شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی

حوزه/ ابتلا و امتحان سنت تغییر ناپذیر الهی است و این ارتباطی با مقدس بودن مکان و محلی ندارد که در نزد اهل معرفت همین ابتلائات موجب رشد معنوی و توجه انسان به نعمت‌ها و تلنگری است برای محاسبات نفس و امور دنیا و آخرت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با شیوع کرونا در کشور، علنا قم و حوزه علمیه آن مورد هجمه جدی معاندین قرار گرفت و در همین زمینه اقدام به شبهه افکنی علیه حوزه و شهر مقدس قم کرده اند، خبرنگار خبرگزاری حوزه گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه در این زمینه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

امام رضا (ع)در روایتی  فرموده اند: زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد، به قم وحوالی آن بروید، زیرا بلا از قم دور است.» (بحار، ج۵۷، ص۲۱۷) و یا سفارش امام صادق (ع) است که:، چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی فاطمه و آسایشگاه مؤمنان است.» (بحار، ج۵۷، ص۲۱۴) این چنین شبهه می‌کنند که مگر شهر مقدس قم پناهگاه فاطمیون و پایگاه منتظران امام زمان نبود؟ پس چراچنین ویروس خطرناکی از اینجا باید سر برآورد، به طوری که بسیاری از تجمعات مذهبی و حرم‌ها را که هیچ چیز نمی‌توانست تعطیل کند، تعطیل کرد؟ مگر حرم اهلبیت (ع) دارالشفا نبود پس چرا الان زائران را از دست زدن و بوسیدن ضریح‌ها منع می‌کنند؟

قبل از آغاز صحبت دو نکته را باید در نظر داشت:

اول: در اینکه شهر مقدس قم از جایگاه ویژه‌ای نزد معصومین علیهم‌السلام برخوردار بوده و روایاتی در مدح و عظمت شهر قم و اهل قم وارد شده، شکی نیست، همین جاذبه را در سال‌ها و قرون متمادی، افراد و علمایی که به این شهر وارد شده‌اند و سکونت دائمی یا موقت داشته‌اند، در بیانات و کتب‌های خود ابراز کرده‌اند و امروزه نیز همین معنویت و آرامش ناشی از معنویت حاکم بر این شهر را می‌توان احساس کرد. بی‌دلیل شهری ”عُش آل محمد صلوات الله علیهم” نمی‌شود و اینگونه مرکز توجهات در جهان اسلام و غیر اسلام واقع نمی‌شود، چنانکه از روایات به وضوح معلوم است، قم نه به عنوان یک شهر، بلکه به عنوان پایگاه اسلام راستین و پناهگاهی برای پیروان مکتب ائمه هدی علیهم‌السلام معرفی و بر آن تأکید شده است، سرآمد همه‌ی این مطالب وجود حرم کریمه اهلبیت علیهاالسلام در این شهر است و حوزه علمیه با عظمت قم از برکات همین شهر و حرم می‌باشد.

دوم: نسبت به برخی از عناوین باید دقت داشت و عنوان را با اشراف بر تمام معنا و مفهوم ان شناخت، از جمله‌ی این عناوین، لفظ ”شبهه” می‌باشد، هر سؤال و یا هر مطلبی که پشتوانه فکری ندارد را نمی‌توان شبهه نامید، به عنوان مثال امروز اگر کسی معروف و واجبی را انکار کرد نمیتوان آن را شبهه نامید، منتهیٰ در این زمان با توسعه ابزار ارتباطی و بی‌قاعدگی فضای آن، به هر کلامی عنوان شبهه می‌دهند، یکی از خصوصیات شبهه شباهت آن با حق می‌باشد هرچند در باطن، باطل می‌باشد، با این حال نسبت به بعضی القائات که احتمال تخریب فکری و عقیدتی جامعه را دارد، نباید بی‌تفاوت بود چرا که گاه همین القاءات کم‌ارزش، کار همان شبهه را می‌کند و معاندین و مغرضین با توسعه کمی آن، اغراض خود را دنبال و یا محقق می‌کنند که به نظر می‌رسد هجوم برخی اشخاص و یا دستگاهها و بنگاههای خبری معاند با طرح اینگونه صحبت‌ها، دنبال تخریب جایگاه معنوی و پایگاه انقلابی قم می‌باشند که این را شبهه نمی‌نامند بلکه هجمه می‌باشد که عنادورزی در این کلمات وگفته‌ها مشهود و معلوم است.

اما نسبت به گفته‌های اخیر در ماجرای شیوع ویروس کرونا و اینکه چرا قم که مأمن و دارالشفاء مؤمنین است، مبتلا به این ویروس گشت، سخن بسیار است که بصورت اختصار و فهرست‌گونه به آن می‌پردازیم:

۱. شناخت وجه‌ صدور روایات
در شناخت و فهم حدیث، وجه صدور امری اساسی است چنانکه برای فهم آیات قران شأن نزول آیات اینگونه است، لذا شناخت وجه صدور روایات مرتبط با شهر مقدس قم نیز مهم است. چنانچه در روایات مربوط به قم مشاهده می‌شود، معصومین علیهم‌السلام در خطرات و مشکلات، مؤمنین و شیعیان را به پناه بردن به قم، امر یا تشویق نموده‌اند، حال سؤال این است دلیل این امر و تشویق چیست؟ سه روایات از انبوه روایات مرتبط با قم و فارغ از بحث سندی آنها را ذیلا می‌آوریم و با نگاه منطبق با منطق به آنها توجه می‌کنیم

روایت اول از امام صادق علیه‌السلام:
إِذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ. زمانی که بلا و رنجی به شما برسد به قم برویدکه جایگاه بنی فاطمه است.(بحارج۵۷ ص۲۱۵)
چنانکه مشهود است در این روایت، قم به عنوان ”مأوی‌الفاطمیین” ذکر شده که نشانگر آن است که امام علیه‌السلام شیعیان را در بلاها و سختی‌های ناشی از ظلم ظالمین و حاکمان جور به قم ارجاع می‌دهند، این معنا در حالی بهتر معلوم می‌شود که ظلم‌ها و خشنونت حاکمان عباسی به شیعیان در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام را بدانیم، در حقیفت این روایت در صدد بیان پناهگاه بودن اهل قم برای شیعیان مورد ستم، می‌باشد چنانچه در تاریخ قم، حضور اصحاب ائمه که معروف به ”قمیین” می‌باشند و هم‌چنین محدثین بزرگ در این شهر، ناظر و شاهد بر همین معناست و بهترین شاهد، انتخاب شهر قم و سفر به این شهر از طرف حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها پس از ورود آن مصائب بر حضرت، می‌باشد.

روایت دوم از امام صادق علیه‌السلام:
«إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. همانا خدا را حرمی است که مکه است و پیامبر نیز حرمی دارد که مدینه است و امیر المؤمنین حرمی دارد که کوفه است و حرم ما قم است. بزودی زنی از فرزندان من در آنجا دفن می‌شود هر کس او را زیارت کند بهشت برین بر او واجب می‌شود»

در این روایت نیز قم به عنوان ”حرم اهلبیت علیهم‌السلام” عنوان شده، سیاق روایت که در آن شهرهایی مانند مکه، مدینه و کوفه ذکر شده است، جایگاه و شأن قم و نیز تراز شهر قم و اهل آن را را بیان می‌کند، روایتی در همین رابطه از امام صادق علیه‌السلام منقول است که فرمود: تُرْبَةُ قُمَّ مُقَدَّسَةٌ وَ أَهْلُهَا مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ.
 
به هر صورت این روایت نیز ناظر بر همان معنا می‌باشد.

روایت سوم از امام صادق علیه‌السلام:
«إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَیْهَا وَ نَوَاحِیهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا. زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد، به قم وحوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است.

در این روایت نیز قم به عنوان مأمن شیعیان در فتنه‌ها ذکر گردیده، لذا دفع بلا را باید با توجه به گسترش فتنه‌ها معنا کرد، فتنه‌هایی که بازهم از جانب ظالمان در محدوده تاریخی دوران امامت امام صادق علیه‌السلام تا زمان غیبت صغری، صورت می‌گرفته.

نتیجه آنکه کسانی‌که در زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به قم القا کلماتی می‌کنند و نه شبهه را به چند امر ارجاع می‌دهیم:
۱. شهر قم، شهری مقدس و دارای احترام است که در روایات هم با تعبیر ”تربت مقدس” و جایگاهی رفیع در نزد اهلبیت داشته و دارد.
۲. اینکه شهری مقدس باشد دلیل بر این نیست که آفات طبیعی و غیرطبیعی به آن هجوم نیاورد همانطور که در شهر مکه نیز هم بلایای طبیعی و هم جنگ‌هایی بوده.
۳. در این روزها که از شیوع ویروس کرونا به عنوان یک ”بلا” نام برده می‌شود، برخی با شیطنت می‌خواهند این جمله را که بلا از اهل قم دفع شده است را به یکدیگر ارتباط دهند در حالی که اساسا ”لفظ بلا به معنای امتحان” آمده نه به آن معنایی که در فارسی شایع و رائج است.
۴. پر واضح است که دشمنان اسلام و انقلاب در شیوع کرونا بر موج رسانه‌ای آن سوار شده و با القاءآتی سعی در متزلزل کردن عقائد و باورهای مردم را دارند که این موضوع روشن‌تر از آن است که احتیاجی به توضیح داشته باشد.
۵. در میان تمام هجمه‌ها، هجمه به شهر و حوزه علمیه قم در این ایام از فراوانی بالایی برخوردار بود، حال سوال این است چرا نسبت به شهرهای مذهبی دیگر در ایران و دیگر کشورها که ویروس کرونا در آنجاها هم شیوع پیدا کرد این سوالات یا القاءات صورت نگرفت؟ جواب مشخص است، زیرا برای دشمنان بهانه‌ای درست شده تا جایگاه ایمانی قم و قمی‌ها و پایگاه انقلاب و انقلابی‌ها را مورد هجوم گسترده خود قرار دهند.
۶. نسبت به اعلام شروع این ویروس در کشور از طرف برخی مسئولین کلماتی گفته شد که متأسفانه راه را برای دشمنان باز کرد و ناخواسته در همان مسیر ترویجی معاندین گام برداشتند، اینکه قم این ویروس را در داخل کشور کشف و زنگ هشدار آنرا برای تمام عزیزانمان در کشور، به صدا درآورد که جای تقدیر دارد نه اینکه طوری وانمود کنند که محل تولید و شیوع این ویروس در قم بوده که البته بهتر آن است، بحث در این رابطه را به پس از کنترل این ویروس، واگذار کنیم که مهم‌ترین وظیفه در این برهه حفظ وحدت و ابراز محبت به یکدیگر است.

در پایان این را هم عرض کنم که ابتلا و امتحان سنت تغییر ناپذیر الهی است و این ارتباطی با مقدس بودن مکان و محلی ندارد که در نزد اهل معرفت همین ابتلاءات موجب رشد معنوی و توجه انسان به نعمت‌ها و تلنگری است برای محاسبات نفس و امور دنیا و آخرت.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شاهرخ IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    0 0
    عجب!