پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه های نماز جمعه لبنان که در به صورت مجازی منتشر شد، بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی و تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تأکید کرده و گفتند: حفظ جان انسان واجب شرعی و به خطر انداختن زندگی دیگران حرام شرعی است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه های نماز جمعه لبنان که در به صورت مجازی منتشر شد، بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی و تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تأکید کرده و گفتند: حفظ جان انسان واجب شرعی و به خطر انداختن زندگی دیگران حرام شرعی است.

شیخ خطیب: حفظ جان انسان واجب شرعی و به خطر انداختن زندگی دیگران حرام شرعی است

شیخ علی خطیب نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در سخنان روز جمعه گفت: آنچه امروز در جهان از اپیدمی کرونا که مردم را در خانه ها و بیمارستان ها قرنطینه کرده، شاهد هستیم نتیجه فساد انسان، حرص و طمع و انتخاب بد اوست. اگر این ویروس ساخت کارگاه های بیولوژیکی برای سیطره طاغوتیان بر جهان باشد یا نتیحه اختلال زیست محیطی یا هر دلیل دیگر باشد، نشان دهنده عدم توازن در نظام جهان و خالی بودن آن از عنصر ایمان است. 

وی افزود: جهان امروز به ضعف خود در مقابله با این ویروس که با چشم دیده نمی شود و باید هزاران بار بزرگ شود تا دیده شود، اعتراف کرد. ما با وجود اینکه به علم و جایگاه و اهمیت آن در حل مشکلات انسانی احترام می‌گذاریم، باید به ضعف قدرت بشریت و امکانات مادّی آن اعتراف کنیم و بگوییم که برای دفع بلا و هدایت به مسیر رهایی هیچ راهی جز توسل به خداوند متعال  نیست.

شیخ خطیب تصریح کرد: در این شرایط سخت دست دعا و تضرع به سوی خداوند متعال بلند کنیم تا به برکت حضرت صاحب العصر و الزمان (عج) این بلا را از جهان بردارد و باید به شفاعت امام زمان (عج) دعا و استغفار کنیم؛ چرا که به اذن خداوند، امور به دست آن حضرت جریان دارد.

نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود گفت: بی توجهی و دست کم گرفتن این ویروس و عدم التزام به توصیه های پیشگیرانه بهداشتی باعث بی نتیجه ماندن تلاش های بسیج عمومی می شود و به پیامد های ناگواری منتهی می شود، لذا حفظ جان انسان واجب شرعی و به خطر انداختن زندگی دیگران حرام شرعی است. پس همگی زندگی خود باشند و جامعه و کشور خود را از خطر ویروس کرونا دور نگهدارند و بدانند که آگاهی، هوشیاری و صبر بهترین سلاح در مقابله با این ویروس است.

وی از تلاش های کارکنان عرصه بهداشتی و اجتماعی در مقابله با ویروس کرونا به ویژه تلاش های بزرگ حزب الله و جنبش امل قدردانی کرد و گفت: حزب الله و جنبش امل از طریق تشکیل کارگروهی اقدام به رفع نیاز های پزشکی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کرده است.

شیخ خطیب در بخش دیگر سخنان خود، حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و نقض دائم حاکمیت لبنان را محکوم کرد و گفت: این حملات نشان دهنده این است که رژیم اسرائیل بر پایه تروریسم، کشتار و تجاوز تأسیس شده و نه درگیری جهان با ویروس کرونا و نه ابتلای این رژیم و سرکرده های آن به این ویروس امکان ندارد که ذات ددمنشانه اش را تغییر دهد و مانع خودکامگی و اقدامات تجاوزکارانه او شود. این رژیم شرّ مطلق و مسئول تمامی بلاها و بحران های منطقه است و مسئولیت پیامد های این تجاوز به عهده آن است.

وی در ایام سالگرد "یوم الارض" رهبران کشور های عربی و مسلمان را به تسمک به حق عربی در فلسطین، جولان، مزارع شعبا، تلال کفرشوبا و روستای الغجر دعوت کرد و گفت: سرزمین اشغال شده ما، نماد عزّت و کرامت عربی بوده و خواهد بود و اجازه نمی دهد که پرچم صهیونیست ها بر خاک آن برافراشته شود و سرزمین ما که قهرمانان مقاوم را به دنیا آورده در مسیر آزادی قرار دارد و هر چقدر که دوران اشغالگری ادامه یابد، باز رو به نابودی است.

سید فضل الله: همگی از نظر دینی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی مسئول هستیم

سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در سخنان روز جمعه به ارزش صبر و جایگاه صابرین در زندگی اشاره کرد و گفت: اینان همان کسانی هستند که بلاهای زندگی را به فرصتی تبدیل می کنند ه در آن در نزد خداوند جایگاه می یابند و توانایی شان در مقابله با چالش های زندگی بیشتر می شود.

وی افزود: هر انسانی سلاح مقابله با ویروس کرونا را در دست دارد و آن این است که در خانه بماند و تنها در امور ضروری به بیرون خانه مراجعه کند، در رعایت تمامی توصیه های پیشگیرانه دقت نموده و عادت ها و خواسته های خود را کنترل کند.

سید فضل الله همگی را به التزام به توصیه ها و تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از پیامدهای فاجعه بار که در بیشتر کشور های جهان رخ داده، دعوت کرد و گفت: همگی از نظر دینی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی مسئول هستیم و نباید به دست خود به این فاجعه دامن بزنیم.

امام جمعه بیروت نیرو های امنیتی و شهرداری و تمامی طرف های ذیربط را به قاطعیت در اجرای تدابیر اتخاذ شده دعوت کرد و از آنان خواست اجازه ندهند مردم سلامت خود و دیگران را به بازی بگیرند.

 وی با بیان اینکه باید وضعیت فوق العاده اجتماعی اعلام شود، ابراز امیدواری کرد که کمک های مالی که دولت تصویب کرده، به دست خانواده های فقیر برسد.

سید فضل الله نقض حاکمیت لبنان از سوی رژیم صیهونیستی در سایه سیاست آن در قرار دادن لبنان به عنوان سکویی برای هدف قرار دادن اراضی سوریه انجام می گیرد و این نشان دهنده میزان خطری است که این دشمن برای لبنان و اطراف آن دارد .

وی از کسانی که دلسوز حاکمیت کشور هستند، خواست با اقدامات این رژیم مخالفت کرده و خود را برای هر گونه تجاوزی آماده کنند.

رئیس نشست فکر عاملی از اختلافات طبقه سیاسی بر سر سهمیه بندی ها ابراز تأسف کرد

سید علی عبداللطیف فضل الله رئیس نشست فکر عاملی در سخنان روز جمعه از نبود حس وطن دوستی در میان طبقه سیاسی که به اختلافات بر سر سهمیه بندی ها و مراکز نفوذ مشغول هستند ابراز تأسف کرد و گفت: این وضعیت در شرایطی به جریان دارد که رنج های مردم در نتیجه افزایش بحران هایی مثل فقر، گرسنگی و شیوع ویروس کرونا شدّت گرفته است.

وی خواستار اعتراض ملّی علیه سیاستمدارانی شد که منافع مردم را به بازی گرفته و به دنبال منافع سیاسی، حزبی و محاسبات خارجی هستند.

سید فضل الله از عملکرد دولت در مخالفت با سهمیه خواهی در استخدام ها قدردانی کرد و از دولت خواست سیاستی در پیش گیرد که در جهت خواسته ها و آرمان های مردم باشد و تمامی انواع موازین طایفه ای و سیاسی که معیار های صلاحیت علمی و اخلاقی را کنار می زند را از میان بردارد.

شیخ العیلانی بر تقویت وحدت اسلامی و اتحاد در مقابله با دشمن تأکید کرد

شیخ حسام العیلانی روحانی اهل سنت و امام جماعت مسجد الغفران شهر صیدا در سخنان خود گفت: موضع ما در تمسک به گزینه مقاومت و مخالفت با تمامی انواع افراطی گری ثابت است.

وی افزود: گروه های افراطی که مدّعی دفاع از اهل سنت هستند، در واقع اولین کسانی اند که به طایفه اهل سنت اهانت کرده و به آن ضرر می رسانند. ما دیدم که این گروه ها چگونه شکست خوردند و عقب نشینی کردند.

شیخ العیلانی تصریح کرد: امروز باید برای تقویت وحدت اسلامی و ایستادگی یکپارچه در مقابله با دشمن صهیونیستی و باقی مانده گروهک های افراطی تلاش مضاعفی انجام گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha