدای آمریکا در اینستاگرام، واتساپ و تلگرام و ... هستیم.

ضرورت تقویت پیام رسان های بومی در فضای مجازی

وی اضافه کرد: لازمه مقابله با این جریان کثیف و شوم رسانه ای این است که ما جایگزین های مطلوبی را به مردم معرفی کنیم تا جامعه از سرویس های بومی استفاده کند و به این وسیله کمتر از فضای مجازی آسیب ببینند و دشمن نیز کمتر از قبل امکان سوء استفاده از این محیط را پیدا کند.

وی بیان داشت: بر این اساس به جای اینستاگرام، لنزور و ویسگون و هورسا و روبیکا و به جای واتساپ و تلگرام، ایتا و گپ و سروش و بله و غیره آمدند و با این حال ذائقه مخاطبان به دو دلیل به سمت ایتا آمد و آن را به عنوان پیام رسان شماره یک بومی کشور مطرح کرد؛ نخست شباهت بسیار زیاد ایتا به محیط تلگرام بود چرا که به هر حال مردم ما مدت زمان نسبتاً زیادی با تلگرام اُخت بودند و نکته دوم هم این که ایتا انصافاً محیط سالمی دارد و از سایر شبکه های اجتماعی و پیامرسان های بومی، سالمتر است. از این رو  افراد و خانواده ها در آن احساس امنیت و آرامش دارند، ضمن آن که حتی زودتر از تلگرام، امکاناتی مانند هشتگ و مشاهده محتوای برتر را ایجاد کرد و همین ها باعث شد که امکاناتی فراتر از تلگرام هم داشته باشد.

پیام رسان های داخلی با مشکلات زیرساختی روبرو هستند

حجت الاسلام کهوند افزود: با وجود اقبال مردمی، متاسفانه ایتا و دیگر پیام رسان های داخلی با مشکلات زیرساختی و کمبود تجهیزات مواجه هستند. در حال حاضر ایتا به دلیل مشکل زیرساخت از جمله بحث محدودیت سرور، جلوی ثبت نام جدید را گرفته و فعلاً ظرفیت پذیرش مخاطب جدید را ندارد و دو بار اختلال در روزهای اخیر در این پیام رسان رخ داد که هر کدام نیز بین ده تا پانزده ساعت طول کشید، تماماً به دلیل کسری های حوزه زیرساختی بوده است.

وی یادآور شد: از چند ماه قبل ما در قم با مسئولان وزارت ارتباطات که مسئولان استانی نیز حضور داشتند، جلساتی برگزار کردیم که معاون وزیر نیز در آن  بوده و حتی صحبت ها به شخص وزیر نیز رسیده و در این جلسات مسایل و مشکلات ایتا به خوبی برای دوستان تشریح شده است و آن جا آقایان به صراحت اعتراف کردند که ما در قم سرورهای بیکاری داریم که هیچ استفاده ای از آن نمی شود و اشخاص فنی خوب می دانند که وقتی سرورها بیکار بمانند، به مرور زمان خراب می شوند. صحبت ما این بود که خب این ها را در اختیار پیام رسان های داخلی مثل ایتا بگذارید و از همان وزارت ارتباطات این خط را وصل کنید تا این ها بتوانند پاسخگوی نیازهای رو به تصاعد مخاطبان باشند.

عدم حمایت جدی از پیام رسان های داخلی، عمدی است

مدرس سواد رسانه ای همچنین تصریح کرد: با وجود این همه تاکید و صحبت، متاسفانه از سرویس های داخلی مثل ایتا که مورد اقبال مردم بوده، حمایت ناچیزی صورت گرفت و بنا بر دلایل و شواهدی ما معتقدیم که این عدم حمایت ها، عمدی است، کما این که از مجاری مختلف اعم از شورای عالی فضای مجازی و همان وزارتخانه گرفته تا مسئولان رده اول استان قم از ارگان ها و نهادهای مختلف پیگیری کردیم و فایده ای نداشت و برایمان یقین حاصل شد که نمی خواهد و اراده ای هم ندارد که از ایتا و امثال آن حمایت کنند و ای کاش دوستان همان گونه که در مقطعی از پوسته های تلگرام حمایت کردند، همان حمایت را نیز از ایتا به عمل می آوردند.

وی گفت: واقعاً در این شرایط جای طرح این سوال و دغدغه جدی مطرح است که چرا وقتی بخش خصوصی وارد شده و توانسته با پیام رسانی مثل ایتا، اعتماد مردم را جلب کند، از آن حمایت نمی شود و حال آن که همه می دانیم در حال حاضر مهم ترین گام تحقق شبکه ملی اطلاعات، جایگزین شدن سرویس های داخلی با سرویس های صهیونیستی است.

چهار پنجم پهنای باند کشور در اختیار خارجی هاست

وی اضافه کرد: از این نکته نیز نباید غافل شد که در حال حاضر بیشترین پهنای باند کشور برای تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و بعد از این ها برای گوگل و فیلترشکن ها مصرف می شود که شاید بشود گفت حجم مصرفی پهنای باند این ها بیش از چهار پنجم کل پهنای باند کشور است.

حجت الاسلام کهوند ابراز داشت: به نظر می رسد که اگر بخواهد سرویس ها و پیام رسان های داخلی جایگزین این ها شود، سود بسیار بسیار بالایی که وزارت ارتباطات از طریق فروش انحصاری پهنای باند بین الملل نصیبش می شود، از کف او می رود و وقتی عمده پهنای باند که این ها را شامل می شده، بلا استفاده باشد، مهم ترین گام برای تحقق شبکه ملی اطلاعات برداشته شده و در این وضعیت آقایان دیگر مجبور می شوند که شبکه ملی راه بیندازند.

مطالبه رهبری که بر روی زمین مانده است

وی افزود: ما معتقدیم که دوستانی در وزارت ارتباطات هستند که عامدانه نمی خواهند این مهم صورت بگیرد و شبکه ملی اطلاعات به عنوان مادر پروژه اصلاح وضعیت غیرقابل پذیرش فضای مجازی به معنای واقعی کلمه راه بیفتد و حال آن که تحقق این مساله، مطالبه جدی مقام معظم رهبری در طول سال های متمادی است.

وی گفت: طبعاً همان طور که اشاره شد یک بخشی از انگیزه ای که نمی گذارد و نمی خواهند این کار صورت بگیرد، اقتصادی است اما همه ی علل و عوامل فقط همین نیست چرا که بخشی از دلایل و انگیزه های آن ها به این برمی گردد که به هر حال در سرویس های داخلی نمی توان به راحتی شایعات راه انداخت و به این و آن فحش داد و به راحتی مسئولان و نظام را زیر سؤال برد اما در سرویس های خارجی به راحتی این کارها صورت می گیرد و این به نفع دشمن است و بر این اساس گویا عده ای می خواهند که فضا در کشور همین طور باشد تا در سر بزنگاه ها مثل انتخابات با رأی کثیف، از آب گل آلود ماهی بگیرند.

آقایان اگر صادق هستند مناظره شفاف برگزار کنند

کارشناس و تحلیلگر رسانه و فضای مجازی خاطرنشان کرد: در واقع برخی آقایان می خواهند همچنان با دوقطبی سازی ها مثل بحث های انحرافی همچون آزادی و مساله زنان و غیره، اهداف خودشان را دنبال کنند و گرنه چرا شفاف در مورد این مسایل حرف نمی زنند تا مشخص شود که آیا واقعاً آن ها به دنبال فریب افکار عمومی هستند یا خیر. لازمه شفافیت هم مناظره مسئولان وزارت ارتباطات با کارشناسان در صدا و سیما است که به صورت زنده و مستقیم پخش شود نه آن که شاهد گزارش یکطرفه وزارت ارتباطات از صدا و سیما باشیم.

وی گفت: در همین قضایای اخیر و با شیوع کرونا، وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه نمی دهد که مردم هر کاری که خواستند انجام دهند و مثلاً به راحتی از خانه خارج شده و کار و کاسبی شان را داشته باشند چرا که به هر حال ضرورت مقابله با کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر آن اقتضا می کند که محدودیت هایی از جمله قرنطینه و بسته شدن مساجد و اماکن مقدس و مذهبی و جاده ها و ... وجود داشته باشد، اما وقتی بحث از فضای مجازی و انواع آسیب ها و مضرات ناشی از عدم کنترل مناسب بر آن به وجود می آید، جور دیگری حرف می زنند که گویا سلامت فکری و روانی و فرهنگی جامعه اساساً برایشان دغدغه نیست.

دو قطبی سازی و بحث نفوذ

وی تصریح کرد: جدای از بحث رأی کثیف و بهره گیری از فضای دوقطبی سازی به مدد شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی، مساله قابل توجه دیگر که در بحث انگیزه ها و علل باید مورد توجه قرار گیرد، ناشی از بحث نفوذ است؛ بی رو در بایستی در وزارت ارتباطات تا حد مقامات ارشد دستگیری داشته ایم که این مساله نشان می دهد پروژه نفوذ در این وزارتخانه به هیچ وجه شوخی و توهم نیست.

حجت الاسلام کهوند گفت: مجموع این عوامل باعث می شود که بگوییم اراده ای برای حمایت کافی از سرویس ها و پیام رسان های داخلی از سوی وزارت ارتباطات و مجموعه دولت وجود ندارد. سرویس خارجی هر چقدر که پهنای باند داشته باشند در اختیارش قرار می گیرد و حال آن که سرویس داخلی با محدودیت روبروست. از سویی سرویس خارجی نیاز به مجوز ندارد و طبعاً نظارت چندانی هم بر آن نیست اما سرویس داخلی باید مجوز داشته باشد و نظارت پذیر است و باید همه قوانین و ضوابط را رعایت کند. خلاصه آن که به نظر می رسد ما در فضای مجازی کشور، شاهد کاپیتولاسیون از طرف وزارت ارتباطات هستیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی اصغر رضایی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
    0 0
    این حرف ها خوبه ولی چه فایده کو گوش شنوا ؟ وزارت ارتباطات کار خودش رو می کنه و کاسبی خودش رو داره
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    إن شاء الله مجلس آینده به جد و فوریت پیگیری و تا حصول نتیجه دنبال کند ، از همین الآن با نمایندگان هماهنگی کنید ، و راهکارهایتان را تنظیم نمایید ...