جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 894398
۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
ماهاتیر محمد

حوزه/ «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی در برنامۀ «شاهد علی العصر» شبکۀ الجزیره از دلایل تغییر دیدگاهش نسبت به انگلستان پرده برداشت و به این نکته اشاره کرد که وی روزگاری نسبت به انگلیس علاقمند بود اما امروز از انگلیس متنفرم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، ماهاتیر محمد در اولین جلسۀ گفتگو در برنامۀ «شاهد علی العصر» شبکۀ الجزیره گفت که وی در ابتدا و در مراحل اول آموزش، شیفتۀ انگلیس بوده و هنگامی که او و مردم دیگر مالزی با انگلیسی‌ها رو به رو شدند، فهمیدند که حکومت انگلیس با نظام پادشاهی مستبدی که با وجود شرایط بد اقتصادی و معیشتی مردم همۀ ثروت کشور را در چنبرۀ خود قرار داده بود، متفاوت است.

ماهاتیر محمد در آن روزگار مانند بسیاری از دوستانش متأثر از نظم انگلیسی‌ها شده بود، به ویژه آنکه وی در مدارس انگلیسی‌ها درس می‌خواند و تاریخ و فرهنگ انگلیس را از زاویۀ دید آنها فراگرفته بود و برایش اینگونه به تصویر کشیده بودند که انگلیس شکست ناپذیراست.

اما تصویر ذهنی ماهاتیر وقتی فرو ریخت که ژاپنی ها انگلیسی‌ها را شکست داده و آنها را مجبور کردند که از خاک مالزی بیرون بروند. این هنگام بود که وی فهمید یک ملت و ارتش آسیایی هم می‌تواند انگلیس را شکست دهد. همچنین فهمید که ژاپنی‌ها از انگلیسی‌ها منظم‌تر و با برنامه‌تر هستند.

البته این تنها دلیل تغییر نگاه ماهاتیر به انگلیس در دهۀ چهل میلادی نبود و مالایی‌ها داشتند احساس می‌کردند که انگلیسی‌ها آنها را تحقیر کرده و تنبل و غیر قابل اعتماد به شمار می‌آورند. در همین حال، انگلیسی‌ها مردم چین و هند را برای مهاجرت و زندگی در مالزی تشویق کرده و سعی می‌کردند امکانات آموزشی و کاری بهتری برای این مهاجران نسبت به مالایی‌هایی که صاحب کشور بودند، فراهم کنند.

ماهاتیر محمد در ادامه گفت: وقتی مالایی‌ها حمایت انگلیس از «اتحادیۀ مالایی‌ها» که برای از بین بردن وحدت مالایی‌ها و برای سلطۀ اقلیت‌های چینی و هندی تلاش می‌کرد را دیدند، نقشۀ انگلیسی‌ها بر ضد خودشان را به صورت کامل درک کردند و فهمیدند انگلیسی‌ها می‌خواهند مالزی را سرزمینی بین‌الملل و زیر سلطۀ انگلستان قرار دهند، همانند کاری که با فلسطین کرده و یهودیان را تشویق کردند که تا گوشه و کنار جهان به فلسطین مهاجرت کرده و از آنها پشتیبانی کردند تا از همۀ امکانات زندگی در سرزمین فلسطینیان برخوردار شوند.

اما نخبگان مالزی این نقشۀ انگلیسی را فهمیدند و با نپذیرفتن و مقابله با «اتحادیۀ مالایی‌ها» که انگلیس به آنها خط دهی می‌کرد، نقشۀ انگلیسی‌ها را از بین بردند. در این دوره زمانی است که حزب UMNO (سازمان ملّی متحد مالایی‌ها) شکل گرفت و با فعالیت‌های آن، مالزی به استقلال رسیده و انگیسی‌ها مجبور شدند بساط استعمارگری‍شان را جمع کرده و در سال ۱۹۵۷ میلادی از مالزی خارج شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha