پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جواد جعفری

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت، یکی از عوامل مهم بسترساز ظهور امام زمان(عج) را نااُمیدی از قدرت های مادی بشر عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن نیمه شعبان، ولادت قطب عالم امکان، حضرت حجت بن الحسن (عج) اظهار داشت: یکی از مسایل بسیار مهم قبل از ظهور امام زمان(عج) که در روایات متعدد نیز به آن اشاره شده، این است که فرج و گشایش همواره بعد از این رخ می دهد که افراد جامعه از اسباب عادی ناامید شوند و این روحیه و اندیشه در بین مردم شکل بگیرد که نیاز به قدرتی ماوراء این مسایل دارند.

انقطاع از قدرت مادی بشر؛ بسترساز ظهور

وی افزود: وقتی افراد از قدرت بشری خود نا اُمید شده و به مرحله انقطاع برسند بر اساس روایاتی که ما داریم خود این حالت در بین مردم از جمله علامات و نشانه های مهم ظهور است چرا که به این وسیله مردم به مباحث معنوی و ماوراء عالم، اعتقاد و امید بیشتری پیدا می کنند که در راس این مباحث معنوی، امید به آمدن منجی عالم بشریت قرار دارد و طبعاً در این شرایط، زمینه و بستر لازم برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم می شود.

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به شرایط اخیر کشور و جهان پس از شیوع ویروس کرونا گفت: وقتی در دنیا مسایلی از قبیل بیماری ها و قحطی و خشکسالی و مشکلات اقتصادی رخ می دهد که قاعدتاً وقوع این ها باعث نااُمیدی در بین مردم می شود، توجهات به امور معنوی بیشتر می گردد، کما این که الآن در خود آمریکا و غرب وضعیتی را شاهد هستیم که واقعیت اصلی غرب بَزَک شده بیش از پیش برای همگان عیان شده و می بینیم که همین غربی های به ظاهر متمدن که غیر از خودشان را آدم حساب نمی کنند، چگونه به خاطر ترس از کرونا دچار غارت و وحشیگری و حتی دزدی محموله های ماسک اُفتاده اند.

نقش مهم رسانه ها در توجه دادن مردم به انتظار و مهدویت

وی افزود: همه این ها نشان می دهد که جامعه بشری به تدریج از توسل به اسباب عادی و دل خوش کردن به امور ظاهری و دنیوی در حل مشکلات خود نااُمید شده و کار مهم رسانه های جمعی این است که توجه مردم را به سوی خدای متعال به عنوان قدرت مطلق و نیز فرهنگ انتظار و مهدویت، بیش از پیش جلب کنند.

وی گفت: شیوع کرونا نشان داد که قدرت های مادی و حتی کشورهای مستکبر که در عرصه بهداشت و درمان و مسایل اقتصادی، ادعاهای بسیار زیادی داشتند، چقدر آسیب پذیر شدند و در حال حاضر در بسیاری از عرصه ها به مشکلات و بحران های جدی برخورده اند و این نشان می دهد که بشر در برابر یک ویروس این چنین عاجز شده و لذا در دل این ناامیدی از قدرت های ظاهری باید به قدرت پروردگار مهربان و اولیائش از جمله امام زمان(عج) به باوری عمیق برسد.

مدیر حوزه علمیه استان زنجان همچنین با بیان این که همین باور و اعتقاد، خودش اُمیدافزاست و باعث تقویت روحیه و نشاط جامعه می شود، ابراز داشت: دل کندن از وابستگی های دنیایی و توجه به مولا و صاحبمان حضرت ولی عصر(عج) از جمله پیامدهای مثبت همین ویروس کروناست که به بسیاری از ما در این شرایط تلنگری زد که بدانیم باید به چه کسی در مشکلات توسل بجوییم.

انتظار فرج؛ ویژگی مهم جامعه قبل از ظهور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برجسته ترین جامعه قبل از ظهور امام زمان(عج) ناظر به مساله انتظار است، گفت: بیشترین و مهم ترین تأثیرگذاری انتظار در بُعد تعهدها و مسئولیت های اجتماعی است و این که منتظر واقعی امام عصر(عج) در همه حال به فکر تعالی جامعه و کمک به دیگران است، چرا که خود حضرت مهم ترین غمخوار  و دلسوز رنج های انسان ها و یاور واقعی مظلومان و مستضعفان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری افزود: به همین خاطر است که در روایات ما از انتظار فرج به عنوان برترین و با فضیلت ترین اعمال یاد شده است.

صبر و استقامت؛ نشانه بارز منتظران امام زمان(عج)

وی همچنین با اشاره به این که صبر و استقامت و پایداری، یکی دیگر از ویژگی ها و شاخصه های جامعه مهدوی قبل از ظهور است، بیان داشت: امام حسین(ع) در حدیث گهرباری می فرمایند که صبر کننده در زمان غیبت به منزله کسی است که در رکاب پیامبر (ص) جهاد می کند و از این رو صبر و به ویژه ثبات قدم در مسیر جامعه مهدوی، یکی از مهم ترین بایسته هاست که هیچ گاه نباید از این مساله غفلت داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت تأکید کرد: از دیگر ویژگی های بارز جامعه مهدوی، زمینه سازی برای ظهور و نیز دعا برای حفظ ایمان و تعجیل در فرج است، به خصوص در زمانه کنونی که شاهد انواع و اقسام هجمه ها و شبهات هستیم.

رشد و تعالی جامعه در پرتو آموزه های مهدوی

وی با بیان این که رشد تربیت انسانی از جمله نشانه های برجسته زمانه ی ظهور است، گفت: با توجه به این که ساختن انسان و پرورش و رشد انسانیت و تربیت اصولی افراد مقدمه اصلی تشکیل هر نظام صالح است، لذا یکی از مهم ترین اهداف حضرت حجت(عج)، تربیت انسان های صالح است به گونه ای که در روایات آمده در کنار عدل و مساوات در جامعه مهدوی بعد از ظهور، سینه ها سرشار از صفا و صمیمیت شده و کینه ها از دل ها بیرون می رود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: همچنین بر اساس برخی دیگر از روایات و احادیث در زمان ظهور حضرت مهدی (ع) نقاط ابهام آمیز و تردید و سرگردانی بشر محو شده و انسان، دوران تکرار اشتباهات  و تجربه های پیاپی را پشت سر می گذارد و به شناخت و معرفتی عمیق دست می یابد که این ها نشانه رشد عقلی و معرفتی در حد بالایی است تا آن جا که گفته اند بشریت در آن زمان به مرز نهایی و آرمانی تکامل شناخت و خردورزی، دست پیدا می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha